۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۸

«طلا» در درگیری‌های سودان چه نقشی ایفا می‌کند؟

«طلا» در درگیری‌های سودان چه نقشی ایفا می‌کند؟

با توجه به ذخایر طلای سودان که در بین کشورهای جهان در رتبه‌های بالا قرار دارد، برخی این مساله را در ناآرامی‌های این کشور دخیل می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: در مورد اهمیت طلا در حال حاضر بحثی وجود ندارد، اما ممکن است در کشوری مانند سودان به ویژه با توجه به وضعیت درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، این مساله اهمیت بیشتری داشته باشد.

سودان با تولید حدود ۸۰ تن طلا در سال در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد. همچنین این کشور در آفریقا رتبه سوم را در تولید طلا دارد در حالی که ذخایر دست نخورده آن حدود ۱۵۵۰ تن تخمین زده می‌شود.

طلا نیمی از صادرات سودان را تشکیل می‌دهد و درآمدهای صادراتی آن در نیمه اول سال گذشته به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است، همچنین باید توجه داشت که سهم طلای قاچاق در سودان، حدود ۸۰ درصد از تولیدات است.

در شرایطی که دولت‌های متوالی در سودان تلاش می‌کنند با تشویق سرمایه‌گذاری‌ها، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از آن و حمایت از این اقدامات، درآمدهای طلای خود را افزایش دهند، اما همیشه بحث اصلی در این کشور درباره نحوه قاچاق آن از سودان بوده است. این مساله موجب شده که دولت‌های متعدد در سودان نتوانند روی درآمدهای عمومی ناشی از فروش طلا به طور ویژه حساب باز کنند.

گزارش منابع غربی حاکی از آن است که طلا در درگیری‎‌های کنونی برای قدرت نقش دارد، زیرا منبع درآمدی برای نیروهای پشتیبانی سریع محسوب شده که مورد طمع قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

گفتنی است نبردهای مداوم بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان، بسیاری از کشورها را برآن داشته تا تلاش‌های خود را برای تخلیه اتباع یا اعضای هیئت‌های دیپلماتیک خود از طریق زمینی، دریایی و هوایی تشدید کنند.

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، جنگ داخلی در سودان تا به حال صدها کشته و هزاران نفر دیگر از جمله امدادگران را مجروح کرده و باعث آوارگی ده‌ها هزار نفر را از مناطق درگیری به سایر کشورها مثل چاد و مصر شده است.

کد خبر 5768652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha