۱۴ مرداد ۱۳۸۸، ۱۹:۳۰

حجم آبگیری سدهای مخزنی گلستان 63 درصد افزایش یافت

حجم آبگیری سدهای مخزنی گلستان 63 درصد افزایش یافت

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه ای گلستان گفت: حجم آبگیری سدهای مخزنی استان گلستان در سال جاری 63 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، نادعلی حاجیلری عصر چهارشنه در جمع خبرنگاران در گرگان، حجم کل سدهای بزرگ مخزنی استان را 286 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: میزان ذخیره آب در این سدها در پایان تیرماه سال جاری 65 میلیون لیتر بوده است.

وی افزود: این میزان ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال 87 و 86 به ترتیب 63 درصد افزایش و 60 درصد کاهش داشته است و با افزایش ریزش‌های جوی در سال جاری روند آبگیری سدهای استان بهبود یافته است.
 
وی خاطرنشان کرد: حجم آبگیری مخازن سد وشمگیر، گلستان، اینچه برون و آلماگل در پایان تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و در مقایسه با سال آبی 86 کاهش نشان می‌دهد.

به گفته حاجیلری، تاکنون در سد بوستان شاهد بیشترین تغییرات حجم آبگیری بوده‌ایم و حجم آبگیری این سد در پایان تیرماه 13 میلیون مترمکعب بوده که برنامه‌ریزی برای تحویل آب به شبکه این سد در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان داشت: همچنین در این مدت شاهد رشد حجم آبگیری سد کوثر بوده‌ایم و روند این تغییرات در سدهای شهید چمران و دستغیب نیز مناسب بوده است.

حاجیلری با بیان اینکه سد آلاگل دارای شدیدترین کاهش حجم آبگیری به دلیل نقصان ورودی رودخانه اترک بوده، گفت: در انتهای تیرماه تنها چهار میلیون متر مکعب در مخزن 70 میلیون متر مکعبی این سد آب موجود بود که نسبت به سال قبل 80 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مدیریت صحیح آب موجود در سدهای استان موجب کاهش مشکلات کشاورزان در فصل زراعی می شود، عنوان کرد: اعمال تدابیر صحیح در زمینه توزیع آب سدهای استان و رها سازی به موقع آب سدها موجب کاهش خسارات ناشی از خشکسالی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: پروژه ترمیم سد کوچک انحرافی نوده خاندوز تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
وی افزود: سطح زیر کشت این طرح 60 هکتار و حجم آب تنظیمی آن 300 هزار متر مکعب است و اعتبار مصوب این طرح در سال قبل 615 میلیون ریال بود که از این مبلغ 413 میلیون ریال تخصیص یافته است.

وی یادآور شد: این طرح از جمله طرح‌های کوچک تامین آب استان است و هزینه اجرایی آن از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه طرحهای کوچک تامین آب استان از پروژه های اولویت دار شرکت آب منطقه ای گلستان است، خاطرنشان کرد: مسئولان این شرکت برای اجرای طرحهایی که موجب تامین آب کشاورزی اراضی استان می شود، از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند.

حاجیلری با اشاره به کمبود منابع آب در استان و مشکلات ناشی از کم آبی، بیان داشت: اجرای این پروژه ها نقش مهمی در کاهش آسیبهای خشکسالی و کم آبی دارد.

کد خبر 924629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha