۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۳۹

جهان کتاب جدید با مقالات بررسی زندگینامه نویسی چاپ شد

جهان کتاب جدید با مقالات بررسی زندگینامه نویسی چاپ شد

شماره جدید ماهنامه جهان کتاب با مقالاتی از جمله نوشته هایی درباره زندگینامه های ارنست همینگوی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره های ۳۳۹ و ۳۴۰ ماهنامه جهان کتاب ویژه مرداد و شهریور به تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.

آغازکننده مطالب این شماره مجله پیش رو هم مانند شماره های پیشین، یکی دیگر از سلسله نوشته های «نامه هایی از پراگ» به قلم پرویز دوایی است که با نام «طاهرانه...» چاپ شده است. سپس مطلب «ایدا لاولیس: سیمای زنی که زبان اعداد را می‌فهمید» نوشته جنی موری با ترجمه پرتو شریعتمداری چاپ شده که شرحی بر زندگی کوتاه این ریاضی‌دان انگلیسی و دختر لُرد بایرون معروف است.

نقدی که با عنوان «جعل هویت مردانه» بر چهار زندگینامه جدید ارنست همینگوی نوشته شده، توسط گلی امامی ترجمه و در این شماره جهان کتاب چاپ شده است. در این نوشتار از ارنست همینگویی صحبت می شود که دروغگویی بی‌پروا و متظاهر است و خشونت می‌ورزد تا ضعف‌های شخصیتش را بپوشاند. او حتی به دوستانش خیانت کرده و در جنگ جهانی دوم جاسوس دوجانبه است.

معرفی و نقد کتاب های «نقاش ها همیشه پول دوست داشته اند»، «زنوارگی در اندیشه ابن عربی»، «نسخه اقدم» و «چهره های موسیقی ایران معاصر» از جمله مطالب بعدی این مجله هستند. فرهنگ موضوعی فارسی، کتاب ویژگان شاهنامه، علیه افسرگی ملّی و معنای سرپیچی و در نهایت هم کتاب جهان فراطبیعی، آثاری هستند که در صفحات بعدی نقد شده اند.

سالنامه‌نگاری و سالنامه مؤسسه اطلاعات موضوع مطلب بعدی است که به قلم سید فرید قاسمی نوشته شده است. «یادداشت‌های آرنولد ویلسون از ایران» هم عنوان نقدی از کاوه بیات است که بر کتاب «یادداشت‌های روزانه یک افسر دیپلمات در جنوب غرب ایران» نوشته شده است. مقاله بعدی هم «از آن‌چه به تاریخ پیوسته است» است که در بررسی کتاب «اسم شب، سیاهکل» به قلم مجید رهبانی نوشته شده است. بررسی ۳ زندگی نامه ای درباره فروغ فرخزاد نوشته شده در مقاله «تو را کشتم تا سپس دوستت بدارم!» نوشته کامیار عابدی هم در ادامه چاپ شده است.

«یک اشتباه کتاب‌شناختی: حسین کسمایی یا میرزاحسین‌خان کسمایی» مطلب بعدی است که به قلم محمود نیکویه نوشته شده و پس از آن هم یادداشتی از محمد جواهرکلام درج شده است. این مطلب به مناسبت درگذشت دنیس جانسون دیویس مترجم ادبیات عرب چاپ شده است. یکی دیگر از مطالب این مجله، مصاحبه ای با راینر استاش نویسنده زندگینامه فرانتس کافکا است که با عنوان «حکایت بی پایان کافکا» چاپ شده و رضا میرچی آن را ترجمه کرده است.

بررسی ۵ رمان و مجموعه داستان «آینه تال» از سودابه فرضی پور، «بن بستی در آفریقا» از پیمان فیوضات، «پیاده روهای پارک لاله، سکوی دوم» از رویا هدایتی و «سفر سرگردانی» از سعید امین زاده هم مطالب بخش «هزار و یک داستان» این شماره جهان کتاب را به خود اختصاص داده است.

نقد و بررسی دو کتاب گزینه اشعار ایرج ضیائی و «همین فرش چوب ‌خورده» از شهین منصوری مطلب بعدی است که در صفحه «وقت شعر» این مجله چاپ شده است. در بخش «معرفی کوتاه هم ۲۶ کتاب از بازار نشر معرفی شده اند و مطلب پایانی نیز به «تازه های بازار کتاب» اختصاص دارد.

این مجله با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده و روی پیشخوان آمده است.

کد خبر 4086096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha