۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸

کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی:

موقعیت مهدی سختی های فرمانده بودن را به نمایش می گذارد

موقعیت مهدی سختی های فرمانده بودن را به نمایش می گذارد

تبریز- کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی گفت: موقعیت مهدی، اولین فیلمی است که راجع به فرمانده بودن ساخته شده و سختی‌های فرمانده بودن را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حجازی فر، روز پنج شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در سینما آزادی تبریز، ادامه داد: این فیلم را می‌شد با تمرکز بیشتری ساخت و لحظه‌های فیلم با روح بهتری می‌توانست اجرا شود.

وی اظهار کرد: پنج درصد توان من صرف فیلم موقعیت مهدی شد و ۹۵ درصد از آن صرف فهماندن آدم‌هایی که نمی‌فهمیدند، دویدن برای امکانات، گفت و گو با آدم‌هایی که وقتی وارد اداره آنها می‌شدی از دم در تا بالای سر آن عکس آقا مهدی بود، گرفتن فشنگ، صرف گرفتن آب معدنی برای بازیگران و عوامل صحنه و گرفتن سرپناه برای حفظ آنان در گرمای ۵۲ درجه شد.

کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: کار کردن در مورد شخصیت‌های معاصر به شدت سخت است به ویژه وقتی این شخصیت از عقبه قهرمانی و حماسی برخوردار باشد، سخت‌تر نیز می‌شود.

حجازی فر، افزود: به تعداد آدم‌هایی که با کاراکتر و شخصیت اصلی فیلم شناخت دارند و مراوده‌ای با وی داشته‌اند، دیدگاه وجود دارد و یک دفعه با هزاران نفر مواجه می‌شوید که ادعا می‌کنند که باکری را از همه بهتر می‌شناختند و باید نظر آنها تأمین شود.

وی اظهار داشت: در این موارد یا باید ترسید و تلاش کرد تا حد وسط را گرفت و همه را راضی کرد یا اینکه قصه و برداشت خود را از شخصیتی که دوست داری و خاطراتی که همه با آن دارند را بسازی.

حجازی فر با بیان اینکه این فیلم موقعیت‌هایی که «مهدی» در آنها قرار می‌گیرد را روایت می‌کند، افزود: در این فیلم موقعیت‌های وی با زندگی، همسر و برادرش، موقعیت برادرش ۳۰۰ متر جلوتر است و نمی‌تواند به او کمک کند و موقعیتی که باید برگردد به تصویر کشیده شده است.

وی با بیان اینکه این فیلم روایتگر ۶ موقعیت شهید «باکری» در زندگی او است، اظهار داشت: موقعیت مهدی، اولین فیلمی است که راجع به فرمانده بودن ساخته شده و سختی‌های فرمانده بودن را به نمایش می‌گذارد و اگر شهید باکری فرمانده لشکر نبود شک نکنیم که برمی گشت و جنازه حمید (باکری) را برمی گرداند چراکه بیشتر از همه عاشق حمید بود.

حجازی فر با بیان اینکه مهدی مثل یک فرمانده تصمیم می‌گرفت، گفت: او مثل یک فرمانده ماند و یکی از دهها دلایل ماندنش این بود که توان مواجهه شدن با شهری که پلاکاردهای شهدا و خانواده‌هایی که سراغ عزیزانشان را می‌گرفتند، را نداشت و تا لحظه آخر ماند.

کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با بیان اینکه این فیلم برای پخش در یادواره باکری ساخته نشده است، گفت: این فیلم قبل از هر چیزی برای نشان دادن مرام، زندگی، نحوه برخورد و مسؤولیت پذیری مهدی و حمید باکری، ایثار و آشنازدایی از یک سری مفاهیم و نگاه و ایدئولوژی آدم‌هایی ساخته شده که برای حرفی که می‌زدند از جان خود و خانواده‌های خود گذشتند.

حجازی فر، ادامه داد: این فیلم یک سری چیزها را نه به مردم بلکه به مسؤولان یادآوری می‌کند و هدف آن هشدار به مردم یا اینکه شهدا ما شرمنده ایم، نبود بلکه تنها چیزی که مردم ایران در مورد آن اتفاق نظر دارند در مورد آنها قهرمان‌ها و شخصیت‌هایی هستند که جان خود را در راه وطن و باور خود از دست دادند از هر زمانی که در ذهن ما است چه از حمله قوای روس، دفاع مقدس و تا همین امروز.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت این فیلم فرایند پژوهشی انجام شد و از جمله از آرشیوهای شخصی و گفت و گوهای روایت فتح صدا و سیما که میلیاردها تومان برای آنها هزینه شده بود، استفاده کردیم.

کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: در این فیلم نشانه‌های زندگی، باور، ساده زیستی و یکی بودن حرف و عمل شهدا در آن دوران به نمایش گذاشته شده است.

حجازی فر، با بیان اینکه احسان باکری (فرزند شهید حمید باکری)، مادر و خواهر وی در ساخت فیلم موقعیت مهدی، پا به پای عوامل تهیه فیلم بودند، افزود: در ساخت چنین فیلم‌هایی باید ابتدا اعتمادسازی بین خانواده شهید ایجاد شود سپس به موضوع فیلم پرداخته شود.

وی یادآوری کرد: در ساخت این فیلم خانواده شهید مهدی و حمیدی باکری و صفیه مدرس (همسر شهید مهدی باکری) سخت نگرفتند و در عین حال که موردهای مشورتی می‌دادند با فیلم همراهی کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: من و تمام گروهم تلاش کردیم سادگی و صداقت را در کار حفظ کنیم، خاکی باشیم و با قلب و روح خود این فیلم را ساختیم.

حجازی فر، با بیان اینکه این فیلم در مورد ۲ تا شخصیت فرضی نبود بلکه در مورد مهدی و حمید باکری بود، افزود: این فیلم مستند نیست بلکه فقط به لحاظ پژوهشی مستند بوده و عین واقعیت نشان داده شده و ریتم آن نیز درست است.

کد خبر 5443924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha