۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه مطرح کرد؛

علت برگزاری آزمون فوق العاده وکالت

علت برگزاری آزمون فوق العاده وکالت

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه علت برگزاری آزمون فوق آلوده وکالت در سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر حسن عبدلیان پور، در نشست خبری با اشاره به عملکرد مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: تفاهم نامه‌های مختلفی از ابتدای امسال با ارگان‌های مختلف از جمله پلیس و یکی از شرکت‌های خودروسازی جهت امور کارشناسی و حقوقی، منعقد شد.

وی افزود: خدمات معاضدتی به زائران را به عنوان پایلوت در شاهچراغ انجام دادیم که این موضوع در قم و مشهد هم پیگیری می‌شود.

عبدلیان پور با اشاره به عضویت ۳۰ هزار و ۶۷۲ وکیل در مرکز وکلای قوه قضائیه گفت :۸۱ هزار و ۲۹۰ داوطلب هم در آزمون وکالت امسال شرکت کردند که از این تعداد، ۷ هزار و ۱۲ نفر قبول شدند و نتایج تا پایان سال، اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت نام آزمون وکالت اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، اواخر فرودین انجام می‌شود.

عبدلیان پور در خصوص برگزاری آزمون فوق العاده گفت: به دلیل اینکه نهاد موازی ما آزمون در سال جاری برگزار نکرد و بع دلیل درخواست‌های مکرر داوطلبان، آزمون فوق العاده ای در ۲۳ اردیبهشت برگزار می‌شود و مجوزهای قانونی آن را نیز اخذ کردیم.

وی افزود: ۱۴۳ هزار و ۴۳۴ کارشناس در مرکز ما عضو هستند .۶۱ هزار و ۱۲۷ داوطلب هم در آزمون کارشناسان رسمی امسال ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۵ هزار و ۵۰ نفر قبول شدند، اعلام نتایج این آزمون هم سال آینده اعلام می‌شود.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه افزود: مرکز ما اقدام به راه اندازی و به وجود آوردن سامانه ۱۵۱۵ کرد که نظام ارجاع عادلانه کارشناسی نام دارد. ریاست قوه قضائیه هم تأکیدات ویژه ای در رابطه با ساماندهی کارشناسی داشت‌.

عبدلیان پور ادامه داد: ناکارآمدی و ضعف در اجرای عادلانه پرونده‌ها به کارشناسان، اطاله دادرسی، اختلاف فاحش در گزارشات کارشناسی از جمله موارد مهمی بود که نیاز به ساماندهی داشت.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص تعداد مجازات‌های صادره در دادگاه بدوی این نهاد گفت: در طول یک سال ۱۵ مورد ابطال پروانه، انفصال موقت ۱۵ مورد، برائت ۲۴ مورد، توبیخ با درج در پرونده ۶ مورد بوده است.

عبدلیان پور در خصوص معاضدت های انجام شده هم افزود: پرونده‌های تسخیری انجام شده در یکسال بیش از ۵ هزار بوده است، ۷۰ هزار پرونده ارجاعی هم به مرکز داشتیم.

وی در خصوص ابطال پرونده برخی از وکلا از جمله علی اکبر گرجی و همچنین ابطال به دلیل مقابله با نظام گفت: در همه دنیا این طور است که افرادی که علنی در مقابل نظامشان می‌ایستند مجازات دارند. در مورد دکترگرجی باید گفت که چند قاضی پرونده این فرا را رسیدگی کردند، مواردی رسیدگی شده که منجر به صدور رأی شده است.

عبدلیان پور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بیشترین تخلفات کارشناسان رسمی حول چه محورهایی است، افزود: بیشترین شکایات علیه کارشناسان، گزارش خلاف واقع است. در حدود ۷۰ درصد این شکایات هم واهی است چرا که در هر پرونده با توجه به اینکه یکی از طرفین پرونده بهره مند و دیگری متضرر می‌شود، این مسائل و شکایات مطرح می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه موصوع تخلفات و ساماندهی کارشناسان رسمی در پرونده‌های بانوی همواره یکی از دغدغه‌ها و انتقادات بوده است، در خصوص ساماندهی کارشناسان پرونده‌های بانکی چه اقدام ویژه ای صورت گرفته است، گفت: پرونده‌هایی که به مرکز ارجاع می‌شود و همچنین گزارشات کارشناسی که در مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه انجام می‌شود همواره سعی شده که به بهترین نحو باشد و مواردی نداشتیم که کارشناسان ما درگیر تخلفات این چنینی شوند.

رئیس مرکز وکلا با اشاره به بحث معاضدت، افزود: تعداد پرونده‌های تسخیری انجام شده در ۱۰۰ روز گذشته به جز دو استان قم و خوزستان ۳۳۱۵ پرونده بودند. پرونده‌های وکالت معاضدتی که از سوی مراجع حمایتی معرفی شدند به جز استان‌های قم و خوزستان ۵۵۷۵۱ مورد و تعداد مشاوره‌های قضائی که به صورت رایگان در مجتمع‌ها (به جز استان‌های قم و خوزستان)، به مردم ارائه شده ۱۸۰۳۷۴ مورد بود.

کد خبر 5445662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha