۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰

با حضور ستایشگران و مداحان جوان کشور؛

همایش ملی «الی الحبیب» برگزار شد

همایش ملی «الی الحبیب» برگزار شد

نخستین همایش ملی «الی الحبیب» با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور ستایشگران و مداحان جوان کشور به همت جامعه ایمانی مشعر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی «الی الحبیب» با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور ستایشگران و مداحان جوان کشور به همت جامعه ایمانی مشعر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی در نخستین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور، خدمت به هیأت‌های مذهبی را توفیق بزرگی دانست و اظهار کرد: امیدواریم با عنایت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) تا آخرین نفس ذاکر و گریه‌کن اهل‌بیت (ع) باشیم.

وی با بیان اینکه ذاکران با حضرت زهرا (س) برای دنیا و آخرت خود معامله کرده‌اند، تصریح کرد: در مورد ایام فرح و شادی مؤمنان در حوزه مناسک، فرم‌ها، محتواها و معرفت نسبت به این ایام به میزانی کم کار کرده و در برخی از حوزه‌ها اصلاً کار نکرده‌ایم برای همین مذهب تشیع به مذهب گریه و سیاه‌پوشی معروف شده است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: گاهی این انتقاد از سمت دشمنان مطرح می‌شود و جواب آن حرف امام است که تاکید داشتند ما باید تا می‌توانیم روضه بخوانیم و محرم و صفر را زنده نگه داریم اما گاهی این موضوع در جمع خودمان مطرح می‌شود.

همایش ملی «الی الحبیب» برگزار شد

همچنین، فلاح از مداحان پیشکسوت استان قم در این میزگرد با بیان اینکه مداحان باید نسبت به وعده‌هایی که برای حضور در هیأت‌ها و مجالس عزاداری می‌دهند اهتمام جدی داشته باشند، عنوان کرد: یک مداح نه فقط باید خوش‌قول باشد و از بدقولی پرهیز کند بلکه قبل از آغاز زمان مداحی باید در مجلس حضور یافته و از سخنان سخنران هم بهره‌مند شود.

وی از اهدای هدایایی توسط ائمه اطهار (ع) به مداحان یاد کرد و افزود: تنها هدف مداح باید رضای معصومین (ع) باشد و در این صورت است که مداحی و روضه به دل مخاطب می‌نشیند و به عمق جان‌ها نفوذ می‌کند.

در ادامه منصور ارضی با تاکید بر اینکه ما قبل از ستایشگر بودن، باید احیاگر باشیم، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم احیا کنیم در مرحله نخست باید خود را احیا کنیم، احیای خود افضل بر احیای جامعه است چراکه اگر فسادی در یک فرد ایجاد شود جامعه را هم تباه می‌کند.

وی با بیان اینکه همیشه حرف زیاد است اما عمل کم است، عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم تا آنچه که می‌شنویم را در زندگی خود پیاده کنیم و به حرف‌ها عمل کنیم.

پیشکسوت مداحی ایران خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با آن همه علم، اعتقاد و عمل خود را به استاد و امام خود عرضه می‌کرد و این سیره رفتاری، الگویی برای ما است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ایرادهای مداحان فاصله گرفتن با روحانیون هیأت است، مطرح کرد: اختلاف در نظر، تفکر و رفتار همیشه بوده و خواهد بود اما موضوع مهم این است که این اختلاف‌ها به فاصله تبدیل نشود.

ارضی از ورود برخی از سبک‌های نادرست به عرصه مداحی یاد کرد و گفت: امروز در برابر دشمنان عجیبی قرار گرفته‌ایم و باید سواد خود را بیشتر کنیم

وی به برخی از آثار گریه اشاره کرد و ادامه داد: قبل از مداحی کردن باید خود گریه‌کن خوبی باشیم تا بتوانیم حرفی بزنیم که به قلب مخاطب نفوذ کند.

استاد پیشکسوت مداحی با بیان اینکه مداح نباید نسبت به آشفتگی‌ها و مشکلات ساکت باشد، عنوان کرد: باید نسبت به مسئولان مطالبه‌گر باشیم و برای رفع مشکل تلاش کنیم؛ اگر ما نسبت به تعطیلی هیأت خود ساکت باشیم و حرفی نزنیم باید در آینده نسبت به امانتی که به ما سپرده شده است پاسخگو باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس و حرم امام حسین (ع) شفاخانه است، مطرح کرد: رعایت نکات بهداشتی لازم است و ما در مجالس خود به‌خوبی این نکات را رعایت می‌کنیم اما همانطور که مردم به دوای پزشکان نیاز دارند به دوای معنوی هم نیازمند هستند.

اکتفا به مجالس مجازی کار اشتباهی است

ارضی اکتفا به برگزاری مجالس مجازی را کار اشتباهی دانست و گفت: تأثیری که مخاطب در مجلس هیأت می‌پذیرد هیچگاه با تأثیری که فضای مجازی به دنبال دارد برابر نیست.

وی ادامه داد: زمانی که برخی در سنگرها و جبهه‌ها برای دفاع از این نظام همه داشته‌های خود را به میدان آوردند، برخی دیگر در خارج از کشور به دنبال اهداف شخصی خود بودند و امروز به میدان آمده و با ادعای دغدغه‌مندی، بدون توجه به خون امثال شهید فخری‌زاده به دنبال اهداف شخصی خود هستند.

ارضی با تاکید بر اینکه زیارت عاشورا باید در جامعه عملیاتی شود، عنوان کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم مفهوم و آموزه‌های این زیارت عرفانی را در جامعه پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه مداح باید با دعا، نماز شب و سحر آشنا باشد، مطرح کرد: اینکه برخی در شهرها مجلس دعا ندارند درد بزرگی است ما حتی با ۱۰ نفر هم که شده است باید مجالس دعا را در منطقه خود برپا کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه مداح نیز در حقیقت رسالت تبلیغ آموزه‌های دینی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: این فعالیت‌های تبلیغی موجب ارتقای سطح علمی و معنوی افراد می‌شود. تبلیغ، یک حرکت عالمه و در راستای مسیر انبیای الهی است.

وی اینکه خلوص حکمت‌زاست و حکمت و تبلیغ باید در کنار یکدیگر قرار گیرد، عنوان کرد: اگر حکمت در قلب جوشید به زبان نیز جاری می‌شود؛ مبلّغ حکیم با مبلغی که حکیم نیست تفاوت‌های زیادی دارد.

این چهره جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در عملیات ابلاغ و تبلیغ دو امر صورت می‌گیرد که نخست برهان آوردن برای اثبات حقانیت یک امر و دوم نیز توصیف کردن یک حقیقت است که آیات قرآن کریم نیز بیشتر از اینکه در مورد اثبات حقانیت باشد به توصیف خداوند، معاد، مؤمنان، کافران و انبیای الهی می‌پردازد.

وی عنوان کرد: ما برای توصیف و تبیین کارکردی ولایت فقیه یک کتاب هم نداریم و بیشتر کتاب‌های موجود فقط به اثبات ولایت فقیه می‌پردازد و استدلالی است درحالی‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰ سال پیش به خبرگان فرمودند که باید فواید ولایت فقیه را برای مردم ذکر کنیم تا مردم به سمت این نظریه حرکت کنند.

مداحی، تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است

پناهیان اثرگذاری توصیف را بیشتر از استدلال دانست و مطرح کرد: کار مداحی، تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است و استدلال بدون توصیف برای مخاطب چیزی جز نفرت ایجاد نمی‌کند، غربی‌ها هم در تهاجم فرهنگی به توصیف می‌پردازند اما باز هم ما به استدلال می‌پردازیم و ناموفق می‌شویم، ما فقط در توصیف عاشورا توانسته‌ایم موفق باشیم به همین علت هم امروز اقشار مختلف جامعه امام حسینی هستند.

وی با تاکید بر اینکه استدلال کسی را عاشق نمی‌کند، عنوان کرد: توصیف انسان را از استدلال بی‌نیاز می‌کند و اجازه نمی‌دهد استدلال غلط را بپذیریم و در نقطه مخالف توصیف مطلوب موجب به دل نشستن استدلال درست می‌شود.

پناهیان با اشاره به اینکه برخی از دروس دینی در فضای آموزشی کشور چیزی جز نفرت نسبت به دین به دنبال ندارد، اظهار کرد: اینکه ما در این کتب با استدلال به دنبال تحمیل آموزه‌های دینی هستیم کار اشتباهی است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه فقط یک صفحه در مورد حضرت عباس (ع) تاریخ مستند وجود دارد، خاطرنشان کرد: اخلاص ایشان موجب شد تا همه مردم این شخصیت را بشناسند هر چند نسبت به شخصیت‌های دیگر اطلاعات زیادی از ایشان در دسترس نیست، این موضوع به توصیف مطلوب از واقعه کربلا نیز ارتباط دارد که موجب معرفی این شخصیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) در گودال، بیشتر از آنکه از به شهادت رسیدن برادر خود ناراحت باشند نسبت به از دست دادن امام زمان خود ناراحت بودند اما تا به امروز کمتر با این نگاه، به روضه گودال پرداخته شده است.

پناهیان با تاکید بر اینکه حجاب، نماز و دیگر اوامر دین باید برای مردم توصیف شود، عنوان کرد: اگر در توصیف خوبی‌ها موفق باشیم هیچ نیازی نیست که علت پرداختن به خوبی‌ها را برای مردم بگوییم و فقط با توصیف مردم خود مدافع خوبی‌ها می‌شوند.

بی تعهدی رقیب اصلی ما در انتخابات است

وی با بیان اینکه انتخابات از فضای دعواهای تند جناحی دور شده است، گفت: بی تعهدی و بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است و رقیب افرادی که دلسوزانه وارد انتخابات شده‌اند اغواگری دشمنان نظام است که می‌گویند انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات وجود ندارد و در نقطه مقابل ما وظیفه داریم به توصیف زیبایی‌های انجام مسئولیت سیاسی بپردازیم.

پناهیان رقابت در این انتخابات را رقابت اصیل خواند و عنوان کرد: افرادی که در صحنه انتخابات مانده‌اند نیز تفاوت‌های اساسی دارند و رقابت باید در میان این افراد شکل گیرد درحالی‌که برخی فکر می‌کنند رقابت باید میان دلسوزان نظام و توهین کنندگان به نظام باشد و توهین‌ها خون انقلابی‌ها را به جوش آورد و غیر انقلابی‌ها را تحریک کند و یک آش شعله‌قلم کاری درست شود تا ما به ناشایسته‌ترین فرد رأی دهیم تا فرد دیگری رأی نیاورد.

همایش ملی «الی الحبیب» برگزار شد

در ادامه صادق آهنگران با تاکید بر اینکه ما در هر شرایطی باید به دنبال تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم، اظهار کرد: ایران اسلامی به برکت هدایت‌ها و رهبری‌های ایشان توانسته تا به امروز در سطح جهانی مقابل زورگویان عالم ایستادگی کند.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به مسائل مالی در مسیر مداحی برای اهل‌بیت (ع) چیزی جز خسران و ضرر به دنبال نخواهد داشت، اضافه کرد: هدف اصلی در این درگاه باید خدمت به اهل‌بیت (ع) باشد و اگر مسائلی همانند شهرت هدف قرار گیرد ما از نتیجه دور می‌کند.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان خاطراتی از همراهی‌های خود با شهید قاسم سلیمانی در سوریه و بر سر بالین شهدای مدافع حرم خاطرنشان کرد: این شخصیت دو ویژگی مهم داشت که نخستین ویژگی کثیرالبکاء بودن و دومین آن داشتن روحیه شهادت طلبی بود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم تقویت روحیه حماسی در اشعار و مداحی‌ها تاکید ویژه داشته‌اند، گفت: امروزه سطح مداحی حماسه‌خوان‌ها بسیار بالاتر رفته و اشعار و سبک‌ها پر شورتر شده است.

آهنگران بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت اساتید و احترام به پیشکسوتان تاکید کرد و گفت: برخی از آموزه‌های فنی و تخصصی را فقط با زانو زدن در مکتب استاد می‌توان فرا گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مداحان باید به دنبال بهره‌مندی از ظرفیت روحانیون انقلابی باشند، عنوان کرد: معیارها و ارزش‌های انقلابی‌گری باید در صحنه عمل مورد توجه قرار گیرد و توسط مداحان ترویج شود.

یادآور می‌شود همایش ملی جمعی ستایشگران جوان هیأت‌های کشور که در مدت دو روز در استان قم برگزار شد با تجلیل از صادق آهنگران به کار خود پایان داد.

کد خبر 5222783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha