۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷

مجری طرح تعادل بخشی آب، آب منطقه‌ای کرمانشاه خبر داد؛

صرفه‌جویی۶میلیون مترمکعبی با انسداد چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه

صرفه‌جویی۶میلیون مترمکعبی با انسداد چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه

کرمانشاه- مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از صرفه جویی ۶ میلیون متر مکعبی آب با انسداد چاه‌های غیر مجاز در کرمانشاه خبر داد.

علی جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان کرمانشاه در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ شامل تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری، نصب کنتورهای حجمی هوشمند آب، شناسایی و توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز در دشت‌های استان کرمانشاه اجرایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که بالغ بر ۱۰ هزار حلقه از آنها دارای مجوز و حدود پنج هزار حلقه نیز غیرمجاز هستند و انسداد آنها پروسه‌ای زمان‌بر است و باقی مانده چاه‌های غیرمجاز عمدتاً مسدود خواهند شد و این امر نیازمند تأمین اعتبارات است.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: نصب کنتور بر روی چاه‌های مجاز یکی دیگر از عوامل کاهش مصرف است که این شرکت از اختیارات ناشی از ماده ۱۲ قانون توزیع عادلانه آب برای این منظور استفاده کرده است و در سال جاری ۲۲۸ دستگاه کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی نصب و در کنار این کار پروانه‌های قدیمی را با الگوی جدید مصرف بهینه سازی و نسبت به اصلاح مصارف اقدام کرده است.

جلیلیان ادامه داد: گروه‌های گشت و بازرسی منابع آب استان کرمانشاه با نظارت بر دشت‌ها هرگونه تخلف مرتبط با برداشت‌های غیر مجاز و حفاری‌های غیر مجاز را نیز پیگیری می‌کنند که توقیف دستگاه‌های حفاری، پلمب منصوبات چاه‌های دارای تخلف، جلوگیری از اضافه برداشت‌های غیرمجاز از اهم وظایف آنها است.

وی با اشاره به صرفه‌جویی ۶ میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیر مجاز در کرمانشاه طی سال جاری، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۸ که مصوبه ضوابط ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب توسط هیئت وزیران ابلاغ شده است تعداد چهار هزار و ۸۳۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و مسدود شده‌اند.

جلیلیان با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در راستای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ اقداماتی را به عمل آورده که بخشی از آن شامل انسداد چاه غیرمجاز است، که انسداد ۲۴۴ چاه غیر مجاز در سال ۹۹ و انسداد ۱۱۵ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۰ بوده است.

کد خبر 5431597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha