۱۷ تیر ۱۳۸۹، ۱۱:۰۷

روند پیچیده تشکیل دولت عراق/

اخبار ضد و نقیض درباره مذاکرات مالکی و علاوی/ دو سناریو برای حل بحران

اخبار ضد و نقیض درباره مذاکرات مالکی و علاوی/ دو سناریو برای حل بحران

یک منبع نزدیک به مذاکرات کنونی میان دولت قانون و فهرست العراقیه از بررسی دو سناریو در این گفتگوها با هدف حل بحران تشکیل دولت جدید عراق خبر داده که تا کنون بی نتیجه بوده است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری نهرین، این منبع رسمی که خواست نامش فاش نشود، گفت : سناریوی اول بر تمدید دوره نخست وزیری نوری المالکی نخست وزیر کنونی همراه با اختصاص یافتن معاونت نخست وزیری و ریاست جمهوری و دستیابی به چند وزارتخانه مهم و کلیدی تصریح می کند .

به گفته این منبع، سناریوی دوم بر نامزدی ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه برای نخست وزیری با اختصاص معاونت نخست وزیری و معاونت ریاست جمهوری و همچنین وزارتخانه های کلیدی و همچنین سازمان اطلاعات کل به دولت قانون مالکی تصریح می کند.

این منبع ادعا کرده است : در سناریوی دوم تعهد داده می شود پرونده های فساد که ممکن است تعداد زیادی از وزیران سابق وابسته به حزب الدعوه به ریاست نوری المالکی را هدف قرار دهد، بسته باقی بماند.

این منبع در عین حال اذعان کرده است تا کنون هیچ یک از دو گروه(العراقیه و دولت قانون)، با این سناریوها موافقت نکرده اند و حتی خبرهای رسیده از به بن بست رسیدن گفتگوها حکایت می کند.

العراقیه به ریاست علاوی در انتخابات پارلمانی هفتم مارس(16 اسفند 1388)، 91 کرسی و دولت قانون به ریاست نوری المالکی 89 کرسی به دست آورده اند.

این در حالی است که خبرهایی از احتمال ائتلاف دولت قانون و العراقیه در رسانه های عراقی منتشر شده است.

از سوی دیگر به گفته منابع عراقی، جوزف بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا که اخیرا سفری به عراق با هدف دخالت آشکار در روند مذاکرات مربوط به تشکیل دولت جدید انجام داده بود، به جلال طالبانی رئیس جمهوری کنونی عراق گفته است در مذاکرات با گروههای مختلف سیاسی به این نتیجه رسیده است که این گروهها درباره ریاست جمهوری مجدد وی توافق دارند.

کد خبر 1114344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha