۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۹:۳۶

مهر خبر می دهد؛

پرستاران چقدر کارانه گرفتند

پرستاران چقدر کارانه گرفتند

وزارت بهداشت تلاش کرد به هر طریقی که شده پرداخت کارانه پرستاران از محل اجرای تعرفه ها خدمات پرستاری، قبل از روز پرستار آغاز شود که به نظر می‌رسد پرداخت های علی الحساب مورد رضایت نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تابستان ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا پرستاران در قبال خدماتی که به بیماران ارائه می‌دهند، دریافتی داشته باشند. اما، ۱۵ سال طول کشید تا این قانون روند اجرایی به خود ببیند و حالا پرستاران از نحوه اجرای آن گلایه مند هستند و معتقدند که پرداختی‌ها با آنچه در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تعریف شده است، همخوانی ندارد.

بر اساس آنچه که محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری، پیش از این بارها و به دفعات به آن اشاره کرده بود، اینکه پرداختی به پرستاران از محل تعرفه‌های پرستاری، قرار بود از سه ماه آخر سال ۱۴۰۰، محاسبه و پرداخت شود.

وی عنوان داشته بود که تاکید سازمان نظام پرستاری، محاسبه دقیق خدمات از اول دی ماه ۱۴۰۰ است. اما، قرار شده پرداختی‌ها به پرستاران فعلاً به صورت هر سه ماه محاسبه شود.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که ما نگران بودیم اجرای تعرفه‌ها به امسال هم نرسد، ادامه داد: پرداختی‌ها از محل ثبت خدمات پرستاری، فعلاً به صورت علی الحساب خواهد بود تا همه بیمارستان‌ها، اعم از دولتی، خصوصی، عمومی، نیروهای مسلح و…، به طور کامل نسبت به اعمال سه دستورالعمل ابلاغی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: هر بیمارستانی که نخواهد به دستورالعمل‌ها توجه کند، سازمان نظام پرستاری این موضوع را به عنوان ترک فعل تلقی می‌کند و به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، پرداختی کارانه پرستاران هیچ ارتباطی به اضافه کار و حقوق پرستاران ندارد و بر اساس خدمتی که تعرفه دارد، کارانه دریافت می‌کنند.

بر اساس آنچه که مصوب شده است، بودجه تعرفه‌ها در سال جاری ۵,۲۰۰ میلیارد تومان است که می‌بایست از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد و بیمه‌ها نیز می‌بایست به حساب بیمارستان‌ها واریز کنند تا کارانه تعرفه‌های پرستاری را پرداخت کنند.

حالا، اخباری که از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد، حاکی از این است که اختلاف زیادی در پرداختی‌های علی الحساب پرستاران مشاهده شده است.

یکی از پرستاران گفته است که بابت سه ماه، ۱.۴ میلیون تومان به او پرداخت کرده‌اند. جالب اینکه یکی دیگر از پرستاران، رقم ۵.۴ میلیون تومان را بابت سه ماه کارانه عنوان کرده است.

گفته می‌شود هر چقدر از بیمارستان‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها دور می‌شویم، پرداختی‌ها هم کمتر می‌شود. به طوری که بابت سه ماه کارانه، رقمی کمتر از یک میلیون تومان به حساب برخی پرستاران در مناطق دوردست واریز شده است.

البته این ارقام به صورت علی الحساب بوده است و عنوان می‌شود که با اجرای کامل تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بیمارستان‌ها، ارقام دریافتی پرستاران از محل تعرفه‌ها، افزایش خواهد یافت که تحقق این موضوع بستگی به مدیریت بیمارستان‌ها و البته تخصیص بودجه مصوب از سوی سازمان برنامه و بودجه دارد.

آنچه مسلم است، پرستاران از ارقام واریزی راضی نیستند و معتقدند که پرداخت‌ها به شکل غیر عادلانه و تبعیض آمیز بوده است.

هدایای روز پرستار

علاوه بر واریز کارانه به حساب پرستاران، برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، تلاش کرده‌اند که با هدیه‌ای به مناسبت روز پرستار، قدردان زحمات کادر پرستاری باشند که به نظر می‌رسد در این بخش هم به حرفه پرستاری بها نداده‌اند.

یک پرستار شاغل در یک بیمارستان یکی از شهرستان‌های دور از مرکز، عنوان کرده است که رئیس بیمارستان به آنها یک ظرف بور هدیه داده که ارزش مادی آن بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نبوده است.

همچنین در یکی از بیمارستان‌ها نیز، کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومانی داده‌اند.

به نظر می‌رسد جامعه پرستاری کشور به رغم تلاش‌هایی که در عرصه خدمت به بیماران صورت می‌دهد، از جایگاه لازم در نظام سلامت برخوردار نیست و فقط در روزهای سخت، همچون دوران پاندمی کرونا و حوادث و بحران‌های طبیعی، پرستاران را مهم جلوه می‌دهیم.

کد خبر 5644041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      5 0
      سلام چرا عدد را بالا بردی به ما نسبت به بقیه کادر درمان بجز پزشکان برا سه ماهه 600 اختلاف بود که اونم چون پرستاران سنگ زیرین بیمارستان هستن عملا یعنی هیچ برا هدیه روز پرستار هم یه گل تر و یه لوح تقدیر
    • ناشناس IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      16 0
      کارانه و تعرفه پرستاری ما از بعضی نیروها و خاصه اداری خیلی کمتر هم هست پزشکان که چه عرض کنم ما پودر هستیم این در حالیکه 80درصد کارهای بیمار و بیمارستان را باید پرستار انجام بدهد کسی هم که کاری نمی کنه که به هیچ وجه اما حرف قشنگ بسیاره کارانه و تعرفه سه ماهه 1,500 و هدیه هم لوح تقدیر
    • الف IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      3 0
      سلام ممنونم ازخبرگزاری مهر بابت انعکاس خوب این خبر
    • عیسی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      8 0
      مطالبه اصلی مدافعان زحمتکش و جانفشان سلامت و پرستاران=برقراری فوق العاده خاص در بودجه سال ۱۴۰۲کشور "
    • reza IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      7 0
      درود بر شماو قلمتان که حرف دل ما رو زدین ..بخدا هر چی رسانه ها میگن همش شوی تبلیغاتیه تا الان چیزی واریز نشده اگر هم واریز شده بسیار کم
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      8 17
      سلام چقدر پرستارها رو بت کردید تمام کارها (سوند فولی ،سوند معده،و کمک کردن به پزشک ارتوپدی ) همه به عهده کمک بهیار و ثبت(دارو و تجهیزات پزشکی و زدن ازمایشها و درست کردن پروند ه بیمار) همه به عهده منشی بخش!!!!!! و پرستارها حقوق بیشتر،طرح کارانه بالاتر و اضافه کاری بالااتر الان هم تعرفه اخه چرا؟؟؟؟؟؟
      • محمدرضا احمدی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
        10 0
        شما کجا کار می‌کنید که سوند معده و فولی رو کمک میزنه ‌؟ دروغ پردازی کاری به دور از شرافته!
      • زهرا IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
        1 0
        از کی تاحالا کمکی سوند فولی و سوند معده میزنه؟چزا الوی جو میدی؟کمکی وقتی از ساعت ۱۲ شب میره میخوابه و ۶ صبح بیدار میشه و پرستار فقط ۲ ساعت میخوابه اونوقت هم برابرید؟وقتی چیزی میشه میوفتن به جون پرستار کمکی چیکار میکنه اونوقت؟شایعه پراکنی نکن عزیز
      • محسن IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
        9 0
        اون بیمارستانی که کمک بهیار سوند ادراری و سوند معده می‌ذاره رو باید درشو گل گرفت.عزیزم این وظیفه پرستار هس و اونجا دارن از شما بیگاری میکشن
    • حامد IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      9 3
      اصلا حقوق پرستاران با کاری که انجام می‌دهند هم خوانی نداره. واقعا حقوقشون پایینه. بر خلاف معلما که خیلی بیشتر از کارشون حقوق میگیرن برای پرستار ها خیلی کمتر از کاری که انجام می‌دهند حقوق می‌دهند. بعد از عدالت حضرت علی صحبت می‌کنید.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      5 14
      پرستارها باید کلاهشون آسمون هشتم بندازن. مگر بقیه کادر بیمارستان مثل علوم از مایشگاهیا آدم نیستن. مگر در یک مجموعه نیستن. به ما که هیچی ندادن. فقط خر حمالی گیر ما میاد
      • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
        0 0
        خخخخ شما آزمایشگاهی ها بجز نمونه گیری کار دیگه ای هم بلدین؟؟؟؟؟؟
    • پرستار ایران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      7 1
      اگر بخواهیم معنای واقعی واژه استثمار را بدانیم باید به جامعه پرستاری و وزارت بهداشت نگاه کرد، فرقی هم نمی‌کند در کدام دولت باشه.
    • امیرحسین حقگو IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      5 0
      به ما ظرف بور هم ندادند.یه شام دادن که یه سیخ کوبیده بود یه سیخ جوجه و یه دوغ. خجالت اوره بخدا
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      4 7
      کل کشور شده پزشک و پرستار و فوتبالیست و... از حقوق یک کارگر هم بگید . از حقوق معلمان مدارس غیر انتفاعی که یک میلیون میگرند هم بگید. شما کارانه بهداشت بدید دست مردم خودشون بهتر میدونن درمان کنند .
    • محمد رضا IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      5 9
      پس بقیه کارمندان که دار ن با ماهی۸ میلیون سر میکنن چکار کنن حقوق کارمندان جهاد کشاورزی به علت ناقص اجرا شدن فوق‌العاده ویژه نصف حقوق یک پرستار است تازه میخوان بازم بهشون بدن پس عدالت کجا رفته در ضمن هر کسی تو سازمانی مشغول شد همون وظایف عادی خودش رو انجام میده
      • فرزاد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
        22 1
        شما هم بیا شب بیدار بمون و دستت توی خون و چرک و هزار بیماری و ویروس باشه بعد ادعای حقوق بالاتر هم بکن
      • فاطمه IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
        1 0
        شما بیا هم بیا با جون مردم سرو کار داشته باش بعد حرف از ادعای حقوق کن یه خطا مساویست با مرگ بیمار
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      13 0
      باسلام ببخشید این رو میگم وقتی صحبت از پرستاران و معلمان میشه میگن بوجه نیست ولی کارانه دکترها که چندین برابر پرستاران هست حرفی توش نیست علوم پزشکی فقط دست دکترها هست و دارن امپراطوری میکنن و حق پرستاران ذو میخورن و کسی هم حرب نمیزنه
    • رشید IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      10 2
      واقعا پرستارها خیلی کار میکنن اونا اصلا ارامشی ندارند وهمش باید بابیمار کل کل کنند ( حقوقشون خیلی کمه و کفاف زندگیشون نیست
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      8 0
      عزیزان ملت هستید درسته که مسئولین توجه به شما ندارند ولی تو قلب ملت جاه دارید
    • یاسوج IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      1 4
      یعنی غیرچندقشرخاص دیگه موجودزنده ای توی این مملکت زندگی نمیکنه؟یاکرونا یاکارانه یارتبه بندی یاترمیم...شما بجای اینکه بیشتربه قشرغیرکارمندحداقل باچندبرابرکردن یارانه هاشون کمکی بهشون کنیدعملا داریدشکاف طبقاتی ودرامدی زیادمیکنید...بسه دیگه...
    • ناشناس RO ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      2 3
      سلام ولی بازم وضع دریافتی پرستار بهیار مامایی که شاغل بیمارستانها هستند خیلی بهتر از کسایی هست که تو درمانگاه کار میکنند با وجودیکه درمانگاه شبانه روزی ماما و بهیار مثل آچار فرانسه همه کار میکنند از تزریقات تا بخیه و پانسمان ولی غیر از حقوق چیزی بهشون نمیدن در صورتیکه این تعرفه گذاری حق اونها هم هست
    • مهدی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      11 0
      باتوجه به این تورم هرچی حقوق به پرستاران بدهند باتوجه به حقوق نجومی پزشکان کم شان است ولی بدبخت آنها که کارگر یا بیکارن نمی توانن اعتراض کنند چون.....؟
    • علی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      6 1
      متأسفانه ناعدالتی در پرداخت قشر کارمندان در ارگانها و ادارات مختتلف سازمانی وجود دارد و حتی این ناعدالتی در یک سازمان و اداره بین کارمندان هم وجود دارد که بسیار ناراحت کننده است. راهکار اینه که بندهای اضافی که در اختیار مدیران با نظر و سلیقه آنها اعمال می شود برداشته شود و همه پرداختی ها شفاف گردد.
    • رحیم RO ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      9 0
      در بیمارستان ما که روز پرستار هیچی ندادند. جالبه که یکی از همکاران که نمونه انتخاب شد ۲۰۰ هزار تومان بهش دادند. شوهرش که افسر نیروی انتظامی هست ۵۰۰ هزار تومان به خاطر روز پرستار از طرف ارگان شون بهش دادند.
    • فریبا IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 3
      خدا ازشون نگذره که تعرفه گذاری فقط پرستار کمک خدمات می دهن انگار ما خدمات افغانی هستیم یک نفر اگه می تونه به گوش اون رئیس برسونه بگه چرا خدمات بیمارستان مگه کادر درمان نیست من که توی آی سی یو کار می کنم کمک خدمات نداره چرا من نباید تعرفه بگریم
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 0
      دوران کرونا می ترسیدید از این خبرها متتشر کنید مطمینا می بستند خبرگزاری را
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      5 0
      اینقدر از پرستاری حرف نزنید لطفاً آبروی ما پرستاران آب جوی نیست بخدا ما پرستاران خسته شدیم شماها دست بر نمی دارید پانزده سال اجرا نشدن یک قانون کم نیست
    • محسن IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 1
      شماهایی که میاید پرستاران رو تخریب میکنید فک میکنید یه پرستار با پنج الی شش سال سابقه چند میگیره؟این خبرها همه دروغه درضمن واقعن زشته که پرسنل آزمایشگاه خودشونو از نظر بار کاری و ..با پرستار مقایسه میکنن و پرسنل خدمات و کمک بهیار نیز از نظر بار کاری و دانش و مسئولیت و..نیز با پرستاران مقایسه میکنند
    • N.N IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      واقعآ مایه تاسف دقیقآ همینطوره غیر عادلانه کلآ کادر درمان ساعات کاری بالا . اضافه کاری اجباری و کارانه های کم حقوق کم