۲۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۵۳

اخلاقی خواستار شد:

حوزه علمیه پرچمدار شعر آیینی شود

حوزه علمیه پرچمدار شعر آیینی شود

حجت الاسلام زکریا اخلاقی معتقد است: حوزه علمیه قم به لحاظ مبانی معرفتی درستی که دارد می‌تواند پرچمدار شعر منزه آیینی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی در اختتامیه نخستین کنگره شعر آیینی شفق اظهار کرد: آنچه که من از استاد بهجتی شفق دیدم، بیش از اینکه انسان با او می‌نشست و جذب شعر او می‌شد، مجذوب شخصیت ایشان می‌شد، که البته این بُعد از شخصیت اخلاقی و عرفانی استاد شفق ـ هنوز ناشناخته باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از شعرهای استاد شفق را غزل‌های توحیدی تشکیل می‌دهد، ادامه داد:  استاد بهجتی شفق در اوج بیماری شان حتی در زمانی که در بخش قلب بیمارستان بستری بودند نیز زیباترین اشعار توحیدی را می‌سرودند.

این شاعر آیینی اولین کنگره شعر آیینی شفق را مقدمه‌ای برای شناخت آثار ارزشمند استاد بهجتی شفق دانست و گفت: امیدواریم با برگزاری این کنگره و چاپ آثار ارزشمند استاد شفق آنها را در اختیار مخاطبان قرار دهیم تا آثار ایشان به جامعه ادبی و هنری و علاقه مندان شعر و ادب معرفی شود. همچنین امیدواریم در کنگره‌های بعدی به ابعاد وجودی استاد شفق و شخصیت اخلاقی و عرفانی ایشان نیز پرداخته شود.

حجت الاسلام اخلاقی با تاکید بر اینکه شعر آیینی در حوزه هنری از سلامت بیشتری برخوردار است، افزود: برای شاعران حوزوی باعث مباحات است که در سلسله سلف صالح خود چهرهای نورانی و درخشانی همچون مرحوم بهجتی شفق از حیث دانش و اخلاق، عرفان و ادب و هنر و شعر داریم.

این شاعر آیینی با اشاره به آسیب‌های شعر آیینی ادامه داد: شور شعر آیینی در یکی دو دهه اخیر باعث سرایش اشعار زیبا و بالنده شده است؛ ولی اشعار آیینی در حال حاضر با آسیب‌ها و مشکلات متعددی رو برو است که حوزه علمیه قم به لحاظ مبانی معرفتی درستی که از این انوار پاک دارد می‌تواند پرچمدار شعر منزه آیینی باشد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم نقد اشعار آیینی گفت: شعرهای آیینی مختلفی برای مخاطبان عام و خاص سروده شده است که امروز در حوزه شعر آیینی  نیازمند نقد جامعی برای اشعار سروده شده در دهه‌های اخیر هستیم.

حجت الاسلام اخلاقی در پایان غزلی را در سوگ مرحوم بهجتی شفق برای حاضران قرائت کرد.

کد خبر 1764699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha