۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴

امروز جمعه؛

مسکو مفاد پیشنهادات پیمان جدید روسیه، آمریکا و ناتو را منتشر کرد

مسکو مفاد پیشنهادات پیمان جدید روسیه، آمریکا و ناتو را منتشر کرد

وزارت خارجه روسیه پیش نویس های توافق هایی جامع بین مسکو، واشنگتن و ناتو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین هایی امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه امروز جمعه دو پیش نویس توافقنامه جامع در مورد تضمین های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را تشریح کرده است که در آن تعهد مشترک به حل و فصل مسالمت آمیز همه اختلافات بین مسکو و بلوک غرب و تایید مجدد از سوی هر دو طرف «که همدیگر را دشمن ندانند»، پیشنهاد شده است.

مطابق اعلام وزارت خارجه روسیه، مسکو در این باره پیشنهاد داده است: طرفین باید تمام اختلافات بین المللی را در روابط متقابل خود با روش های مسالمت آمیز حل و فصل کنند و از توسل یا تهدید به زور به هر نحوی که با اهداف سازمان ملل متحد مغایرت داشته باشد، خودداری ورزند.

همچنین این پیشنهادات تفصیلی، شامل ایجاد «خط ویژه» برای تماس های اضطراری بین دو طرف است. این اسناد طرفین را متعهد می‌سازد که «شرایط یا موقعیت‌هایی را ایجاد نکنند که برای امنیت ملی سایر طرف‌ها تهدیدی یا احتمال تصور تهدیدی باشد».

پیشنهادات یادشده همچنین سازوکارهایی را برای رسیدگی به اختلافات در مناطق خاص مشخص می کند. در این پیش‌نویس آمده است: طرف‌ها باید گفت‌وگو و تعامل را در مورد بهبود سازوکارها برای جلوگیری از حوادث در دریاهای آزاد و بر فراز دریاهای آزاد (عمدتاً در منطقه بالتیک و دریای سیاه) حفظ کنند.

پیش‌نویس مذکور همچنین پیشنهاد می‌کند همکاری بین طرف‌ها برای جلوگیری از رویارویی‌های خطرناک در یا بالای دریاهای آزاد، «از جمله توافق بر سر حداکثر فاصله نزدیک شدن بین کشتی‌های جنگی و هواپیماها» افزایش یابد.

این پیش‌نویس همچنین پیشنهاد می‌کند که روسیه و ناتو در برنامه‌ریزی نظامی و اجرای تمرین‌ها برای کاهش خطرات احتمالی موقعیت‌های خطرناک بر اساس تعهدات شان بر اساس قوانین بین‌المللی، از جمله مواردی که در توافق‌نامه‌های بین‌دولتی در مورد پیشگیری از حوادث در دریا در خارج از آب‌های سرزمینی تعیین شده است و در حریم هوایی آن مناطق و همچنین در موافقت نامه های بین دولتی در مورد جلوگیری از فعالیت های خطرناک نظامی، خویشتنداری کنند.

پیشنهادات مزبور طرفین را تشویق می‌کند تا «به طور منظم و داوطلبانه ارزیابی‌های تهدیدات و چالش‌های امنیتی معاصر را مبادله کنند، یکدیگر را در مورد تمرین‌ها و مانورهای نظامی مطلع کنند و مفاد دکترین نظامی خود را حفظ کنند».

پیشنهادات روسیه شامل این است که طرف آمریکایی متعهد به عدم ایجاد پایگاه های نظامی در جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی که عضو ناتو نیستند و عدم گسترش بیشتر بلوک (ناتو) به سمت شرق شود.

چنین تعهدی بر اوکراین و گرجستان که توافق نامه های همکاری امنیتی پیشرفته ای با ایالات متحده و ناتو دارند و احتمالاً کشورهای آسیای مرکزی که در دهه های گذشته با ایالات متحده همکاری نظامی داشته اند و میزبان پایگاه های ایالات متحده بوده اند، تأثیر خواهد گذاشت.

در متن پیش نویس معاهده آمده است: طرف هایی که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند، نباید هیچ گونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین و همچنین سایر کشورهای اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی انجام دهند.

پیشنهادهای امنیتی روسیه همچنین شامل تعهد روسیه و ایالات متحده به عدم استقرار موشک‌های زمینی که بر اساس معاهده منسوخ ‌شده موشک های هسته‌ای میان‌برد (INF) «خارج از قلمرو ملی خود، و همچنین در مناطقی از قلمرو ملی خود که از آنجا چنین سلاح هایی می توانند به اهدافی در قلمرو ملی طرف دیگر حمله کنند»، است.

پیشنهادات مذکور در حالی ارائه شده است که روابط روسیه و ناتو در ماه‌های اخیر فروپاشیده است و هفته‌هاست که ایالات متحده و متحدان اروپایی اش ادعا می کنند که مسکو ممکن است برای حمله به اوکراین «آماده شود» که مقامات و ارتش روسیه این ادعاها را رد کرده و غرب را به تشدید مصنوعی تنش ها و انتشار اخبار جعلی متهم کرده اند.

کد خبر 5377750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha