۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰

کارشناس پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

فرصت های جدید برای ایجاد شور و شعور حسینی را از دست ندهیم

فرصت های جدید برای ایجاد شور و شعور حسینی را از دست ندهیم

مشهد ـ کارشناس پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نباید خودمان را محصور در شرایط مرسوم همیشگی کنیم، گفت: باید با رعایت مسائل بهداشتی، همه شهر را خیمه‌گاه حسینی کنیم.

حجت‌الاسلام حسین مهدوی پارسا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چگونگی تبلیغ دین در ایام محرم و برگزاری مراسم‌ها با توجه به شرایط کرونا بیان کرد: همانگونه که ستاد ملی اعلام کرده، برگزاری مراسم امسال باید در اماکن و فضاهای باز برگزار شود.

کارشناس پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ارتباط با برنامه‌های جایگزین امسال برای ایام محرم گفت: باید پیام‌ها و معارف سیدالشهدا (ع) به مخاطبان ما منتقل شود. مراسم سیدالشهدا (ع) نسل به نسل به‌صورت زنده چرخیده و پیام‌ها منتقل شده است که این زنجیر همچنان هم باید ادامه داشته باشد، بنابراین در هر دو بعد تلاش می‌کنیم که در این شرایط کرونایی از آنجایی که امسال از جمعیت‌های انبوه محروم هستیم، از مدل‌های جایگزین، برای افزایش معرفت مردم و هم برای ایجاد آن شور حسینی بهره بگیریم.

امسال هر خانه یک خیمه‌گاه حسینی باشد

وی ادامه داد: امسال هر خانه می‌تواند یک خیمه‌گاه حسینی باشد و ما برای هر خانواده یک سری پیشنهادهایی چون هرروز خواندن زیارت عاشورا، نماز اول وقت و قرآن، استفاده از تربت سیدالشهدا (ع) برای نماز و.. داریم.

حجت‌الاسلام مهدوی پارسا در ادامه ابراز کرد: برای آنکه شهرمان نیز فضای محرمی به خود بگیرد، پرچم سیاه و نمادهای عزاداری در کوچه‌ها و محله‌ها نصب شود. داخل منزل‌ها هم نشانه‌ای از عزاداری وجود داشته باشد، بر روی ماشین‌ها نیز می‌توان نمادی از عزاداری نصب کرد. هر شخص به‌راحتی می‌تواند عکس پروفایل شخصی خودش را، آهنگ پیشواز گوشی همراهش را، صفحه نمایش تلفن همراه و… را متناسب محرم قرار دهد.

خودمان را محصور در شرایط مرسوم همیشگی نکنیم

وی بیان کرد: هرکدام از ما می‌تواند جمله و پیامی را به دیگران انتقال دهد. هر خانواده می‌تواند در طول ساعات شبانه‌روز، آموزش معارف را برای خودش به‌عنوان یک نیاز، از طریق مطالعه یا شبکه‌های مجازی فراگیرد. کارهای زیادی می‌توان انجام داد نباید خودمان را محصور در همان شرایط مرسوم همیشگی کنیم.

این مبلغ با بیان اینکه هر محله می‌تواند یک حسینیه باشد، اظهار کرد: هر محله می‌تواند نیازمندان محله را شناسایی کند. هرساله سفره‌هایی در ایام محرم پهن می‌شده که همه اقشار دور آن می‌نشستند، عده‌ای برای برکت و عده دیگر هم برای برکت و هم رفع نیاز. در حال حاضر نیز می‌شود غذاها را به‌صورت بهداشتی و بیرون بر آماده و توزیع کرد.

وی بیان کرد: در ابن مدت اگر پزشک یا پرستاری براثر کرونا فوت کرده است، افراد محله می‌توانند از خانواده‌های این‌ها دلجویی کنند. هر محله‌ای برای خودش می‌تواند ایستگاه صلواتی با ظرفیت‌های فرهنگی ارائه شده با رعایت شرایط داشته باشد.

ضرورت حضور مبلغان و طلاب در فضای مجازی

حجت الاسلام مهدوی پارسا با بیان شعارِ «هر روحانی یک مبلغ فضای مجازی»، است افزود: امسال از آنجایی که مراسمات با یک‌چهارم ظرفیت هستند، اعزام مبلغین بسیار سخت است. آنان را به شهرستان‌ها و روستاها اعزام کردن با توجه به شرایط هم مشکلات خودش را دارد، بنابراین لازم است مبلغان و روحانیون گروه‌هایی تشکیل دهند و در این گروه‌ها و فضای مجازی ارتباط برقرار کنند. هر معلمی نیز می‌تواند معرفی کننده حداقل یک کتاب در ارتباط با امام حسین (ع) برای شاگردان خود باشد.

وی در آخر بیان کرد: امسال بناست تعداد مجالس بیشتر و تعداد شرکت‌کننده‌ها در هر مجلس کمتر باشد. در سال‌های گذشته مبلغ ۱۰ روز به یک روستا اعزام می‌شد و در آنجا به کارهای تبلیغاتی خود می‌پرداخت، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و ما در حال سامان‌دهی آن هستیم.

کد خبر 4999598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha