۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱

استاندار اردبیل تاکید کرد؛

غربالگری و شناسایی بیماران کلیوی در اردبیل

غربالگری و شناسایی بیماران کلیوی در اردبیل

اردبیل- استاندار اردبیل بر غربالگری در راستای شناسایی بیماران کلیوی، پوشش بهداشتی و درمانی این بیماران در اردبیل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست با اعضای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان اردبیل اظهار کرد: بهبود وضعیت اقتصادی گامی برای ارتقا سلامت مردم است.

وی با اشاره به اینکه بسترهای سلامت و بهداشت عمومی باید در جامعه فراهم و ارتقا یابد، تصریح کرد: استان اردبیل با وجود ظرفیت‌های خدادادی آن چنان که شایسته است، نتوانسته از این ظرفیت‌ها ایجاد ثروت کند و به همین دلیل جز استان‌های دارای رتبه پایین در مورد شاخص‌های اقتصادی است.

استاندار اردبیل گفت: ارتقا سلامت جسمی و حتی ورود به شاخص‌های آموزشی و فرهنگی ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد و لازم است با تلاش برای جهش اقتصادی، موجبات ارتقا سلامت جامعه فراهم آید.

عاملی به آمارهای ارائه شده در زمینه افزایش تعداد بیماران کلیوی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: باید اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی در بین اقشار مختلف جامعه در مورد دلایل بروز بیماری‌های کلیوی ارائه شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های کلیوی نیز به دلیل بی‌توجهی به سلامت در بین افراد مختلف آسیب‌پذیر به لحاظ اقتصادی بروز می‌کند، توجه به تقویت زیرساخت‌ها برای رونق اقتصادی استان را از جمله اولویت‌های مهم مسئولان استان عنوان کرد.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: رفع بروکراسی‌های زائد، قوانین مخل، شناسایی ظرفیت‌های استان برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال گامی مهم برای افزایش درآمد عمومی و به تبع آن ارتقا سلامت جامعه است.

وی غربالگری و شناسایی بیماران کلیوی را ضروری دانست و اضافه کرد: غربالگری و پیشگیری از بروز این بیماری بسیار کم هزینه‌تر از هزینه‌های درمانی و دیالیز بوده و لازم است با استفاده از ظرفیت‌های مختلف نیروی‌های انسانی اعم از تشکل‌ها، بسیج، ادارات، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در این زمینه اقدام شود.

استاندار اردبیل بر تدوین بسته‌های آموزشی برای مربیان سلامت مدارس به منظور ارائه به دانش‌آموزان تاکید کرده و این اقدام را در ارائه آموزش‌های پیشگیرانه به کودکان و نوجوانان مؤثر دانست.

در این جلسه مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان نیز از عضویت ۴ هزار و ۶۰۰ بیمار کلیوی از ابتدای تأسیس در این مرکز خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۵۶۴ نفر از اعضای این مرکز دیالیز می‌شوند که یارانه دولتی برای هزینه سالانه هر بیمار دیالیزی ۱۴۴ میلیون تومان است.

محمدصادق جمالی به برنامه‌های پیشگیرانه و غربالگری این مرکز در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام در ۲ سال اخیر به دلیل کرونا به تعویق افتاده و متأسفانه تعداد بیماران کلیوی روز به روز در استان بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: قبل از کرونا سالانه ۶۰ پیوند برای بیماران استان انجام می‌شد که در حال حاضر نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، روند پیوند را با فروکش کردن کرونا آغاز می‌کنیم.

کد خبر 5355001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha