در پی هتک حرمت قرآن کریم؛

وزارت خارجه اردن نیز کاردار سفارت سوئد را احضار کرد

وزارت خارجه اردن نیز کاردار سفارت سوئد را احضار کرد

وزارت خارجه اردن با احضار کاردار سفارت سوئد، اعلام کرد که هتک حرمت مجدد قرآن کریم را به بهانه آزادی بیان نمی‌توان توجیه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، وزارت خارجه اردن روز جمعه، کاردار سفارت سوئد در این کشور را احضار و مراتب شدید اعتراض این کشور را علیه حمایت دولت سوئد از هتک حرمت قرآن کریم ابلاغ کرد.

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که شدیداً، هتک حرمت قرآن کریم را که بیانگر گسترش فرهنگ نفرت پراکنی است، محکوم می‌کند.

این وزارت خانه تاکید کرد که اقدام مذکور، منجر به جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان جهان شده و به هیچ عنوان نمی‌توان به بهانه آزادی بیان آن را توجیه کرد.

اردن، بر ضرورت اتخاذ گامی‌های عملی از سوی دولت سوئد برای ممانعت از تکرار چنین اقداماتی، که نقض ارزش‌های انسانی و اخلاقی مشترک و همچنین گسترش فرهنگ نژادپرستی و نفرت پراکنی، به شمار می‌رود تاکید کرد.

۶۴ نماینده پارلمان اردن نیز روز پنجشنبه، با امضای یادداشتی، از دولت کشورشان خواستند که از سوئد در دادگاه کیفری بین‌المللی و شورای امنیت شکایت کند.

در این یادداشت آمده است که صدور مجوز سوزاندن قرآن کریم، طبق منشور سازمان ملل، صلح و امنیت جهانی را نقض می‌کند.

در این یادداشت از دولت اردن خواسته شده است که تمامی معاهدات و توافقات با دولت سوئد را متوقف کند و تا زمانی که این کشور رسماً عذرخواهی نکرده و توقف هرگونه توهین به دین اسلام و قوانین الهی را اعلام نکند، محصولات و کالاهای آن را تحریم کند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز پیشتر، اعلام کرده بود که کشورهای جهان اسلام باید کشور سوئد را تحریم سیاسی و اقتصادی کنند، چرا که این کشور، از عاملان هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات اسلامی، حمایت می‌کند.

«سالم عبدالله الجابر الصباح»، وزیر خارجه کویت نیز پیش از این، اقدام یکی از افراد تندرو در سوئد در اهانت مجدد به قرآن کریم را به شدت محکوم کرده بود.

وزیر خارجه کویت، سوئد را مسئول کامل این اقدامات دانست که منجر به ترویج نفرت علیه مسلمانان و تشویق به خشونت می‌شود به ویژه با توجه به اینکه این حادثه در مدت زمانی کوتاه توسط این شخص تکرار شده است.

منابع لبنانی نیز روز جمعه اعلام کردند که آن دیسمور، سفیر سوئد در این کشور، بیروت را ترک کرده است.

این منابع بیان کردند که سفیر سوئد پس از آنکه مقامات لبنان، اقدامات حفاظتی در اطراف سفارت را تشدید کردند، تصمیم به ترک بیروت گرفت.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، از کشورهای عربی و اسلامی خواست، سفرای خود از سوئد را بازگردانند و سفرای سوئد را اخراج کنند.

کد خبر 5842952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha