۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان:

طرح جامع همدان قابلیت استناد ندارد

طرح جامع همدان قابلیت استناد ندارد

همدان- عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی گفت: طرح جامع ۷ سال پیش با شرایط فعلی برای همدان اثری نخواهد داشت و قابل استناد نیست.

محمدرضا عراقچیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باید بدانیم طرح جامع همدان در سال ۱۳۹۵ بسته شده است و هنوز بعد از ۷ سال به تصویب قطعی نرسیده و داده‌ها و آمارهای طرح جامعی که بنا بود به طرح شهری کمک کند، دیگر قابلیت استناد را ندارد.

وی یادآور شد: می‌توان گفت عملاً طرح جامع کارایی خود را ازدست داده است.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا با تصریح بر اینکه عمر طرح جامع شهری باید بین ۵ الی ۱۰ سال باشد، وقتی بیش از ۷ سال از شروع مطالعاتی آن گذشته است این طرح به تعبیری کارایی ندارد و باید دوباره طرح جدید طراحی شود، گفت: بیانیه‌ای توسط جمعی از همکاران دانشگاهی در سال گذشته انجام شد که بسیاری از اشکالات طرح جامع در آن گفته شده، که می‌توان از جمله آنها به بی توجهی به بافت‌های تاریخی، بی توجهی به بافت‌های فرسوده، بی توجهی به بارهای ترافیکی، مباحث اجتماعی، توزیع نامناسب کاربری‌ها، بی توجهی به محله محوری‌ها و ایرادهای فراوانی که در بیانیه ذکر شده، اشاره کرد.

عراقچیان خاطرنشان کرد: علیرغم صحبت‌های اساتید دانشگاه‌ها که اعلام کردند، با توجه به اینکه فرصت بررسی مطالعه طرح جامع وجود ندارد و باید اختیاراتی را شورای عالی معماری و شهرسازی به طرح تفضیلی بدهند که تغییرات بیشتر از ۱۰ درصد را در طرح جامع اعمال کنند.

وی بیان کرد: همانگونه که می‌دانیم تبدیل طرح تفضیلی بر مبنای طرح مادر یا طرح جامع، مشاور طرح تفضیلی تا ۱۰ درصد اجازه تغییر را دارد و اینکه اجازه تغییرات تا ۲۵ درصد داده شود، جای بحث دارد.

عراقچیان یادآور شد: مشاور طرح تفضیلی باید ضعف‌های طرح مشاور جامع را نداشته باشد و یک مشاور محلی با توانمندی‌های کامل و استقلال از نظر بینش علمی و تصمیمات خاص خود طرح انتخاب شود.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ایرادی که در مشاور طرح جامع وجود داشت، این بود که استقلال در تصمیمات نداشته است، ادامه داد: مشاور مربوطه خود را تابع تصمیمات مدیریتی در استان یا فرا تراز استان می‌دانست و عملاً در مبانی نظری حرفی برای گفتن نداشت.

وی ادامه داد: این روند، باعث این شد که مدیر طرح جامع نیز تغییر کند.

عراقچیان با بیان اینکه طرح در همدان با وجود تمام اشکالات و تذکرات داده شده که در آن رعایت نشد، توسط کمیته برنامه ریزی استان به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر و تأیید نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع داده شد؛ متذکر شد: در دفتر شورای فنی کارشناسان وزارتخانه‌ها حضور دارند که ابتدا وزارت راه و شهرسازی در حوزه معاونت معماری و شهرسازی و کارشناسان سایر وزارتخانه‌ها که شامل وزارت کشور، آموزش و پرورش، صنایع، بازرگانی و بقیه سازمان‌ها باید در جلسه‌های فنی، صحت مطالعات مشاور را به پایان برسانند و پیشنهادهای مشاور را که شامل توسعه شهر، جمعیت شهر و نکات دیگر را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی طرح جامع درحال بررسی است که به نظر می‌رسد ایرادهای فراوانی به طرح وجود دارد که باید مشاور آنها را اصلاح کند؛ اظهار کرد: اصلاح مشاور به معنای این است که آمارهای جدید و بروز را وارد کند و عملاً دگرگونی در محاسبات و مطالعات خواهد داشت.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا در پایان تصریح کرد: طرح جامع ۷ سال پیش با شرایط فعلی برای همدان اثری نخواهد داشت ضمن اینکه توسعه یک شهر طبق معیارهای مطالعه نشده با توجه به شناخت بومی و منطقه بوده بدین ترتیب، مطالعه بسیار ضعیفی در طرح جامع انجام شده و عملاً کارایی نخواهد داشت.

کد خبر 5911302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 0
      سلام و رودی شهر همدان ازسمت غرب کشور با3استان و راه کربلا خیابان پیچ درپیچ ستاره باریک غیر استاندارد با چاله های زیادوکارگاه ومغازه های نابجا ورودی شهر تاریخ وتمدن رازشت کرده
    • علی زارعی IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      0 0
      ورودی شهر همدان از سمت غرب کشور خیابان ستاره جلوه خوبی ندارد بعد شاهد ترافیک همیشگی هستیم با ایجاد خیابان کمربندی در کنار رودخانه منوچهری و چرم سازی تامدرس یامیدان عباس اباد یا گرده پزی بسازی از مشکلات ترافیک حل میشود