۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱:۲۷

بازخوانی‌ مصوبات‌ سفر دولت‌ به‌ لرستان-۱۴

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

خرم‌آباد- در سفر رئیس جمهور به لرستان ۳۶ مصوبه برای بخش صنعت این استان در نظر گرفته شد و حالا چشم‌ها به دولت سیزدهم است تا حوزه تولید و اشتغال لرستان به احیا و پویایی گذشته خود برسد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تعطیلی و یا نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی یکی از چالش‌های حوزه تولید و اشتغال لرستان محسوب می‌شود، موضوعی که موجب شده بسیاری از فرصت‌های شغلی در این استان از دست برود.

در لرستان واحدهای صنعتی بسیاری وجود دارد که روزگاری در نوع خود از بهترین واحدهای اقتصادی در کشور محسوب می‌شدند، اما طی سال‌های گذشته و اخیر به دلیل برخی مسائل و مشکلات این واحدها دیگر آن پویایی گذشته را ندارند و به طور عمده رو به تعطیلی رفته‌اند.

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم فراهم شد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار دارد تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش‌ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

کارگروهی برای زخم‌های صنعت/ دستور رئیس‌جمهور برای یک واحد تولیدی!

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری مهر نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌هایی «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش «روزهای سخت رتبه نخست مهاجرت / در جستجوی نان و خوشبختی!»، «قهرمانی‌های بی مدال یک استان محروم / ازصدر جدول بیکاری تا تورم مسکن»، «تمامِ ناتمام‌های دیار پروژه‌های تاریخی / طرح‌هایی که باستانی شدند!» از جمله این گزارش‌ها بود که در آنها بر ضرورت توجه به حوزه صنعت در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید تاکید شده بود.

۳۶ مصوبه برای پویایی حوزه صنعت لرستان

بهزاد منصوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در مجموع ۳۶ مصوبه در سفر رئیس جمهور و دولت برای حوزه صنعت و تولید لرستان در نظر گرفته شد گفت: این مصوبات با ویژگی‌ها و ابعاد خاص درج در مصوبات، توافق‌های وزارتخانه‌ای و حوزه‌های مربوطه بوده است.

سرابی به نام «لاستیک‌سازی» خرم‌آباد/ کُلنگی که بر زمین ماند!

وی، بخشی از اینها عمرانی، بخشی پرداخت تسهیلات و برخی دیگر پیگیری‌های حوزه‌های اثر گذار مانند قضائی، سازمان‌های وابسته به مجموعه وزارت خانه مانند «ایمدرو» و… هستند که بالای ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به این حوزه است.

کارگروهی ویژه برای حوزه صنعت لرستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به ۱۲ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در استان گفت: اینها نیز جز طرح‌های کلیدی مجموعه استان هم هست.

منصوری تعداد فرصت‌های شغلی این تعداد طرح را سه هزار و ۵۰۰ مورد و ۷۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: این امر مصوب شده و فهرست این طرح‌ها را نیز به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با تشکیل کارگروه بررسی و رفع موانع مشکلات واحدها این چالش‌ها حل شوند.

گره کور «صدر فولاد» / وعده‌ای که عملی نشد

مصوبه‌ای برای پایانه‌های صادراتی سنگ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین با اشاره به چند مصوبه در حوزه معدن و صنایع فرآوری در این حوزه افزود: این امر نیز مربوط به معادن سنگی که در استان بوده و کارخانه‌های فرآوری که باید در این حوزه وجود داشته باشد، است.

منصوری با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود بحث پایانه‌های صادراتی سنگ در اولویت باید قرار بگیرد گفت: بحث مربوط به تغییر کاربری نیز باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی به صورت قطعی تعیین تکلیف شود.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

از «بایر افلاک» چه خبر؟

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین برای داروسازی «بایر افلاک»، با توجه به ظرفیت آن، موضوع تأمین منابع و تسهیلات برای این واحد باید در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: در قالب مصوبات، درخواست‌ها و مطالبات استان، قرارگیری این امر در بین اولویت‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

منصوری گفت: این واحد در بین ۱۲ طرح کلیدی قرار دارد، در مصوبه آن تاکید شده که بانک مرکزی این واحد را تقویت کند و برای بانک این الزام دیده شده که با فراغ بال بیشتری سیاست‌های پولی خود را اعمال کند.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

تاکید بر تعیین تکلیف «پارسلیون»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره «پارسیلون» و کنسرسیومی که شکل گرفته است بیان داشت: در قالب درخواست‌های استان، اعلام شده که در این رابطه ساختاری شکل بگیرد و منابع مالی را برای احیای این صنعت در نظر بگیرند و بحث منطقه ویژه آن پیگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: کنسرسیومی که با حضور بانک ملی، سپه و صنعت و معدن تشکیل شده است، ملزم شده که وقایع را دنبال کنند، وزارت صمت، بانک مرکزی، مجموعه هیئت دولت باید ورود پیدا کنند تا بتوانند مسیری برای تسهیل در حوزه اجرا در این رابطه فراهم شود.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

آخرین خبرها از منطقه ویژه اقتصادی بروجرد

منصوری، یک بخش دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را درخواست‌های استان عنوان کرد و گفت: اینها جز مطالبات معوق استان بوده و مرتبط با حوزه صنعت و مباحث اثر گذار بر این حوزه هستند.

وی با بیان اینکه یکی از این موارد مربوط به منطقه ویژه اقتصادی بروجرد است گفت: در قالب درخواست استان، شرکت شهرک‌های ایران ملزم می‌شود که این منطقه ویژه اقتصادی را در دبیرخانه مناطق آزاد تجاری مطرح، پیگیری و به نتیجه برساند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان داشت: مصوبه سفر در این مورد، تسریع در این رابطه است.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

اختصاص سرمایه در گردش برای پالایشگاه پلدختر

منصوری در ادامه سخنان خود پالایشگاه پلدختر را یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان برشمرد و عنوان کرد: سه خط این پالایشگاه مربوط به هم هستند.

وی با بیان اینکه مجوز خط سوم این پالایشگاه صادر شده است گفت: خط دوم مربوط به میعانات است، این خط باید پروانه بگیرد، صدور پروانه به لحاظ قانونی یک فرآیند دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: وقتی ما آن را تأیید می‌کنیم به صورت سیستمی به مجموعه محیط زیست منتقل می‌شود، محیط زیست باید آن تأیید و به ما اعلام کند که منعی وجود ندارد تا ما پروانه بهره برداری را برای آن صادر کنیم.

منصوری با اشاره به اینکه این امر در دستور کار است و اگر مجموعه محیط زیست سریعاً این را اعلام کند، موضوع مربوط به صدور پروانه آن می‌تواند حل شود گفت: بحث تأمین منابع مالی برای سرمایه در گردش و اتمام خط یک آن در دستور کار است.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

عظیم خودرو در انتظار تأیید وزارت صمت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «عظیم خودور» گفت: این واحد با مشکل حقوقی مواجه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه گروه «عظیم خودور» بعد از «زاگرس خودرو» ساخت ماشین را در استان شروع کرد گفت: «زاگرس خودرو» بر اساس توافقی که صورت گرفت برای حدود پنج تا شش سال در اختیار «عظیم خودرو» قرار گرفته شد.

منصوری با بیان اینکه «عظیم خودرو» متناسب با برندهایی که دارد، شروع می‌کند خطوط خود را ایجاد می‌کند گفت: مسائل قضائی و حبس سرمایه گذار باعث توقف تولید می‌شود و عملاً «عظیم خودرو» دیگر نمی‌تواند به تعهدات مالی خودش در مقابل شکات و «زاگرس خودرو» عمل کند.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

وی ادامه داد: «زاگرس خودرو» الان معتقد است که زمان اجاره به اتمام رسیده و باید واحد را تحویل بدهند، از طرف دیگر این یک بحث حقوقی است و باید خودشان به توافق برسند، بنا شده که «عظیم خودرو» برندهای خود را به وزارت صمت اعلام کند و وزارتخانه در صورت تأیید نظر خود را اعلام کند که این شرکت توانایی انجام کار را دارد یا ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: منتظر هستیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا اینها می‌توانند برند و قطعات را تأمین کنند، این بخش فنی موضوع است، بخش مالی نیز شرکت «عظیم خودرو» اعلام کرده که می‌تواند این امر را دنبال کند که عمدتاً دنبال آزاد کردن منابع بلوکه شده قضائی هستند.

سیمان خرم‌آباد در لیست مصوبات سفر

منصوری در بخش دیگری از سخنان با اشاره به پروژه نیمه تمام سیمان خرم آباد بیان داشت: این واحد نیز درگیری مسائل قضائی و حقوقی است.

وی با بیان اینکه اداره تسویه و امور ورشکستگی باید سرعت عملی در حوزه قضائی به خرج بدهد، ضمن تعیین هیئت مدیره نسبت به حل مشکلات مالی پروژه اقدام کند.

مصوباتی برای زخم‌های صنعت لرستان/پویایی به حوزه تولید بر می‌گردد؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تاکید کرد: جنس مشکلات مربوط به این پروژه، مالی محض نیست بلکه بیشتر در حوزه قضائی دارای مشکلاتی است که باید به صورت جدی پیگیری و رفع مشکل شود.

منصوری با بیان اینکه این واحد مشکلات قضائی و منابع مالی داشته است افزود: این طرح نیز در لیست مصوبات سفر رئیس جمهور و دولت قرار گرفته تا پیگیری و مشکلات آن رفع شود.

کد خبر 5391658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha