۱۹ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۳۷

درخت چنار 1700 ساله خامنه ثبت ملی شد

درخت چنار 1700 ساله خامنه ثبت ملی شد

تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ثبت ملی چنارهای کهنسال شهرستان خامنه، اظهار داشت: درخت چنار هزار و 700 ساله شهرستان خامنه تحت حفاظت قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تراب محمدی افزود: در محله چنار خامنه و در شرق این شهر به فاصله 30 متر از هم دو درخت چنار قرار دارد که درخت شمالی هزار و 700 سال و درخت جنوبی 850 سال عمر دارد.

وی عنوان کرد: همه مردم محل از وجود این درخت اطلاع دارند و در واقع می توان گفت یکی از نمادها و شناسه اصلی شهر خامنه همین درختان چنار کهنسال هستند.

محمدی با اشاره به ابعاد درخت شمالی تشریح کرد: درخت شمالی درحدود پنج متر و 30 سانتیمتر قطرشرقی- غربی و سه متر و20 سانتیمتر قطرشمالی – جنوبی دارد و از میان به وسعت 10 متر مربع توخالی است.

وی ارتفاع آن را در حدود 15 متر عنوان کرد و گفت: وسعت تاج آن در حدود300 متر مربع و محیط این درخت در ارتفاع دو متری در حدود 11 متر است.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی با بیان اینکه  به علت پوسیدگی داخل درخت، این قسمتها با تیرهای چوبی تقویت شده، افزود: دیوارهای آجری در زیر پای درخت احداث شده و زیر شاخه غربی که در اثر سنگینی در شرف جدایی از تنه اصلی بوده، با ستون آهنی تقویت شده است.

محمدی با اشاره به درخت چنار جنوبی گفت:این درخت با حدود دو متر و 70 سانتیمتر قطر، حدود 850 سال عمر دارد و با ارتفاعی در حدود 30 متر و محیط هفت متر و 30 سانتیمتر در کنار مسجد کوچکی که قدمت آن به دوران قاجار می رسد، قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: محوطه ای که این درختان کهنسال در آن قرار گرفته اند در حدود پنج هزار و 328 متر مربع است، که توسط شهرداری خامنه تبدیل به بوستان شهری شده است.

محمدی با بیان اینکه از زیر این درختان نهر آب و بستر قنات چنار در راستای شمال به جنوب می گذرد، گفت: درخت کهن شمالی به دلیل وقوع حوادث طبیعی از  جمله صاعقه و اصطکاک، چندین بار دچار آتش سوزی شده و بیشتر تنه آن از بین رفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: چنارهای کهنسال خامنه از انواع درختان دیرزیست و خزان کننده هستند که مانند بیشتر چنارهای کهنسال ایران که اغلب در مکانهای مقدس واقع شده اند، در کنار مسجدی تاریخی از دوره قاجار قرار دارند.

محمدی یادآور شد: عامه شهر خامنه در خصوص این درختان اعتقاداتی دارند مانند اینکه اگر شخصی از هیزم خشک شده این درخت را به خانه اش ببرد، خانه وی بلافاصله در آتش می سوزد که مهم‌ترین نتیجه‌ چنین باورهایی، قائل شدن قدرتی خاص برای درختان است.

وی با اشاره به ارزش این درختان در جذب گردشگر گفت: درختان کهنسال از جمله درختان چنار خامنه، جزو مهمترین ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور محسوب می شوند و ارزش شناخت و حفظ این منابع از دیدگاه علمی، تاریخ طبیعی و حتی به عنوان میراثی فرهنگی قابل ارزیابی است.

محمدی تاکید کرد: قدمت تاریخی این دو درخت، واقع شدن در ناحیه ای کوهپایه ای در مجاورت نواحی سواحلی دریاچه ارومیه و در کنار راه مواصلاتی ایران به اروپا، مورد احترام مردم بودن و ضخامت زیاد تنه از ارزش ها و قابلیتهای گردشگری این درختان به حساب می آید.

گفتنی است، 25 اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در چهارمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در جزیره قشم در فهرست آثار ملی ثبت شد، که شامل 10 پرونده از محوطه های تاریخی، پنج بنای تاریخی، پنج اثر طبیعی و پنج اثر معنوی و ناملموس می شود. 

کد خبر 1504977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha