۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

روایتی از تولید و توسعه سلول‌های بنیادی؛

خاطرات پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران در شیراز رونمایی می شود

خاطرات پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران در شیراز رونمایی می شود

شیراز- کتاب «سلول‌های بهاری» شامل خاطرات تولید و توسعه سلول‌های بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند پدر دانش سلول های بنیادی در ایران در شیراز رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران به پاس زندگی عاشقانه ای که در سال‌های دانشجویی در شیراز شکل گرفت، شیراز را برای مراسم رونمایی کتاب سلول‌های بهاری برگزیده است.

سید حامد ترابی، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی در شیراز درگفتگو با خبرنگار مهر درخصوص این کتاب توضیح داد: سلول‌های بهاری یک اثر روایی جذاب است که مسیر پر فراز و نشیب تولید و توسعه سلول‌های بنیادی را شرح می‌دهد. این کتاب به نوعی تاریخ شفاهی پیشرفت کشور است که مراحل سیر یکی از مهمترین علوم توسعه یافته که مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرارگرفته را جز به جز از زبان دکتر بهاروند که از اعضای اصلی پژوهشکده رویان بودند، روایت می‌کند.

وی گفت: بهنام باقری در طول مصاحبه‌هایی که با دکتر بهاروند انجام داده است، موفق شد تا خاطرات او را در قالب این اثر که توسط انتشارات (راه یار) منتشرشده، گردآوری کند.

ترابی با اشاره به کارنامه علمی درخشان دکتربهاروند با بیش از ۳۰ جایزه ملی و بین‌المللی که از میان آن‌ها می‌توان از جایزه‌های رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان (TWAS)، یونسکو و جایزه مصطفی(نشان عالی علم‌وفناوری جهان اسلام)، یادآورشد: سوژه این کتاب کسی است که برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ به همراه همکارانش در پژوهشگاه رویان موفق شد تا سلول بنیادین انسانی تولید کند و به واسطه آن علم بیولوژی را به شدت تکان دهد و به تعبیر مقام معظم رهبری نام ایران را در جهان بلندآوازه کند.

وی در خصوص انتخاب شیراز برای رونمایی این اثر ارزشمند پاسخ داد: پدر سلول‌های بنیادی ایران اصرار داشت مراسم رونمایی این کتاب درحاشیه مراسم یادبود همسرش باشد که تمام این سال‌ها عاشقانه و مجدانه او رادر طی این مسیر همراهی کرده است.

خاطرات پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران در شیراز رونمایی می شود

ترابی با اشاره به دلبستگی وهمراهی دکتر و همسرش ابراز داشت: دکتر بهاروند در سال‌های دانشجویی در شیراز زندگی مشترک خود را آغاز کرده و همسر وی بانو پروانه فرزانه نیزاز دانشمندان برجسته و چهره‌های ماندگار حوزه زیست شناسی بود که در مراحل پایانی روند چاپ این کتاب پس از یک دوره بیماری سخت از دنیا رخت برمی‌بندد و پس از یک زندگی عاشقانه و تلاش‌های علمی بی دریغ در آرامگاه شاه داعی الله شیراز آرام می‌گیرد. در فصل آخر این کتاب دکتر بهاروند دلنوشته ای خطاب به همسرش افزوده تا نقش این همسنگر پرتلاش در پیشرفت و موفقیت‌های پدر سلول‌های بنیادی ایران برکسی پوشیده نماند.

اکنون در آستانه سالگرد آن مرحوم، مراسم تجلیل و بزرگداشت بانو پروانه فرزانه به همراه رونمایی از کتاب سلول‌های بهاری عصرشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ باحضور چهره‌های علمی و فرهنگی و اساتید محقق حوزه زیستی و فناوری در بیمارستان قلب الزهرا (س) برگزار خواهد شد.

به گزارش مهر دکتر حسین بهاروند، استاد و پژوهشگر در پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، در اسفند ۱۳۵۰ در شهر اصفهان به دنیا آمد. او در دانشگاه‌های شیراز، شهید بهشتی و خوارزمی تحصیل کرد و در سال ۱۳۷۶ به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال ۱۳۸۲ توانست برای اولین بار در ایران سلول‌های بنیادی رویانی انسانی و همچنین موشی را تولید کند.

در سال ۱۳۸۷ نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی شد. این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری کنند.

کد خبر 5258505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha