۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۰۳

با صدور بیانیه ای انجام شد:

اعلام حمایت 360 استاد دانشگاه از کاندیداتوری ابوترابی فرد

اعلام حمایت 360 استاد دانشگاه از کاندیداتوری ابوترابی فرد

360 تن از اساتيد و مدرسان دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه ای حمایت خود را از كانديداتوري سيد محمدحسن ابوترابي فرد اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر متن بیانیه اساتيد و مدرسان دانشگاه‌های کشور از كانديداتوري حجت‏ الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي فرد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً
                                                                                                                                  (سوره اسری- ایه 80)


استقلال، عزت و پیشرفت کشور و نیل به زندگی رضایتمندانه و عادلانه، همراه با امید و آسایش، حق هر ایرانی است که جز با حضور و مشارکت گسترده و فعال اقشار مختلف و بهره‌گیری از تمام استعدادها و سرمایه‌های انسانی و طبیعی میسر نمی‌شود. ملت بزرگ ايران كه در تاریخ غرور آفرین انقلاب اسلامی توانسته¬اند همدلانه و آرمان‏گرايانه، همت والاي خود را در عرصه¬های اجتماعي و سياسي به منصه ظهور رسانند، شایسته آنند كه آرمان¬هاي بلند خود را در سايه سار معنويت ديني و نظام جمهوری اسلامی عينيت بخشيده و به جامعه‏اي مستقل، آزاد، آباد و پیشرفته، برخوردار از رفاه و آرامش و امنیت، بر مدار توحید و انسانیت دست يابند. در این میدان، نقش دولتمردان در اتخاذ تدابیر عالمانه، همراه با مدیریت کارآمد در به‌‌کارگیری منابع و سرمایه های عظیم انسانیِ توانمند و صالح و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور، براي اداره با برنامه و شایسته امور مردم و کشور و حركت به سوی وضعيت مطلوب، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است. مدیریت صالح، سالم و کارآمد  شکوفا کننده استعدادهاي سرشار و قابلیت‌های بی‌کران موجود در کشور می¬شود و بستر وحدت و وفاق ملی و حرکت سازنده و امیدبخش مردم را فراهم می¬سازد، همانگونه که سوء مدیریت به تعارض نیروها، تشدید چالش‌ها و هدر رفتن سرمایه‌ها و فرصت های ملی منجر می‌گردد.


نیاز ضروری کشور در شرایط خطیر کنونی، اتخاذ رویکردی همدلانه، مبتنی بر اعتماد و وحدت و پرهیز از روش‌ها و منش‌های افراطی و تفریطی است. اتخاذ این رویکرد بدون حضور دولتمردان صالح، صادق، خردورز، علم‏مدار، توانا، قانون¬گرا، مردمی و متعهد میسر نخواهد شد. دولتمردانی که با منش عقلانی، اخلاق مدار و صادقانه خود و به دور از ادعاهای اغواگرایانه، خود را وقف خدمت به مردم و کشور و پیشبرد اهداف جامعه اسلامی نمایند و پیشینه زندگی و عملکردشان گواه صادق و گویا بر این شایستگی و توانمندی باشد. اين مديران بايد واجد شرايط و صلاحيت‏هايي باشند كه در اوضاع و احوال كنوني، اعتماد گسترده مردم را براي واگذاري بار گران مسئوليت اجرايي كشور جلب نمايند. چنین مدیرانی با اتکاء واقعی و باورمندانه به صلاحیت و قدرت مردم، می‌توانند به عنوان الگوهاي شايسته و صالح سياسي و فرهنگي، پرچمدار پیشبرد جامعه به سوی افق‌های مطلوب و مظهر اعتماد و اراده ملی گردند و در این برهه حساس تاریخی، وحدت اقشار و اقوام مختلف مردم را در پهنه وسیع این سرزمین پرافتخار استحکام بخشند.


گزینش چنین دولتمردانی صالح، در ساختار سیاسی مردم‌سالاری دینی که محصول مبارک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است، به دست مردم و با آراء آنان تحقق می¬یابد. اساساً فلسفه وجودی این ساختار مترقی، که بنیان سیاسی نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می¬دهد، ایجاد بستر مناسب برای رشد و تکامل همه‌جانبه جامعه، از طریق مشارکتِ مستمرِ واقعی، تعیین کننده و اثر¬گذار مردم می‌باشد. در این ساختار، سازوکار انتخابات برای برگزیدن کارگزاران سطوح عالی و اصلی مدیریت کلان کشور توسط عموم مردم، ایجاد گردیده است و علاوه بر آن نظارت بر حسن عملکرد و تداوم صلاحیت آنان نیز از طریق نمایندگان مردم و روندهای مختلف دیگر اعمال می گردد.


صحنه انتخابات صحنه بزرگ حضور و مشارکت آگاهانه، همدلانه، سازنده و فعالانه اقشار مختلف مردم و نخبگانی است که دل در گرو آینده‌ای بهتر دارند و خود را موظف و ملزم به اثرگذاری فعال در تعیین سرنوشت جامعه و بهبود و اصلاح آن می‌دانند. انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز با توجه به شرایط داخلی و خارجی ، موقعیتی حساس و سرنوشت ساز جهت گذر و رهایی از معضلات و نابسامانی¬های موجود و حرکت به سوی آینده‌ بهتر، برای پیشرفت و سعادت ملت و کشور است. اگر از این فرصت، غفلت گردد و یا در آن سستی ورزیده شود مهمترین فرصت برای ساماندهی منافع حال و آینده مردم و کشور از دست خواهد رفت. لذا بر نخبگان و صاحب‌نظران لازم است که با روشن‌بینی و موقع‌شناسی، متعهدانه و هوشمندانه به تحلیل دقیق‌ شرایط همت گمارند و با همدلی و هم¬آوایی امواج عظیم و خروشان ملت، برای رسیدن به فردای بهتر و پر امید گام بردارند.


تحليل موقعيت و وضعیت كنوني، ما را به اين نتيجه رسانده است كه در این شرايط، كشور نيازمند حرکتي سرنوشت‌ساز، تحول‏آفرين و مبتنی بر معارف بلند دینی است که بتواند در پرتو حاکمیت همه جانبه قانون اساسی و با اعتقاد اصیل به اهداف و آرمانهای امام خمینی (ره) و پیروی صادقانه از سیاستها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت ایت الله خامنه¬ای(مد ظله)، پیاده¬سازی اصول زير را هدف و راهنمای عمل خویش قرار دهد:


الف: عدالت اجتماعی و عزت و کرامت انسانی، از طریق پایبندی به قانون


 عدالت باید به عنوان معیار بنیادین همه تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات شناخته شود و پایبندی عملی به قانون در صحنه عمل فردی و اجتماعی، برای همگان در هر شغل و منصبی که باشند، شرط لازم برای تحقق عدالت و نيز یک ارزش اساسی و یک اصل تخلف‌ناپذیر انسانی و اسلامی به شمار آید. از این طریق است كه عزت و کرامت انسانی و استیفای حقوق فردی و اجتماعی مردم، به عنوان آرمان‌های شناخته شده جامعه اسلامی پاس داشته خواهد شد.


ب: صداقت و تخلق به اخلاق ديني در عرصه سياسي و اجتماعی


اخلاق گرایی نه به عنوان یک فضیلت فردی صرف، بلکه به عنوان یک اصل عام و واجب، بايد در تمامی تصمیمات و صحنه های گوناگون حیات اجتماعی و اداره امور اجرایی کشور تقویت گردد و با هر گونه دروغ، ظلم، نیرنگ، ریا، تکبّر، قدرت طلبی، ثروت اندوزی، تجمل گرایی، تفرقه و اختلاف‏ افكني، خود محوری، گروه بازی و ... عملا مقابله شود و در تقویت و گسترش صداقت، عدالت، برادری، راستی و درستی، خدمتگزاری و مردم گرایی، ساده زیستی و دردمندی، نیکی و خیرخواهی، وحدت و همدلی، مشارکت و همکاری اهتمام جدی گردد. در این فضاست که تفرقه ها به وفاق و اختلافات و پراکندگی ها به وحدت تبدیل شده و جلوه های حیات طیبه ایمانی در صحنه اجتماعی رخ خواهد نمود.

ج: خردورزي، ارج نهادن به دانش و تخصص و جلب مشاركت همه نخبگان و سرمايه‏هاي انساني  

خردورزی، دانش گرایی و شايسته‏ سالاري، بايد نه به مثابه یک رویکرد تشریفاتی و  ابزاری، بلکه به عنوان اساس اداره موفق جامعه پذيرفته شده و ارج نهاده شود. نظام مشارکت گسترده نخبگانی در ساختار مدیریت و برنامه ریزی کشور شکل گیرد و خیل عظیم دانشمندان متعهد و دلسوز، صاحبنظران و متخصصان حوزه و دانشگاه، اندیشمندان، هنرمندان، نوآوران، فناوران، کارآفرینان و جوانان شيفته خدمت بتوانند فعالانه در بخش های گوناگون جامعه و در اندیشه ورزی ها وتصمیم سازی ها اثرگذار و نقش آفرین باشند. جایگاه علم و عالم در اجتماع رفعت واقعی يابد و برنامه ریزی ها، تصمیمات و اداره امور کشور با الهام از آموزه‏هاي ديني در تمامی عرصه¬ها بر محور دانش و تخصص سامان پذیرد. از اين طريق و با به¬کارگیری خرد جمعی و نیروی عظیم مردم، ظرفيت هاي وسیع و عمیق قانون اساسي، که ميثاق ملت ما و چارچوب حرکت جمهوری اسلامی ایران است، معرفي و بارور شود و در اداره خردورزانه امور جامعه جاري و ساري گردد.


د: شفاف¬سازی فرايندهاي مديريتي و ترويج فرهنگ نظارت همگاني با تحكيم آزادي انديشه و بيان


با نهادینه‏سازي الگوهاي پاسخگویی و ترويج آزادی اندیشه و بیان، بايد به تقويت فرهنگ گفتگو و تضارب آراء همت گمارد، تا نقد عالمانه و اخلاقمند، نه فقط به عنوان یک امکان یا راهکار اجتماعی، بلکه به عنوان حق الهی انسان¬ها برای شناخت حقیقت و نیکویی، و التزام تخلف ناپذیر دینی جهت رشد و پیشرفت جامعه، نهادینه و سکه رایج شود؛ و در پرتو آن، پویایی و نشاط عقلانی و فکری و زاد و ولد فرهنگی و علمی رو به تزاید نهد و از رهگذر آن آگاهی، دانایی و توانایی فرد و جامعه در مسیر تحقق زیست عقلانی و حیات طیبه رشد و قوام گیرد. در این صورت است که بنای رفیع امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان يك واجب عظیم الهی و اصل اساسي براي نظارت عمومی، خواهد توانست در مفهوم وسیع و عمیق خویش بنیانی مستحکم و استوار یابد؛ فضای قانون‏مداری، شفاف¬سازی و پاسخگویی را در جامعه نهادینه گرداند؛ حضور عدالت، برابری، برادری، پاکی، راستی، درستی و عزّت را در همه عرصه¬ها و لایه¬های اجتماع به ارمغان ¬آورد و از ظهور کژی ها، ناراستی¬ها و  نادرستی¬ها جلوگیری نماید.


ه: تبدیل  اقتصاد دولتي به اقتصاد مردم نهاد و بسترسازي براي مشاركت گسترده مردم در مديريت اقتصادي


   استقلال اقتصادی که حافظ استقلال سیاسی و زمینه ساز تعالي فرهنگی کشور است، با تبدیل نظام اقتصاد دولتی به اقتصاد مردم¬نهاد (تعاونی، خصوصی و دولتی) قوام و استحکام مي‏یابد. با تلاش مجدانه در پیاده سازی همه جانبه سیاست¬های اجرایی اصل 44، بايد زمینه¬های حضور سرنوشت¬ساز و گره¬گشای مردم خصوصا جوانان و زنان در میدان تولید، تجارت و خدمات گسترش یابد و ظرفیت¬های پایان¬ناپذیر اندیشه، استعداد، اراده، کار و سرمایه آنان برای تحول و شکوفایی اقتصادی جامعه به میدان عمل  وارد شود.


و: مبارزه مستمر و بي‏امان با مظاهر فقر، فساد و تبعيض


ستیز بي‏امان و پيوسته با فقر، فساد و تبعيض بايد در هر شکل و نوع آن، نصب‏العين قرار گيرد و اصلاحات لازم براي خدمت گسترده به همه بندگان، خصوصا محرومان و ستمديدگان¬، پديدار گردد. همگان حق دارند از سرمايه¬هاي عظيم مادي و معنوي اين سرزمين و از حقوق اساسی‏شان براي زندگي همراه با امنيت، آسايش، رفاه و شادماني بر محور عدالت و ارزش¬هاي  انساني- اسلامي برخوردار شوند؛ ربا، رشوه، رانت¬خواری، اعتیاد و بیکاری از اجتماع رخت بربندند و اقشار مختلف جامعه، همه با هم، با امید و نشاط و استواری به سوی پیشرفت و افق¬های بلند آینده، که سزاوار و شایسته آنند، گام بردارند.


ز: اتکاء به اصول خردمندانه عزّت، حکمت و مصلحت


   دفاع مقتدرانه و قاطعانه از منافع و مصالح مردم، کشور و انقلاب اسلامی در برابر  استکبار و نظام سلطه جهانی بايد همواره مد نظر باشد و شعار توحیدی "نه شرقی، نه غربی" در سیاست بین¬الملل اسلامی¬ و در حمایت از نهضت بیداری اسلامی و دفاع از حقوق مستضعفان و ستمدیدگان و آزادی خواهان جهان، در تعامل با اندیشمندان، دانشمندان، هنرمندان و متفکران امت اسلامی و  ملت¬های جهان  پياده گردد، شعاري كه ضمن دفاع از عزت، استقلال و ظلم‏ستيزي، مودت و قرابت با ملل و دول را در چارچوب اصول عزت، حكمت و مصلحت تاييد و تشويق خواهد كرد.

بر اين اساس، تامل در اوضاع كنوني و بررسي موقعيت و شرايط اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي،...  كشور و تحليل نقاط قوت و ضعف موجود، ما را به اين نتيجه رسانده است كه در انتخابات ریاست جمهوری، مديريت دستگاه اجرايي كشور بايد به دست شخصيتي صالح سپرده شود كه به عنوان امين مردم، از شرايط لازم براي به دوش گرفتن بار مسئوليت مديريت عالي اجرايي كشور برخوردار باشد. شرايطي از قبيل:


1.    توانايي و اهتمام كافي براي بسيج نيروها و بهره‏گيري از تمام سرمايه‏ها به منظور كاهش شكاف‏هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي در كشور


2.    صداقت و سلامت نفس و پايبندي به اصول اخلاقي در عرصه مديريتي و سياسي


3.    درايت، تجربه و توان مديريتي و قابليت جلب همراهي اهل علم، تخصص و تجربه


4.    برخورداري از طرح و برنامه عالمانه و كارشناسانه براي مديريت قوه مجريه


5.    اعتقاد راسخ به تعاليم اسلام ناب محمدي(ص)، تعهد به آرمان¬هاي انقلاب اسلامي، باور عميق به انديشه‏هاي امام خميني(ره) و تبعيت و تاسي از سياست‏هاي مقام معظم رهبری


6.    حمایت و صیانت عملی از جایگاه و ارزش والای شهيدان، جانبازان، آزادگان و خانواده¬های معزز شهدا (که سرفرازی، عزت و پایداری ایران اسلامی را رقم زده¬اند)


ما اساتيد امضاء‏كننده اين نامه با شناخت جامع و همه‏جانبه‏اي كه در طول مدت آشنایی نسبت به جناب حجت‏الاسلام و المسلمين سيد محمدحسن ابوترابي فرد داریم بر اين باوریم كه ايشان شایستگی های لازم برای تصدی مسئولیت های خطیر در عرصه سیاسی کشور را دارا هستند و با بهره‏مندي از تجربه مناسب،‏ توانايي نظري و عملي لازم، پيشينه درخشان در مديريت كلان ملي، تقيد به اخلاق، صداقت و انصاف سياسي و به ويژه رويكرد وحدت گرايانه و بهره‏گيري حداكثري از سرمايه‏هاي انساني موجود در كشور و همدلي و همراهي بخش وسيعي از دانشگاهيان و نخبگان علمي، می توانند در این برهه از تاریخ کشور سکان داری و هدايت دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه مجريه را به بهترین نحوی عهده‏دار شوند. از این رو ورود ايشان به اين عرصه را ارج نهاده، از كانديداتوري ايشان حمايت مي‏كنيم و اميدواريم با اقبال شايسته اقشار مختلف، حركتي نوين، سازنده، اميدبخش و اعتماد‏آفرين را با رويكردی عقلانی، اخلاق مدار، وحدت‏گرا و قانون گرا در عرصه سياسي و اجرایی کشور مديريت نمایند.

انشاالله  

 
و الی الله ترجع الامور و العاقبة للمتقین
 

کد خبر 2056029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha