۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴

آمریکا خواستار اقدام مستقیم روسیه و چین علیه کره شمالی شد

آمریکا خواستار اقدام مستقیم روسیه و چین علیه کره شمالی شد

ایالات متحده از دولت های روسیه و چین خواسته برای جلوگیری از فعالیت های موشکی و هسته‌ای کره شمالی دست به «اقدام مستقیم» بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به آزمایش جدید کره شمالی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین مهم‌ترین صادرکننده نفت به کره شمالی‌ است و روسیه بزرگترین بازار کار برای کارگران اجباری کره شمالی‌ است و از آنها می خواهیم دست به اقدام مستقیم علیه کره شمالی بزنند.

اشاره به «کارگران اجباری» نیروی کار کره شمالی‌ است که بنا بر گزارش ها به اجبار به خارج از آن کشور فرستاده شده و از منابع مهم درآمد دولت پیونگ‌یانگ هستند. سازمان ملل متحد در گزارشی در سال ۲۰۱۵ گفته بود این نیروی کار اجباری، مبلغی نزدیک به ۲.۳ میلیارد دلار را، در ارزهای خارجی، نصیب دولت کره شمالی می‌کند.

تیلرسون افزوده است که مسکو و پکن «باید عدم مدارای خود با این آزمایش‌های موشکی عاری از حس مسئولیت را با دست‌زدن به اقدامات مستقیم خودشان، نشان دهند».

بیانیه تیلرسون در حالی صادر شده که قرار است شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه به وقت نیویورک، نشستی اضطراری در مورد آزمایش اخیر برپا کند.

در این میان چین موضع قبلی پکن در مورد «تعلیق رزمایش در برابر تعلیق آزمایش» را تکرار کرده‌است.

پیونگ‌یانگ امروز جمعه پس از دور تازه‌ای از تحریم های سازمان ملل، یک موشک را آزمایش کرده که برای دومین بار در هفته‌های اخیر از فراز خاک ژاپن عبور کرد.

کره شمالی صبح ۲۴ شهریور ماه دست به انجام تازه‌ترین آزمایش موشکی خود زد. این موشک که ستاد فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام از انواع میان‌برد-دوربرد توصیف کرده، مسافتی در حدود ۳۷۰۰ کیلومتر را طی کرد، از افراز خاک ژاپن گذشت، سبب شد تا گروهی از مردم ژاپن به پناهگاه بروند، و در نهایت در اقیانوس آرام فرود آمد.

این مسافت بالقوه برای رسیدن به جایی مانند جزیره گوام، که پیش‌تر کره شمالی تهدید به هدف قرار دادن آن کرده بود، کافی‌ است. وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده خاک آمریکای شمالی یا جزیره گوام در معرض تهدید قرار ندارد. گوام از مهمترین پایگاه‌های آمریکا در اقیانوس آرام است.

تازه‌ترین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی در تاریخ ۲۰ شهریور ماه تصویب شد و پس از آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود این اقدام، تنها یک گام کوچک بوده و «با آنچه که قرار است در نهایت اتفاق بیفتد قابل مقایسه نیست».

کره شمالی نیز به این تحریم‌ها واکنش نشان داد. روز چهارشنبه پیونگ‌یانگ گفته بود ژاپن را غرق و آمریکا را به «تاریکی و خاکستر» تبدیل خواهد کرد.

کد خبر 4087447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha