۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳

نسخ خطی و چاپ سنگی هویت فرهنگی و دینی یک ملت است

نسخ خطی و چاپ سنگی هویت فرهنگی و دینی یک ملت است

رشت- مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه با تأکید بر اهمیت حفظ آثار و نسخ خطی، گفت: نسخ خطی و چاپ سنگی هویت فرهنگی و دینی یک ملت است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر یکشنبه نخستین کارگاه آموزشی «آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و با تدریس مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

کارشناس نسخ خطی کشور با اشاره به اینکه پیروان دین اسلام و به ویژه مذهب تشیع نخستین پدیدآورندگان آثار و منابع ارزشمند خطی بودند، اظهار کرد: بعد از آن و از زمان تشکیل حکومت آل بویه در گیلان برای نخستین بار در ایران و با گسترش این مذهب در اردبیل و تبریز، استان‌های جنوبی و بخش‌های دیگر، فرهنگ کتابت آثار و منابع نسخ خطی در اقصی نقاط کشور منتشر شد.

رضا محمدپور ریشه‌های کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی در هنر را تاریخ و هویت مردم مناطق مختلف دانست و افزود: این منابع ارزشمند هویت دینی و فرهنگ ملی و حتی بین المللی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار در دهه های گذشته، گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوی نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه آسیب‌های جبران ناپذیری به آنها وارد شده است.

خلق یک اثر خطی و سنگی حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت است

مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه با بیان اینکه آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردم هر کشور از مهمترین مباحث مورد توجه دولت ها است، تصریح کرد: جلوگیری از سرقت، آفت زدایی منابع و ممانعت از استفاده افراد غیر متخصص از منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، باید در دستور کار مسئولان این حوزه باشد و با آموزش‌های لازم به افراد، متخصصان جدید در این حوزه تربیت شوند.

محمودپور خلق یک اثر خطی و سنگی را حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت دانست و بیان کرد: کتابخانه ملی، کتابخانه علامه مرعشی قم، آستان قدس رضوی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه کتابخانه ملک را جز مهم‌ترین مراکز نگهداری این آثار هستند که علاقمندان می توانند برای مشاهده و آشنایی با این منابع ارزشمند به این مراکز مراجعه کنند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰ نسخه سهم کتابخانه‌های عمومی استان گیلان است.

کد خبر 4684533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha