۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۹

مدیر سد زاینده رود:

ذخیره سد زاینده‌رود به ۵۱۳ میلیون مترمکعب رسید

ذخیره سد زاینده‌رود به ۵۱۳ میلیون مترمکعب رسید

اصفهان- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات سد زاینده رود از افزایش ذخیره سد زاینده رود به ۵۱۳ میلیون مترمکعب خبرداد و گفت: هم اینک ۴۱ درصد ظرفیت سد پرشدگی دارد.

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود تا سوم اردیبهشت ماه به ۵۱۳ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار داشت: ورودی به سد روز گذشته ۱۰۴ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۶۸ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

وی اضافه کرد: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۷۱۹ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۷ میلیون مترمکعب، طی ۱۰ سال اخیر آن ۵۹۹ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) ۷۲۴ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی کنونی با مشابه بلند مدت حاکی از کاهش یک درصدی ورودی آب به این سد است.

کاهش ۱۲ درصدی خروجی از سد زاینده‌رود

موسوی نائینی ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی نیز از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۷۹ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳۰ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت ۶۳۴ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی، خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ۴۱ درصدی ذخیره سد زاینده رود

موسوی نائینی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود سال گذشته در چنین روزی ۳۵۲ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۸۶۹ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۴۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با بیان اینکه اکنون ۴۱ درصد از ظرفیت سد زاینده رود پُر است، اضافه کرد: در حال حاضر ۵۹ درصد سد خالی است.

افزایش ۱۴ درصدی بارش در سرچشمه اصلی حوضه زاینده‌رود نسبت به بلند مدت

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین بارشی ایستگاه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک‌هزار و ۴۵۵ میلیمتر است در حالی که سال گذشته در چنین روزی یک‌هزار و ۱۷۰ میلیمتر و میانگین بلند مدت یک‌هزار و ۲۸۵ میلیمتر بوده است.

بارش‌های امسال در کوهرنگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به بلندمدت این منطقه ۱۴ درصد افزایش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

کد خبر 5762195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Azadh IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      5 5
      خواهشا دروغ وحرف مفت خورد مردم ندید
    • مهدی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      7 18
      نزدیک به۴۰۰میلیون مترمکعب آب برای اصفهان از ذخیره بارش استان چهارمحال رها سازی شده درصورتیکه خود این استان هیچ بهره ای نبرده است..
      • ممد IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
        2 3
        این سد تو خود اصفهان و ۹۳ درصد حوضه آبریزش هم تو خود اصفهان اون شمائید که دارید غیر قانونی برداشت میکنید نه ما درصورتی که بیشتر سال خشکیده و فقط روی هم رفته ۱ ماه آب به اصفهان میرسه چون چند کیلومتر از مسیر رودخانه از استان کم جمعیت شما عبور میکنه که قرار نیست مال شما باشه از زمین به آسمون میباره؟
    • احمد کاظمی US ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      9 0
      ذخیره آب سد زاینده رود بشتر بخاطر محروم کردن رودخانه در شهر وحق آبه تالاب گاو خونی،است.پس از مصرف کشاوزی وصنعتی را مدیریت کنیم.
    • احمد کاظمی US ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      7 1
      ذخیره آب سد زاینده رود بشتر بخاطر محروم کردن رودخانه در شهر وحق آبه تالاب گاو خونی،است.پس از مصرف کشاوزی وصنعتی را مدیریت کنیم.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      8 1
      لطفاً خروجی را پایین تر بیاورید مثلاً ۴۵ متر تا رودخانه دائمی داشته باشبم
    • رضایی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      4 0
      سلام ممنون از اطلاع رسانی شما خروجی را کمتر کنید تااب مدت زمان بیشتری در رود خانه جریان داشته باشد
    • تاجمیر IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      5 2
      لطفا آقای مسئول بی عقل کمی خروجی راکمترکنیدولی دائمی زاینده رود آب داشته باشه....
    • ایرانی IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      3 0
      خواهشا کمی خروجی راکم کنیدولی دائم آب درزاینده رود وجودداشته باشه.
    • دیگه چه خبر IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      6 3
      الان یه سری از مهاجران که در اصفهان زندگی میکنند و همه چیزشون را از اصفهان هستش طلبکار می‌شند و برای نابودی اصفهان تلاش میکنند .البته یه سریشون
    • US ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      9 8
      تنها چیزی که مهم نیست زنده بودن زاینده رود اصفهان واصفهانیست
    • رضا سامانی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      5 9
      با سلام اطلاعاتی که مدیران اصفهانی سد زاینده رود درباره شرایط آبی سد ارائه میکنند کذب و دروغ و به منظور غارت هر چه بیشتر منابع آبی استان چهار محال و بختیاری می‌باشد و ما در سامان به وضوح میبینیم که خروجی سد شدیدا نسبت به گذشته و همچنین سال گذشته افزایش یافته است.
      • ممد IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
        1 1
        شما ابتو بدزد نمیخواد تو کار خدا دخالت کنی مگه هرچی دم خونتون بود ارث پدرته که اینجوری در موردش نظر بدی پس ماشینای تو کوچه هم مال منه اره؟
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      6 3
      خوش به حال کرمان و یزد و رفسنجان
    • محمد IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      5 0
      الحمدلله رب العالمین
    • رضا IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      5 0
      خوشا بحال صنعت و باغات نوک کوه و کاشی و سرامیک و بیچاره زاینده رود و محیط زیست که سهمش از حقابه خودش هیچ است لعنت به مافیای اب
      • ممد IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
        2 1
        حالا خوبه با اینکه این آب هدیه خداونده و مال هیچکس نیست ی عده فکر میکنن ارث پدرشونه و جالب اینجاست که اکثر اون عده تو اصفهان با آب زاینده رود زندگی می‌کنند و با نعمات پربرکت اصفهان امرار و معاش اما اینجا مدعی برکتی هستند که خدا ارزانی داده و نمک میخورن و نمکدان میشکنند
    • غلامرضا IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      5 0
      از کاشت برنج در اصفهان و لنجان جلوگیری کنید تا آب زاینده رود در پل خواجو همیشگی باشد
      • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
        0 2
        درپاسخ به نظرنابخردانه غلامرضا شتربابارش گم شده شما دنبال مهارش میگردی؟
    • داود IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      یه وقتی آب به شرق اصفهان دادید که از کشت گندم گذشته بود .الانم گندم یه وجبه میخواد خوشه دربیاره چون به وقت آب ندادید.عجب مدیریتی دارید
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      1 0
      حالا خوبه با اینکه این آب هدیه خداونده و مال هیچکس نیست ی عده فکر میکنن ارث پدرشونه و جالب اینجاست که اکثر اون عده تو اصفهان با آب زاینده رود زندگی می‌کنند و با نعمات پربرکت اصفهان امرار و معاش اما اینجا مدعی برکتی هستند که خدا ارزانی داده و نمک میخورن و نمکدان میشکنند
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      سلام - چارمهالی ها به وقت دکتر رفتنشون که میشه فقط اصفهان رو پیدا میکنند ومیان به اصفهان . اقا این لطف خدا ست که بارون رو میفرسته شماهم که تا چند سال پیش جزو همین استان بودید. .....