۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸

توسط نشر نو؛

«پول» به چاپ سوم رسید/بررسی تاثیر اقتصاد در ثبات اجتماعی

«پول» به چاپ سوم رسید/بررسی تاثیر اقتصاد در ثبات اجتماعی

کتاب «پول» نوشته اریک لونرگن با ترجمه احمد علیقلیان توسط نشر نو به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پول» نوشته اریک لونرگن با ترجمه احمد علیقلیان به تازگی توسط نشر نو به چاپ سوم رسیده است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۴ چاپ شده و ترجمه‌اش توسط نشر نو سال گذشته در قالب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» منتشر شد. از جمله سوالاتی که این کتاب در پی پاسخ آن‌هاست می‌توان به این نکته اشاره کرد که پول و بانکداری و اسناد مالی چگونه ممکن است ثَبات اجتماعی را به خطر بیندازد؟ پول به رغم نقش محوری‌اش در زندگی و جوامع، بسیار اندک شناخته شده است. بسیاری از نگرش‌ها و باورهای ما درباره وام و پس انداز و بازارهای مالی وضعی چندان بهتر از پیش داوری‌ها یا ارزش داوری‌های آشفته که به دلایلی صدها سال دوام آورده اند، ندارد.

کتاب «پول» ۵ فصل اصلی دارد که عبارت اند از: وابستگی متقابل۱، زمان و پول، اندازه گیری، افسون پول، وابستگی متقابل۲. نویسنده این کتاب معتقد است در متون درسی اقتصادی از توضیحات قانع کننده درباره رکود و هراس اثری نیست. اساسا در علم اقتصاد چنین فرض می‌شود که مردم عقاید خود را براساس ارزیابی عینی از واقعیت‌ها شکل می‌دهند: فرض بر این است که خود فرایند مبادله یا تعامل اجتماعی بر ما تاثیر نمی‌گذارد. اما تجربه اریک لونرگن در زمینه روان شناسی انسان با این فرض فرق دارد و او عقل را موهبتی می‌داند که ما از آن برخورداریم و توان روشنی بخشی دارد، اما غالبا از آن غافلیم و به زحمت آن را به کار می‌بریم.

علم اقتصاد توصیف محدودی از کارکردهای پول به دست می‌دهد: گنجینه ثروت، واحد محاسبه و واسطه مبادله. عبارت «واسطه مبادله» این مساله را که که چرا اساسا به پول اهمیت می‌دهیم به طرز عجیبی دست کم می‌گیرد. ما برای رفع نیازهای مان و تامین زندگی خود و خانواده مان مبادله می‌کنیم. برای همین است که بیشتر مردم دنیا فکرشان متوجه پول است. این همان کارکرد اصلی پول است که ارسطو آن را ضروری می‌نامد. این کارکرد غرض اصلی پول را توضیح می‌دهد اما کار دیگری نمی‌کند. اریک لونرگن در این کتاب به این مساله نیز پرداخته است.

چاپ سوم این کتاب به تازگی وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 4437748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha