۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶

رئیس خانه احزاب ایران:

احزاب پاسخگوی رأی مردم نیستند/ فعالیت های موسمی در انتخابات

احزاب پاسخگوی رأی مردم نیستند/ فعالیت های موسمی در انتخابات

بیرجند-رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه در حال حاضر تنها در زمان انتخابات سر و کله احزاب پیدا می شود، گفت: این امر حالت ژله ای به جریانات سیاسی داده و احزاب پاسخگوی رای مردم نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین روح الامینی چهارشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: احزاب در کشور سابقه گسترده‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه حزب‌هایی که در دوران قبل از انقلاب رسمی بودند حزب مردم و ایران نوین اما بعد در دهه ۵۰ شاه دستور داد همه باید با هم تبدیل به حزب رستاخیز می‌شود، افزود: این روزها برخی دنباله خواهان شاه ادعاهایی در مورد آزادخواهی دارند که چه بهتر است تاریخ را در مورد جریانات سیاسی و احزاب بخوانند و بدانند چه بر سر آنها آورده است.

روح الامینی با بیان اینکه نعمت انقلاب و آزادی بعد از آن است که از حزب به معنی واقعی برخوردار هستیم، بیان کرد: اما مردم و جریان انقلاب به گونه‌ای با سرعت عمل می‌کند که همه جریانات و سیاسیون را پشت سر می‌گذارد.

رئیس خانه احزاب ایران با اشاره به تدوین نخستین قانون احزاب بعد از انقلاب در دهه ۶۰ بعد از ترورها، بیان کرد: در دوره اصلاحات و در دوره ۷۰ و ۸۰ با رونق تعدادی از جریانات و احزاب روبه رو هستیم به گونه‌ای که تعداد احزاب به عدد ۲۵۰ حزب می رسد.

روح الامینی اضافه کرد: اما با اصلاح قانون احزاب در چند سال گذشته از ۲۵۰ حزب فقط ۱۱۶ حزب توانستند با قانون جدید خود را وفق دهند.

وی با بیان اینکه فقدان احزاب بزرگ، ملی و ایدئولوژیک که در اقصی نقاط کشور کار بکنند بعد از دهه ۶۰ در ۳۰ ساله اخیر حس می‌شود، عنوان داشت: در نتیجه کارکرد احزاب تا مدت‌ها به دوش جنبش دانشجویی بوده و شبه حزب‌ها یا تشکیلات شبه حزبی کارکرد احزاب را داشتند.

رئیس خانه احزاب ایران ادامه داد: به دلیل اینکه احزاب به تنهایی نمی‌توانستند جریانات بزرگی را شکل دهند در دهه ۸۰ ائتلاف‌ها و جبهه اصلاحات، اصولگرا و مستقل شکل گرفت.

روح الامینی با اشاره به اینکه با توجه به موسم انتخابات جریان حزبی و سیاسی کار خود را به درستی در کشور انجام نداده‌اند، افزود: در حال حاضر احزاب کشور موسوم به فعالیت‌های موسمی هستند یعنی در زمان انتخابات سر و کله آنها پیدا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر احزاب جریان پارلمانی داشته باشد عمق آن بر کار حزبی سیاسی، برنامه مشخص و پاسخگویی بر می‌گردد، بیان کرد: این عدم جدیت در احزاب و یا انجام ندادن وظایف خود توسط احزاب سبب شده که جریان‌های حزبی به کارهایی وارد شوند از جمله اینکه لیست انتخابات بدهند.

رئیس خانه احزاب ایران اضافه کرد: متأسفانه حتی جریان‌های حزبی قبل از اینکه در مجلس و دولت به منصب برسند عنوان می‌کنند جریان حزبی هستند اما بعد می‌گویند عضو هیچ حزبی نیستند.

روح الامینی با بیان اینکه این موسمی حرکت کردن احزاب و انجام ندادن وظایف حالت ژله ای به جریانات سیاسی کشور داده است که پاسخگوی رأی مردم نیستند، افزود: فردی می‌گوید ۱۰۰ روزه این کارها را انجام می‌دهد، کدخدا را می‌بینیم و وعده‌های مختلف می‌دهند اما بعد پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه بزرگترین ارباب وعده‌ها رئیس جمهور خودمان است، گفت: این همه وعده در شش سال گذشته داده شده و الان به بسیاری عمل نمی‌کند و در نتیجه بعد پاسخگویی این می‌شود که «منم شب خوابیدم بیدار شدم دیدم قیمت بنزین بالا رفت»!.

رئیس خانه احزاب ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کادرهای دولت جز احزاب هستند و حتی خود آقای نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هستند اما خجالت می کشند بگویند عضو فلان حزب هستیم، گفت: اینها رأی مردم را گرفتند و برنامه داده‌اند الان از پاسخگویی فرار می‌کنند.

روح الامینی ادامه داد: بخاطر نقص ساز و کارهای حزبی و ترک امر به معروف و نهی از منکر توسط خواص و کادرهای سیاسی به این وضعیت دچار شده‌ایم و عرصه سیاست عرصه ژله ای و بدون پاسخگویی شده است.

وی با بیان اینکه چون حافظه تاریخی حزبی و تشکیلاتی خوبی نداریم بعد از این مدت اینها را فراموش می‌کنیم، افزود: در حالی که در یک جریان سیاسی قاعده مند و احزاب پاسخگو می‌توانست این نباشد و اگر احزاب پاسخگوی مردم نباشند مردم به آن‌ها پشت کنند.

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه در حال حاضر سیاسیون با هم رودربایستی می‌کنند، از هم حق السکوت می‌گیرند، به هم امتیاز می‌دهند، بیان کرد: در نتیجه مجلسی که این اختیارات را به دولت داده، یادش می‌رود که این اختیار را به دولت داده است.

روح الامینی اضافه کرد: این مجلس با بده و بستانی که با دولت داشته و امتیازاتی که به آن داده، کارش را چند سال از یاد می‌برد و حالا دچار تفریط می‌شود و همه با هم به دنبال استیضاح و انتقاد هستند.

وی با تأکید بر اینکه هر چند دولت خسته، پیر و ناتوان و منفعل است اما بی دولتی خیلی بدتر از این است، افزود: این بهم ریختگی سیاسی ناشی از فقدان کار قاعده مند حزبی است که در گام دوم انقلاب دنبال شود.

ظرفیت قانون اساسی به خوبی استفاده نشده است

وی با بیان اینکه عمده مشکلات کشور چه از ناحیه مجریان و چه از ناحیه مجلس این است که اصل و فرع و حاشیه و متن جابه جا می‌شود، گفت: آیا انرژی کشور باید برای مسائل مهم کشور برود یا مسائل حاشیه؟ اگر نیروهای انقلاب فاصله خود را با مردم کمتر کنند حسن است یا بد است؟

روح الامینی بیان کرد: جنبش دانشجویی هر جایی که با منافع مردم گره بخورد و بدون رودربایستی خواسته‌های مردم را دنبال کند می‌تواند نقاط عطف جدیدی پیش رو داشته باشد.

وی ادامه داد: جریان‌های دانشجویی توجه کنند که گاهاً دچار خودسانسوری نشوند و مطالبه گری داشته باشند.

روح الامینی با بیان اینکه سیاست زدایی بسیار بدتر از سیاست زدگی است، افزود: با لوس کردن مفاهیم در عرصه سیاست مواجه هستیم و برخی می‌خواهند جریان جوان و دانشجویی سیاست زده و دلزده شوند.

وی با بیان اینکه گیر ما این است که نماینده متناسب انتخاب نکرده ایم اما توقع‌هایی داریم، گفت: از ظرفیت قانون اساسی به خوبی استفاده نشده است.

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه باید شبکه‌های پنهان قدرت توسط رسانه و شفاف سازی شود، افزود: اگر سیاست ما برفکی و پشت صحنه آن در پستوی اتاق‌های دربسته باشد، بسیاری آن را دوست ندارند اما اگر در اتاق‌های شیشه‌ای باشد از بسیاری اتفاقات جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی وقتی اثربخش است که خودش باشد و نیابتی نباشد، اظهار کرد: در خانه احزاب برای تشخیص سلیقه‌ها، اصل را بر خود اظهاری گذاشته ایم اما همین الان در مرکز کشور حزب ملی یک گرایش دارد و شعبه استانی آن گرایش دیگری دارد.

رئیس خانه احزاب ایران اظهار کرد: دانشجو ضمن تحرک علمی، فناوری و پژوهشی، باید خودش باشد چراکه نمی‌تواند از صحنه اجتماعی و ملت دور باشد.

روح الامینی در پاسخ به سوالی از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه مردم چطور می‌توانند از رئیس جمهور بخواهند که نسبت به اوضاع کشور پاسخگو باشند، گفت: رئیس جمهور را درست انتخاب کنند و اگر درست نبود وادار به پاسخگویی کنند و اگر پاسخگو نبود، جبران کنند.

وی با بیان اینکه رهبری دخالتی که در سال ۸۸ داشتند، دفاع از نظام و جمهوری بود، ادامه داد: اگر بنا باشد که در هر انتخابی به خیابان بریزیم و هر روز شالوده‌های نظام را تکان دهیم به توسعه مستمر همه جانبه و پایدار نمی رسیم.

عملکرد بد مجلس فعلی

روح الامینی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه عملکرد مجلس در دوره فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: بسیار بد، وقتی خودشان به خودشان نمره ۱۲ می‌دهند من و شما باید چه نمره‌ای بدهیم؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد مجالس تکرار نمی‌شوند بلکه عوض می‌شوند، اظهار کرد: حتی وزارت اطلاعات دوره اخیر به نمایندگان گفته شما در انتخابات ثبت نام نکنید.

روح الامینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب نماینده چیست؟، بیان کرد: نماینده باید وکیل ملت و مردم باشد و اگر وکیل الدوله شد از خاصیت نمایندگی می‌افتد.

وی تخصص، شجاعت و ساده زیستی را از مهم‌ترین ویژگی‌های نماینده خوب دانست و ادامه داد: یک نماینده خوب باید مردم و خدا را ناظر بر اعمال خود بداند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای واهمه نداشته باشد.

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه جایگاه رهبری در همه نظام‌ها هدایت کلان و تعیین افق و خط مشی است، گفت: تعیین سیاست‌های کلی نظام بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرماندهی کل قوا و فرمان جنگ و صلح از جمله جایگاه‌های رهبری است.

کد خبر 4802022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha