۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۰۹

با حضور معاون آب و ابفا وزارت نیرو؛

سد نهب با ظرفیت 120 میلیون مترمکعب افتتاح شد

سد نهب با ظرفیت 120 میلیون مترمکعب افتتاح شد

قزوین- معاون آب و ابفا وزارت نیرو گفت: سد نهب با ظرفیت 120 میلیون متر مکعب به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر قاسم تقی‌زاده ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح و آب‌گیری سد نهب اظهار کرد: سد خاکی نهب در ۷۰ کیلومتری شهر قزوین با ارتفاع ۴۸/۵ متر احداث شد.

معاون آب و آبفا وزارت نیرو گفت: حدود ۸۵ درصد از مراحل احداث سد نهب در دولت جاری انجام و طبق تأکیدات رئیس جمهور حدود ۱۶۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از این سد در سال جاری تخصیص داده شده است.

وی افزود: این سد با حجم ۱۳۰ میلیون متر مکعب از سد لتیان نیز بزرگ‌تر بوده و بر روی رودخانه پر تلاطم این منطقه احداث شده‌است.

این مسئول ابراز کرد: رودخانه نهب در گذشته چهار شهر را تحت پوشش خود قرار می‌داد اما به دلیل تلاطم‌های بسیار به طور صحیح بهره برداری نمی‌شد و کشاورزان قادر به استفاده صحیح از این رودخانه نبودند.

وی گفت: هم‌اکنون ۹۰ چاه به طور تدریجی به سوی این سد هدایت می‌شوند و احداث این سد سبب ذخیره‌سازی و تنظیم ورود نابهنگام آب رودخانه، تحت پوشش قرار دادن و کنترل آب برای اراضی تحت پوشش، مدیریت سیلاب‌های مخرب شده‌است.

این مسئول تصریح کرد: هم‌اکنون که حدود یک هفته از آبگیری سد نهب می‌گذرد حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب در این سد جمع آوری شده است.

تقی‌زاه بیان کرد: شبکه اصلی سد نهب ۲۵ کیلومتر بوده که در حال حاضر ۱۷ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و باقی مانده این طرح در سال آتی به بهره برداری می‌رسد.

وی در پایان گفت: در دولت جاری ۴۹ سد تاکنون افتتاح شده و تا پایان این دولت ۶ سد دیگر به بهره برداری خواهد رسید.
 

کد خبر 5171107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha