۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰

تولید محفظه های خاص ناوبری بدون نیاز به ماهواره‌های جی پی اس

تولید محفظه های خاص ناوبری بدون نیاز به ماهواره‌های جی پی اس

یک شرکت تجاری از تولید محفظه خلائی در ابعاد میوه آواکادو خبر داده که در آینده به حسگرهای مکانیکی کوانتومی برای ارائه خدمات ناوبری بدون نیاز به ماهواره‌های جی پی اس مجهز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این محفظه خلاء با استفاده از تیتانیوم و یاقوت کبود ساخته شده و مسیریابی را با دقتی زیاد و بدون نیاز به ماهواره‌های موقعیت‌یاب ممکن می‌کند.

اگر چه در سال‌های اخیر استفاده از فناوری جی پی اس برای موقعیت‌یابی جغرافیایی همه گیر شده، اما اختلال عمدی یا سهوی در فناوری جی پی اس در دره‌های کوهستانی یا مناطق قطبی می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند.

آسیب پذیری جی پی اس ناشی از وابستگی آن به مجموعه ماهواره‌هایی است که در مدار زمین گردش می‌کنند. قطع دسترسی به سیگنال‌های این ماهواره‌ها مسیریابی را بر روی زمین ناممکن می‌کند.

سیستم جایگزین جی پی اس که نمونه‌های اولیه آن در دوره جنگ جهانی دوم ابداع شد و بر روی زیردریایی‌ها نصب شد، سیستم هدایت اینرسی نام دارد و به طور کاملاً مستقل با استفاده از شتاب سنج و ژیروسکوپ موقعیت جغرافیایی را شناسایی می‌کند. برای افزایش دقت این سیستم از حسگرهای کوانتومی مستحکم استفاده می‌شود که ضدزنگ هستند.

با ایجاد خلاء در این محفظه و هدایت جریان برق می‌توان موقعیت جغرافیایی را به طور دقیق مشخص کرد. البته محققان آمریکایی می‌گویند برای تجاری سازی کامل این سیستم نیاز به پنج سال صرف وقت هست.

کد خبر 5347411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha