۵ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۵۳

محققان ژاپنی دریافتند؛

بالا رفتن از پله های ترقی در زندگی از زوال عقل پیشگیری می کند

بالا رفتن از پله های ترقی در زندگی از زوال عقل پیشگیری می کند

آیا در طول زندگی خود از نظر اجتماعی و اقتصادی "تحرک صعودی" داشته اید؟ تحقیقات جدید ژاپنی نشان می دهد که اگر چنین است، ممکن است به سلامت مغز خود کمک بزرگی کنید.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، گروهی به سرپرستی «ریوتو ساکانیوا»، استاد پزشکی اجتماعی در دانشگاه اوزاکا ژاپن، گزارش دادند: «افرادی که از نظر "بالا رفتن از پله‌های ترقی" امتیاز بالایی کسب کرده بودند، از زوال عقل دور بودند یا سال‌ها دیرتر به آن مبتلا شدند.»

او در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «به لطف مجموعه داده بزرگ و قوی، یافته‌های ما ارتباط بین تحرک اجتماعی-اقتصادی و خطر زوال عقل را مستحکم می‌کند.»

این مطالعه داده‌های آنچه را که به عنوان مطالعه ارزیابی پیری شناسی ژاپن شناخته می‌شود، ردیابی کرد که تقریباً ۹۲۰۰ شرکت‌کننده ۶۵ ساله و بالاتر را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ تحت نظر داشت.

تغییرات طول عمر در وضعیت اجتماعی-اقتصادی هر شرکت کننده، از نظر خوب یا بد، مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس با داده‌های ملی در مورد مراقبت‌های پرستاری برای داده‌های مربوط به تشخیص زوال عقل مقایسه شد.

گروه تحقیق دریافتند افرادی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی نزولی دارند بیشتر مستعد ابتلاء به زوال عقل هستند.

از سوی دیگر، افرادی که با موفقیت از نردبان اجتماعی و مالی بالا رفته بودند، در مقایسه با افرادی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی آنها ثابت بود، کمتر دچار زوال عقل شدند.

به گفته محققان، سبک زندگی، بیماری‌ها و عوامل اجتماعی همگی در ارتباط بین تحرک اجتماعی و خطر زوال عقل نقش دارند.

ساکانیوا در پایان گفت: «یافته‌های ما مبنی بر اینکه تحرک اجتماعی رو به بالا در طول زندگی یک فرد با دوره طولانی پیری بدون زوال عقل مرتبط است به این معنی است که بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی می‌تواند کلیدی برای پیشگیری از زوال عقل و طول عمر سالم‌تر باشد».

کد خبر 6117735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha