۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۲۸

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری:

اجرای طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی در چهارمحال و بختیاری

اجرای طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: نهضت مشارکت اجتماعی درحقیقت پویشی برای تقویت تعاملات و مشارکت مردمی همچنین تبادل تجربیات است.

شهرام خواجوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این طرح در سراسر کشور درحال اجرایی شدن است که متولی اصلی آن نیز وزارت کشور است و مقرر شده طرح با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در استان‌ها اجرایی شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری و دبیر شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد استان افزود: نهضت مشارکت اجتماعی درحقیقت پویشی برای تقویت تعاملات و مشارکت مردمی همچنین تبادل تجربیات برای ورود به مسائل اجتماعی است تا به این ترتیب امکان استفاده از پیشنهادات، نظرات و تجربیات گروه‌های مردمی برای حل مسائل فراهم شود.

وی ادامه داد: نهضت اجتماعی با چند هدف طراحی شده که هدف اصلی آن ظرفیت‌سازی، هم‌افزایی و انسجام بین بخشی تشکل‌های مردم نهاد، سازمان‌های مردمی و گروه‌های جهادی است اما در کنار این موضوع اهداف دیگری نیز مانند بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در شناسایی مسائل اجتماعی، ارتقا مشارکت‌های اجتماعی مردمی همچنین مردمی سازی برخی از برنامه‌ها و استفاده از پیشنهادات مردم نیز دنبال می‌شوند.

خواجوی عنوان کرد: استفاده از خرد جمعی در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها همچنین تقویت همکاری بین بخشی با ارتقا نشاط و سرمایه اجتماعی از دیگر اهدافی است که در طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی دنبال می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مقرر است در نهضت ملی مشارکت اجتماعی از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده شود، اضافه کرد: از کلیه سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، گروه‌های جهادی و درمجموع تمامی گروه‌های مردمی که ذیل سازمان‌های مختلف مانند بهزیستی، ورزش و جوانان، مجموعه وزارت کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و… در حال فعالیت هستند دعوت می‌شود در این پویش ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به فرآیندهای اجرایی که در طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی دنبال خواهد شد، تصریح کرد: دبیرخانه این طرح در سطح استان شکل گرفته و در شهرستان‌ها نیز به فرمانداری‌ها اعلام شده تا نسبت به ایجاد این دبیرخانه اقدام کنند همچنین در اولین گام این نهضت فراخوانی داده شد و از طریق ادارات مختلف به تمامی متقاضیان اطلاع‌رسانی صورت گرفت.

خواجوی یادآور شد: متقاضیان طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی می‌توانند ظرف ۱۰ روز آینده با مراجعه به سایت www.nsom.ir و یا ارسال عدد ۹ به شماره ۳۰۰۰۱۱۵۲ نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند.

دبیر شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی درنهایت به دنبال توانمندسازی تشکل‌های مردم نهاد هستیم، بیان کرد: مقرر است از بین این تشکل‌ها یک گروه ارزیاب تشکیل و تشکل‌های مردم نهاد همچنین پیشنهادات و نظراتی که توسط آن‌ها ارائه می‌شوند مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی افزود: پس از ارزیابی تشکل‌های مردم نهاد توسط گروه ارزیاب تعدادی از این تشکل‌ها به عنوان همیار اجتماعی انتخاب می‌شوند که مقرر است پس از شرکت در دروه‌های آموزشی و توجیهی در جهت حل مسائل اجتماعی به مسئولان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کمک کنند.

خواجوی ادامه داد: شناسایی نظام مسائل، کمک به شناسایی مسائل و مشکلات اجتماعی، همکاری با نهادهای زیربط برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، ارتقا روحیه مسئولیت‌پذیری و… نیز از دیگر وظایف در نظر گرفته شده برای همیاران اجتماعی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل، عنوان کرد: هدف نهایی از اقدامات ذکر شده این است که نظام مسائل استان و شهرستان‌ها با مشارکت همیاران و هیأت‌های اندیشه‌ورز شناسایی و برای حل آن‌ها راهکارهای اجرایی ارائه شود، در انتها نیز سند نظام مسائل استان طراحی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی از برنامه‌ها و ایده‌های برتری که توسط تشکل‌های مردمی ارائه می‌شود تجلیل خواهد شد. خواجوی با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری شاهد استقبال خوب تشکل‌های مردم نهاد از طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت استفاده از پیشنهادات، اندیشه‌ها و نظرات گروه‌های فعال و صاحب نظران اجتماعی و فرهنگی در حل مسائل استان از این تشکل‌ها تقاضا داریم نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند.

کد خبر 6073004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha