۲۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰

امام جمعه داراب:

صدور اسناد مالکیت اراضی باغی و کشاورزی داراب تسریع شود

صدور اسناد مالکیت اراضی باغی و کشاورزی داراب تسریع شود

داراب- امام جمعه داراب گفت: لازم است تا دولت روند صدور اسناد اراضی کشاورزان و باغداران دارابی را تسریع کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا خسروی در خطبه‌های نماز دشمن شکن‌جمعه امروز داراب تصریح کرد: کشاورزان دارابی بواسطه سند دار نبودن اراضی کشاورزی و باغی خود از عمده تسهیلات دولتی محروم اند.

وی ضمن گرامیداشت روز جهاد کشاورزی که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام (ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده ایران نهاد انقلابی جهاد سازندگی تأسیس شده، بیان داشت: تأسیس جهاد سازندگی فرمان مبارکی بود که منشأ برکات بی‌شمار وماندگار انسانی و تربیتی و فرهنگی و عمرانی برای کشور و انقلاب شد.

امام جمعه داراب متذکر شد: سوگمندانه باید گفت که این نهاد انسان‌ساز در سال ۷۹ و در بیست و یکسالگی جوانمرگ شد.

حجت الاسلام خسروی یادآور شد: اگر به جای تصمیم عجولانه و مبهم آن سال‌ها، جهاد سازندگی به وزارتخانه تبدیل نمی‌شد، قطعاً وضعیت کشاورزی و باغداری و دامداری و منابع طبیعی و محیط زیست دیگری را شاهد بودیم.

او با اشاره به اینکه رسم جهاد مهم‌تر از اسم جهاد است، اذعان کرد: جهاد سازندگی در واقع برادر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

خطیب جمعه داراب خاطر نشان کرد: به جرأت می‌توان گفت که در عظمت خدمات نهادهای انقلاب اسلامی هیچ نهادی به دو نهاد سپاه و جهاد کشاورزی (سازندگی) نمی‌رسد.

خسروی ادامه داد: این نهاد دوقلوی انقلاب، مظهر ایمان انقلابی و روحیه و مدیریت جهادی و سازندگی مادی و معنوی شدند و هرکدام در جایگاه خود الگوهایی ماندگار از حکمرانی ایمانی را به جای گذاشتند.

به گفته امام جمعه داراب؛ رکن اول جهاد، سازندگی است زیرا از تابستان ۵۷ تا تابستان ۷۸ در یک دوره بیست ساله، روستاهای ایران، تبدیل به کارگاه بزرگ عمران و سازندگی شدند.

او گفت: اگر جهادسازندگی بروزرسانی می‌شد، امروز گره بسیاری از مشکلات ما در عرصه اقتصادی و اجتماعی در روستاها باز شده بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی داراب رکن دوم جهاد را کشاورزی عنوان کرد و افزود: اقتدار غذایی در بستر کشاورزی، یکی از ابزارهای نوین قدرت در جهان امروز است.

خطیب جمعه داراب یادآور شد: در فضای امروز جهانی، بخصوص بعد از جنگ اُکراین همه کشورها در سیاستهای خودشان نسبت به امنیت غذایی (صادرات، واردات و ذخیره‌سازی) تجدید نظر جدی کردند.

وی غذا را مانند یک اسلحه ابزار قدرت دانست و بیان داشت: مشکل اصلی کشاورزی کشورمان اراضی بدون‌سند مالکیت در معرض تغییر کاربری است که بعنوان مساله اول کشاورزی کشور مطرح است.

امام جمعه داراب هشدار داد: اراضی کشاورزی ما، به شدت در حال تغییر کاربری است و اگر به همین منوال پیش برود، در سالهای آتی زمینی برای کشاورزی نخواهیم داشت و زمینهای درجه یک ما با تغییر کاربری تبدیل به باغ‌ویلا می‌شوند.

او یکی از دلایل پیدایش ویلا باغ‌ها را سند دار نبودن اراضی باغی و کشاورزی عنوان و اعلام کرد: امروز تنها ۴% از زمینهای کشاورزی کشور ما سند دارند و در داراب نیز کمتر از ۱۰ درصد باغات و اراضی دارای سند مالکیت هستند.

حجت الاسلام خسروی مسئله دوم کشاورزی کشور را نبودکشاورزی قرادادی دانست و گفت: در حال حاضر مشخص نیست که کشاورز تولید محصولات زراعی و باغی خود را برای داخل کشور و یا صادرات تولید می‌کند که این نشان‌می دهد خود کشاورز نیر در روند تولید محصول خود دچار سردرگمی است.

خطیب جمعه داراب با ذکر این موضوع که برخی اوقات یک محصول در بازار به وفور یافت می‌شود و یک محصول با کمبود به بازار عرضه می‌شود، ابراز کرد: در کشورمان تقریباً یک درصد تولید کشاورزی مان قراردادی است در حالیکه که طبق آمارها در دنیا این میزان ۴۰ درصد است.

وی اذعان کرد: در شرایط کنونی هم که امنیت غذایی جهان در معرض بحران است، گندم به ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار رسیده و هرروز قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

خسروی در انتها سومین مساله بخش کشاورزی کشور را نقص آمار و اطلاعات دانست و گفت: در دنیا اولین فرمانده کنترل از آن نظامیان است و دومین فرمانده کنترل غذایی است، در حالیکه در کشور ما هیچ آمار و ارقام دقیقی از، سطح زیر کشت گندم، جوجه یک روزه و حتی تولید شیر نیست.

کد خبر 5516652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha