۷ آذر ۱۴۰۰، ۹:۲۸

مطالبات مردم لرستان از دولت-۲

پروژه فرهنگی۱۹ساله از عیار افتاد/اعتبارات قطره‌چکانی گره‌گشا نیست

پروژه فرهنگی۱۹ساله از عیار افتاد/اعتبارات قطره‌چکانی گره‌گشا نیست

خرم‌آباد- ۱۹ سال انتظار برای افتتاح یک پروژه فرهنگی در خرم‌آباد موجب انتقادات جدی مردم شده است؛ متولیان امر می‌گویند با اعتبارات قطره‌چکانی کتابخانه مرکزی این شهر به بهره‌برداری نمی‌رسد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وجود پروژه‌های کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در لرستان نشان‌دهنده آن است که مسئولان اهتمام جدی برای حوزه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ندارند، عدم تخصیص اعتبارات این پروژه‌ها و یا تخصیص لاک‌پشتی اعتبارات آن‌ها موجب شده تا امید به بهره‌برداری از این پروژه‌های فرهنگی در بین مردم کاهش یابد، پروژه‌هایی که امروز دیگر به اثر باستانی تبدیل‌شده‌اند و باید اعتبار دیگری برای مرمت همان ساختمان نیمه‌کاره اختصاص داد.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات فرهنگی لرستانی‌ها از دولت به موضوع پروژه‌های کتابخانه‌ای نیمه‌تمام ازجمله کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خواهیم پرداخت.

وجود ۱۲ پروژه کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در لرستان

به گفته «فرشته طهماسبی» مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان ۱۲ پروژه نیمه‌کاره در لرستان وجود دارد و در حال حاضر فضای فیزیکی کتابخانه های استان ۱۷ هزار متر است که با بهره برداری از پروژه‌های نیمه‌کاره، وسعت فضای کتابخانه ها به ۳۴ هزار متر افزایش می‌یابد.

حواله پروژه ۲۰ ساله به سال و ماه‌های آینده

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده، فضای فیزیکی کتابخانه ها طی دو سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته و تلاش می‌شود تا با برنامه ریزی و با تکمیل سایر پروژه‌ها، شرایط بهتری را برای فضای مطالعه در استان ایجاد کنیم.

با اعتبارات قطره چکانی هیچیک از کتابخانه‌ها افتتاح نمی‌شود

این سخنان در حالی مطرح شده که اخیراً «فرهاد زیویار» استاندار لرستان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان با انتقاد از روند کند اجرا و تکمیل پروژه‌های کتابخانه ای لرستان اظهار داشت: کتابخوانی راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است اما با وضعیت موجود این راه دچار دست‌انداز شده و با صرف اعتبارات قطره چکانی هیچیک از کتابخانه‌های در دست اقدام در استان افتتاح نخواهند شد و این ناکارآمدی و ضعف است.

زیویار با اشاره به اهمیت فرهنگ کتابخوانی و تسریع در ساخت کتابخانه‌ها، گفت: لازم است طوری برنامه‌ریزی شود که با تزریق بودجه، حداقل تعدادی از آنها قابل بهره برداری و یا بخشی از ساختمان آنها افتتاح شود.

وی تصریح کرد: این موضوع شدنی است و کار سختی نیست و با استمرار کار نیمه تمام مدیران قبلی و به نتیجه رساندن آن و برنامه‌ریزی بر اساس چشم‌انداز و منابع مالی به‌گونه‌ای عمل شود که مثلاً ظرف ۹ ماه آینده اقدامات چشم‌گیری در این زمینه در استان انجام پذیرد.

حواله پروژه ۲۰ ساله به سال و ماه‌های آینده

خرم‌آباد همچنان در حسرت کتابخانه مرکزی

در این راستا پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در حالی به پروژه‌ای تاریخی در مرکز لرستان تبدیل‌شده که با گذشت ۱۹ سال شاهد روند لاکپشتی اجرای این پروژه در استان هستیم.

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در جنب مصلای الغدیر این شهر پروژه‌ای است که می‌تواند بخشی از کمبودهای موجود در زمینهٔ فضای کتابخانه‌ای مرکز لرستان را رفع کند تا تکمیل این پروژه تبدیل به یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان شود.

اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه آنجا روشن‌تر می‌شود که لرستان متأسفانه در زمینهٔ سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی قرار نداشته و جزو استان‌های انتهایی جدول در میان استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر روند کند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی تاکنون موجب شده انتقادات بسیاری از این وضعیت از سوی مردم و مسئولان استان مطرح شود، پروژه‌ای که مطابق برخی اظهارنظرها نزدیک به ۱۹ سال است مردم لرستان را معطل نگه‌داشته است.

خرم‌آباد در حسرت کتابخانه مرکزی ماند/ تمدید ۱۹ ساله وعده‌ها

اعتبارات پروژه پرداخت نشد

وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فاز اول این پروژه بدون سالن آمفی تئاتر ظرف چند ماه آینده قابلیت افتتاح دارد.

وی با بیان اینکه ساخت آمفی تئاتر خیلی پر هزینه بود و نمی‌شد ورود پیدا کرد افزود: امسال برای این پروژه تنها شش میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه این در حالیست که برای این پروژه ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم اما شش میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد ادامه داد: در حال حاضر یک پیمانکار گرفته‌ایم که در حال انجام کار تأسیسات برقی آنکه بسیار پر هزینه بوده، است.

کرم الهی با تاکید بر اینکه ساختمان این کتابخانه تمام شده است و تنها تأسیسات آن باقی مانده است تصریح کرد: تورم بالا موجب می‌شود که زمان افتتاح و تکمیل پروژه‌ها به تعویق بیفتد.

کد خبر 5360828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha