۱۵ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۳۰

اخبار کوتاه/

الگوی کشت در گلستان مشخص شده است

الگوی کشت در گلستان مشخص شده است

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: استان گلستان اولین استانی است که الگوی کشت خود را مصوبه شورای برنامه ریزی توسعه استان نموده و سهم آب کشاورزی استان را تا افق 1420 مشخص کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حیدریان افزود: با این مصوبه در تمامی طرح های آتی و در دست اقدام استان، مدل های آبیاری در شبکه ها و سدها در نظر گرفته شده است و با توجه به سند ملی آب، بحث الگوی کشت با تعامل خوب میان جهاد کشاورزی استان و شرکت آب منطقه ای گلستان، مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرد: در الگوی کشت استان حدود اراضی و نوع کشت و میزان آب مصرفی کاملا مشخص شده است و این مهم است که بدانیم در کدام مناطق و در چه زونی، چه محصولی باید کشت شود. رعایت این الگو موجب مدیریت و مصرف بهینه منابع آب و جلوگیری از هدر رفت این منابع می شود.

حیدریان گفت: با توجه به نیاز آبی که در نظر گرفته شده است، رعایت این الگو با کمک کشاورزان و جهاد کشاورزی استان باعث مدیریت بهتر منابع آب و افزایش بهره وری در کشاورزی خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به ترسالی و خشکسالی های پی در پی، چنانچه الگوی کشت رعایت شود و سطح کشت محصولات پرآب طلب کاهش پیدا کند، می توان در مصرف پتانسیل های آبی استان مدیریت درستی داشته و از منابع آبی استان صیانت کرده و این سرمایه را برای آیندگان حفظ کرد.

آبرسانی به شهر و چهار روستای کلاله

مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی گلستان گفت: آبرسانی به شهر کلاله و چهار روستای مجاور آن از جمله اقدامات و طرح های تامین آب شرب شرکت آب منطقه ایی  در سال جاری می باشد.

ایرج حیدریان در بازدید از این طرح عنوان کرد: این طرح در جلسات کار گروه تخصصی  مورد مطالعه و  بحث قرار گرفت وپس ازبررسی و ارزیابی از نمای کلی طرح تصویب شد.هم اکنون با گرفتن ردیف اجرایی در سال 1391 شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: آبرسانی به شهر کلاله و چهار روستای آی درویش،قوچمز،کوسه و آجن یلی باحفر 6 چاه عمیق و با نیاز آبی 4/4 میلیون متر مکعب برای جمعیت هدف نزدیک به 65 هزار نفری در افق سال  1415 تامین خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی در پایان تصریح کرد: هم اکنون آب این شهر و روستاهای نامبرده شده از دهنه چشمه ای بنام آق سوی در حدود 30 لیتر در ثانیه و 4 حلقه چاه با مجموع دبی 110لیتر در ثانیه تامین می شود .

کد خبر 1689623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha