۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۰۸

روایتی ازبازارخودرو درسال90/

غضنفری: به خودروسازان گفتم آیا باید خودرو را ذخیره‌ کنیم!

غضنفری: به خودروسازان گفتم آیا باید خودرو را ذخیره‌ کنیم!

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اواخر سال 90 مدیران عامل دوخودروساز بزرگ را به دفترم صدا زدم و از آنها سئوال کردم که آیا دولت در مورد بازار خودرو باید همانند سایر کالاهای اساسی ذخیره سازی کند تا در هنگام لزوم به بازار عرضه شود یا اینکه خود خودروسازان باید تنظیم بازار را به عهده بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی غضنفری امروز در مراسم افتتاح خط تولید دومین خودروی ملی ایران خودرو (رانا) گفت: دهه چهل آغاز مونتاژ خودرو در کشور بود که ایران تحت لیسانس سایر کشورها کار نصب قطعات را انجام می داد، این در حالی است که تا پایان دهه 60 مونتاژ در صنعت خودروسازی ایران ادامه یافت اما در دهه 70 تغییرات فوق العاده‌ای در صنعت خودروسازی ایران صورت گرفت که می توان این دوره را دوره زرین برای صنعت خودروسازی کشور دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلاح ساختار صنعت خودرو، تشکیل شورای سیاستگذاری خودرو و توسعه صنعت قطعه سازی را از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در صنعت خودروسازی در دهه 70 دانست.
 
وی تصریح کرد: همچنین در دهه 80 موضوع اصلی در صنعت خودروسازی کیفیت و وضع قوانین و مقررات بود به نحوی که قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و نیز قانون ارتقای کیفیت خودرو مورد تصویب واقع شد، ضمن اینکه جهش در تولید و صادرات نیز از جمله دیگر دستاوردهای صنعت خودروسازی در دهه 80 به شمار می رود.
 
به گفته غضنفری، حال در آغاز دهه 90 سئوال بزرگ پیش روی صنعت خودروسازی این است که در این دهه چه اهدافی برای این صنعت ترسیم شده است؟ این در شرایطی است که سال 81 تولید خودرو در ایران نیم میلیون دستگاه بوده که در سال 90 به 1.6 میلیون دستگاه رسیده است.
 
این عضو کابینه دهم با اشاره به صادرات4 هزار دستگاه خودرو در سال 81 اظهار داشت: در سال 90 ، 55 هزار دستگاه خودرو از کشور صادر شده است، ضمن اینکه بالغ بر 650 هزار نفر نیز اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت حادث شده است.
 
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه به ترسیم افق‌های پیشرفت برای صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: در افق 1404 باید تولید خودرو در ایران به حداقل 3 میلیون دستگاه، صادرات به یک میلیون دستگاه برسد، ضمن اینکه حداقل 50 درصد خودروهای تولیدی کشور با برند ملی روانه بازار شود.
 
وی ادامه داد: در این افق تامین 25 میلیارد دلار قطعه از سوی قطعه سازان داخلی و صادرات 6 میلیارد دلار قطعه از سوی آنها باید محقق شود.
 
غضنفری با اشاره به گلایه قطعه سازان از خودروسازان ادامه داد: قطعه سازان از عدم پرداخت به موقع وجوه خود از خودروسازان گلایه مند هستند و این کار را برای آنها سخت کرده است؛ لذا خودروسازان ممکن است به خاطر قدرت بالای خود فشارهایی را به قطعه سازان وارد کنند؛ بنابراین هم اکنون روابط میان قطعه سازان و خودروسازان برای دستیابی به اهداف چشم انداز به صورت راهبردی شکل نگرفته است در حالی که تنها شکل گیری منافع مشترک است که می تواند مسیر تحول را ادامه دهد.
 
غضنفری گفت: در نگاه مدیران ارشد خودروسازی چند نگاه وجود دارد که هر یک نیازمند تجزیه و تحلیل است؛ به این معنا که برخی مدیران به طراحی و برندسازی فکر می کنند و نگاه درون کارخانه ای دارند در حالی که برخی مدیران نگاه برون بنگاهی داشته و به خرید و فروش و مسائل مالی در بازار بورس نگاه می کنند.
 
وی ادامه داد: نگاه سومی نیز از سوی مدیران وجود دارد که آن ایستادگی خودروی تولیدی در مقابل رقبا است.
وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: حفظ و ماندگاری در بازارهای بین المللی باید از جمله دیدگاههای خودروسازان در کشور باشد.
 
وی در ادامه به بیان مسائل به وجود آمده در بازار خودرو در آستانه شب عید سال 91 اشاره کرد و گفت: آن زمان مدیران عامل دوخودروساز بزرگ کشور را به دفتر خود صدا زدم و از آنها سئوال کردم که آیا دولت در مورد بازار خودرو نیز باید همانند سایر کالاهای اساسی حساس و ضروری مورد نیاز مردم به مدیریت پرداخته و خودرو را نیز همچون سیب و پرتقال ذخیره سازی کند تا در هنگام لزوم به بازار عرضه شود یا اینکه خود خودروسازان باید تنظیم بازار را به عهده بگیرند.
 
غضنفری ادامه داد: اگر ما می خواهیم در سطح بازار بین المللی حاظر شویم باید ابتدا به تنظیم بازار داخلی بپردازیم و این تفکر را در میان خودوسازان نداشته باشیم که از حاشیه بازار استفاده کنند و دولت نیز دخالتی در این زمینه نداشته باشد.
 
وزیر صنعت  معدن و تجارت خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایام شب عید 91 چندین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو به مسائل قیمتی سپری شد که این چندان مناسب نیست.
 
این عضو کابینه دهم در ادامه به بیان پیشنهادی به خودروسازان پرداخت و خاطر نشان کرد: برای گذر از این مشکلات خودروسازان نیازمند طراحی و تبیین آرمان مشترک هستند و باید استراتژی خود را در سالهای آینده از روی کاغذ به عرصه عمل وارد کنند.

وی ادامه داد: بهترین آرمان مشترک میان خودروسازان داخلی حضور قدرتمندانه در بازارهایی است که غول‌های برگ خودروسازی نیز در آن حضور دارند؛ به این معنا که تنها بازارهای عراق، افغانستان و آفریقا را مد نظر نداشته باشیم بلکه حضور خودروی ایرانی در اروپا ، خاور دور ، آمریکا و آمریکای لاتین رونق گیرد و برند ایرانی خودروسازان نیز در کنار غول‌های بزرگ خودروساز دنیا مورد استقبال مردم قرار گیرد.
 
غضنفری در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه این آرمان مشترک به باور رسد آنگاه رابطه خودروساز و قطعه ساز نیز خود به خود اصلاح می شود و خودروی ایرانی می تواند همپای خودروی خارجی در بازارهای بین المللی حضور داشته باشد، البته دولت نیز همراهی لازم  را به عمل خواهد آورد.
کد خبر 1627717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha