۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱

باقر لاریجانی عنوان کرد:

اولویت های بلند مدت در توسعه فناوری های نوین تعیین شود

اولویت های بلند مدت در توسعه فناوری های نوین تعیین شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در دنیا اهمیت تدوین استراتژی و توجه به ابرروندها مشخص است، گفت: ما در ایران نیز باید میان فناوری های موجود اولویت هایمان را مشخص کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در پنل تولید علم و دانش و به کارگیری آن در اجلاس معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی به مبحث «توسعه نوآوری های پزشکی در حوزه سلامت مبتنی بر گام دوم انقلاب» پرداخت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تحلیل محتوای بیانیه گام دوم تهیه شده و طبق آن ۴۴ گزاره با ماموریت های وزارت بهداشت مرتبط است. در بحث گام دوم برای بستر سازی توسعه باید ظرفیت آینده نگارانه حوزه پزشکی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا اهمیت تدوین استراتژی و توجه به ابرروندها مشخص است، گفت: ما در ایران نیز باید میان فناوری های موجود در حوزه های هوش مصنوعی، رباتیک، نانو و غیره انتخاب کرده و استراتژی های خودمان را مشخص کنیم امکان ندارد تمامی این فناوری های نوین را همزمان در برنامه هایمان قرار بدهیم بلکه باید با توجه به برنامه ۵ ساله و ۲۵ ساله اولویت هایمان را مشخص کنیم.

وی افزود: فناوری هوش مصنوعی می تواند تحولات مبنایی در کشور ایجاد کند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی راه جدیدی را ایجاد کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه جایگاه فناوری در کشور مطلوب است بعد از هند قرار داریم ولی باید هدفمند باشد، اضافه کرد: جمعیت بزرگ ایران یک نقطه قوت است. درمان های شخص محور برای جمعیت ۸۰ میلیونی پاسخگو است و همین نکته ای است که در بسیاری از پژوهش های بزرگ در این زمینه بستر مناسبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می کند تا فناوری های آینده را ببینیم و برای آن برنامه ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: افق های بلند در پزشکی با وجود سیاست های کلان، نقشه علمی کشور و همچنین استراتژی های مشخص شده در گام دوم تعیین شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مسئولیت اجتماعی و وظیفه اخلاقی در جهت حرکت به ابرروندهای آینده پزشکی با نگاه ماکرو تعریف شود، جایگاه دانشگاه های ایران در حرکت به سوی ابرروندهای پزشکی و ارزیابی شرایط کشور و شناخت ابرروندهای پزشکی در بستر نوآورانه تعیین شود.

وی گفت: باید شبکه ای بین دانشگاه های علوم پزشکی،‌ تقسیم کار و تعریف ماموریت با توجه به پرهزینه بودن ابرروندهای پزشکی در آینده ایجاد کنیم.

لاریجانی در ادامه به طرح پیشنهاداتی پرداخت و گفت: اهمیت توجه به مطالعات پزشکی فردی به دلیل بستر مناسب کشور از نظر جمعیتی، قومیتی بر کسی پوشیده نیست باید از این فرصت بهره برداری شود.

وی گفت: بستر الکترونیک برای مطالعات داده های بزرگ به جهت عقب نماندن از چرخه فناوری دنیا حایز اهمیت است. استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای تفسیر داده های بزرگ و ورود ان در پزشکی فرد محور در کشور ضروری است و آماده سازی نظام سلامت برای استفاده از سلامت الکترونیک در حوزه بالین همراه با پیامد ارزشمند میکرو و ماکرو نیز یک الزام به شمار می رود.

کد خبر 5719425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha