۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۵

رویترز مدعی شد؛

واشنگتن، پکن را درباره خرید نفت از ایران تحت فشار گذاشته است

واشنگتن، پکن را درباره خرید نفت از ایران تحت فشار گذاشته است

یک مقام آمریکایی مدعی شد که واشنگتن از خریدهای نفتی چین از ایران آگاه است و در این زمینه از اختیارات تحریمی استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شدند که آمریکا به صورت دیپلماتیک در مورد کاهش خرید نفت خام ایران با چین تماس گرفته است.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که به دلیل حساسیت این موضوع خواست که نامش فاش نشود، نوشت: ما از خریدهایی که شرکت‌های چینی از نفت ایران انجام می‌دهند آگاه هستیم.

مقام مذکور افزود: ما از اختیارات تحریمی خود در پاسخ به فرار از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، از جمله کسانی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده ایم و در صورت لزوم به این اقدام خود ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: با این حال، ما به عنوان بخشی از گفتگوی خود درباره سیاست و رویکرد در قبال ایران، با چینی‌ها به صورت دیپلماتیک برخورد کرده ایم و فکر می‌کنیم که به طور کلی، این راه موثرتری برای پرداختن به نگرانی‌های ما است.

یک مقام اروپایی نیز به طور جداگانه گفت که این مسئله یکی از موضوعاتی بود که «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در سفرش به چین در اواخر ماه جولای مطرح کرد.

مقام اروپایی مذکور که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که چین از ایران محافظت می‌کند و گفت که یکی از مسائل اصلی برای غرب این است که چین چقدر نفت از ایران خریداری می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا هنوز درباره اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی توضیحی نداده است.

رویترز همچنین در ادامه گزارشش مدعی شد که خرید نفت ایران از سوی شرکت‌های چینی با وجود تحریم‌های آمریکا که به منظور جلوگیری از چنین فروش‌هایی برای تحت فشار قرار دادن ایران برای مهار برنامه هسته‌ای اش، باعث شده است اقتصاد ایران همچنان پا برجا بماند.

اظهارات و ادعاهای فوق در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای اش تاکید داشته است و این دولت‌های غربی بوده اند که همیشه بد عهدی از خود نشان داده اند.

نمونه اصلی این اقدامات، حرکت آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام با قدرت‌های جهانی بود و این در حالی است که دولت جدید آمریکا مدعی است که آمادگی دارد این توافق احیا شود، اما به صورت آشکار و پنهان از هرگونه کارشکنی در این زمینه دریغ نمی‌کند.

کد خبر 5316051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      برای خنثی سازی تحریم نفت باید خام فروشی را متوقف کنیم و بخش خصوصی در احداث پالایشگاه و پتروشیمی سرمایه گذاری کند و نفت خام را به بخش خصوصی بفروشیم تا بخش خصوصی با ایجاد ارزش افزوده محصولات و مشتقات نفتی را صادر کند مشمول تحریم نشود، نفت خام مشمول تحریم است عوضش محصولات نفتی و مشتقات و سوخت صادر کنیم