۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۵۶

ابوترابی فرد در جمع انصار حزب الله :

هاشمی می توانست بسیار بهتر و موثرتر از فتنه عبور کند

هاشمی می توانست بسیار بهتر و موثرتر از فتنه عبور کند

محمد حسن ابوترابی فرد درباره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در ماجراهای پس از انتخابات سال 88 گفت : به نظر من ایشان می توانستند بسیار بهتر و موثرتر از فتنه و فضای غبارآلودی که بوجود آمده بود عبور کند.

 به گزارش خبرگزاری مهر ، محمد حسن ابوترابی فرد عصر امروز در نشست خبری با حضور اعضای انصار حزب الله برگزار شد در پاسخ به این سئوال که نظرش درباره نقش هاشمی در انتخابات و نحوه ورودش چیست؟ خندید و گفت: حضور پیدا کردند تا حضور شما در عرصه انتخابات پررنگ تر باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که نقش هاشمی در فتنه 88 چه بود، گفت: من در همان مقطع زمانی با ایشان چند جلسه گفتگو داشتم، به نظر من ایشان می توانستند بسیار بهتر و موثرتر از فتنه و فضای غبارآلودی که بوجود آمده بود عبور کند.

سئوال دیگر این بود که با توجه به احتمال اجماع اصلاح طلبان بر سر هاشمی و اجماع  کاندیداهای دولت بر سر اسفندیار رحیم مشایی در صورتی که انتخابات دوقطبی شود برای اجماع اصولگرایان حاضرید به نفع کاندیدای واحد اصولگرایان کنار بکشید؟ ابوترابی پاسخ داد: ما هم همان فضا و نگاه را به پیروزی جریان اصولگرا در انتخابات داریم و در همین مسیر حرکت خواهیم کرد و در این مسیر قطعا با دوستان گفتگو می کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات پیروز نشود پیش بینی فتنه دیگری را می کنید، گفت: من بعید می دانم . چون مردم ما اهل بصیرت هستند. ما تجاربی   از سال 88 آموخته ایم ، از بصیرت ملت ایران مطمئن باشید با عزت و قدرت و الهام از رهنمودهای رهبری با کمترین چالش از تنگناهای پیش روی خود عبور خواهیم کرد و با اقتدار به پیش می رویم.

ابوترابی فرد در خصوص مبحث گرانی و فشار اقتصادی که در حال حاضر مردم با آن مواجه اند خاطرنشان کرد: در خصوص مبحث گرانی و تورم مجلس شورای اسلامی دغدغه های جدی ای دارد و در این مورد همواره بحث های فراوانی می شود البته دولت نیز برای مهار تورم تلاش های را انجام داده است.

وی افزود:  متاسفانه  نقشه راه درست نبود. باید بر اساس ان نقشه به گونه ای حرکت می کردیم که درآمدهای ارزی افزایش و هزینه ها کاهش پیدا کند همانطور که مقام معظم رهبری گفتند وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش  و درآمدهای غیر نفتی افزایش پیدا کند. اگر به این نقشه راه که مقام معظم رهبری آن را تبیین نموده اند به طور دقیق عمل می شد امروز وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی نداشتیم.

وی در همین خصوص افزود: باید هر چه سریعتر نقشه راه خود را اصلاح کنیم و در افزایش درآمدهای غیرنفتی و تولید محصولات ناشی از نفت و میعانات گازی رشد داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مبحث فساد و رانت خواری و لطماتی که این موضوع به نظام می زند اظهار داشت: یکی از رهبردهای کلیدی نظام جمهوری اسلامی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند مبارزه با مفاسد اقتصادی است و باید در این مسیر از همه ظرفیت های نظام استفاده کنیم بنابراین دولت یازدهم باید در مسیری روشن و شفاف در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و تبعیض حرکت کند.

ابوترابی فرد در همین خصوص اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در این زمینه واگذاری بخش های دولتی به غیردولتی است. دولت باید به مسئولیت حاکمیتی خود بپردازد به طوری که حجم دولت متوازن شود با مسئولیت های حاکمیتی که دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با واگذاری تصدی گری به بخش غیردولتی باعث کاهش فساد و افزایش کارآمدی بخش دولتی در اقتصاد کشور خواهد شد. من معتقدم دولت یازدهم باید دست به دست مجلس و دستگاههای نظارتی برای اعمال نظارت درست بر عملکرد دستگاههای دولتی و کاهش مفاسد اقتصادی فعال شود.

وی افزود: یکی از مسائل دیگری که باعث کاهش مفاسد اقتصادی می شود ایجاد تحول و اصلاح در سیستم بانکی کشور است ضمن اینکه تحقق دولت الکترونیک نیز نقش بسیاری در این خصوص خواهد داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اما چیزی که مسلم است کلید واژه کاهش مفاسد اقتصادی است و آن هم به این موضوع باز می گردد که افراد شایسته و صالحی امور نظام را به دست گیرند و جزو نیروهای وفادار به نظام بوده و این وفاداری در کارنامه آنها ثبت شده باشد. حضور این افراد باعث کاهش چشمگیر مفاسد اقتصادی در دولت خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حل مسائل و معضلات اقتصادی نقش تعیین کننده ای در کاهش مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی دارد . به نظر من یکی از حوزه هایی که در کنار حوزه های فرهنگ، سیاست و اجتماع باید به آن پرداخت و نقش محوری در وحدت جامعه اسلامی دارد حوزه اقتصادی است.

ابوترابی گفت: کلید واژه تحقق این موضوع نیز به استفاده از تمام ظرفیت علمی ، مدیریتی ، سرمایه ریالی کشور، شبکه بانکی و افزایش میزان موجودی ارزی صندوق ملی باز می گردد تا شاهد رشد تولیدو ایجاد اشتغال در کشور که در نهایت منجر به یک حرکت عظیم اقتصادی خواهیم شد باشیم.

ابوترابی فرد در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان انتخابات حزب موتلفه از شما حمایت خواهد کرد گفت: باید این موضوع را از خود ایشان بپرسیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا در اکثر موارد مباحث مطرح شده بین دولت و مجلس نتیجه نداشته افزود: یکی از راهبرد های اصلی برای موفقیت نظام و کشور در عرصه های مختلف این است که سطح تفاهم بین قوای سه گانه ارتقا پیدا کند. با ظرفیتی که در حال نظام دارد و با توجه به جایگاه مقام معظم رهبری در زیر چتر رهبری می توان عالی ترین سطح تفاهم را بین قوا داشته باشیم که تحقق این موضوع می تواند بسیاری از آسیب های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را به حداقل برسانیم.

وی  در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا تعداد زیادی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده و کاندیدا شدند گفت: شرایطی که ایجاد شده این فضا را خلق کرده است. گاهی باید با عینک مثبت به این موضوع نگاه کنید که نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی در زمینه سیاسی و مدیریتی از چه ظرفیت و پتانسیلی برخوردار است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اینکه هر فردی به راحتی می تواند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند در این خصوص خلاء قانونی وجود داشته باشد گفت: در این خصوص خلاء قانونی وجود ندارد . ما در مجلس شورای اسلامی  در صدد آن بودیم که در قانون انتخابات ریاست جمهوری شرایطی را تعریف کنیم که این حوزه شرایطی روشن و شفاف داشته باشد. در این زمینه نیاز است که تعامل خوبی بین مجلس و شورای نگهبان بوجود آید و در آینده به تصمیم واحدی رسیده و قانون جامعی را برای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم.

ابوترابی فرد  گفت: من اعتقاد قلبی دارم یکی از علل اساسی چالشهای فراروی حال حاضر ما این است که بین گفتمان دستگاه اجرایی با گفتمان نظام و رهبری گاهی زاویه وجود دارد این زاویه باعث کاهش کارآمدی نظام می شود. یکی از  دلایل اصلی حضور من در عرصه انتخابات این است بین گفتمان نظام و دستگاه اجرایی در حوزه های فرهنگ، اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی هیچ زاویه ای وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما از جانب مجلس شورای اسلامی خواهان ایجاد رابطه با امریکا هستید گفت من منظور شما را نمی دانم چیست و نمی دانم بر چه مبنایی چنین بحثی را عنوان می کنید همانطور که گفتم باید گفتمان دستگاه اجرایی در همه حوزه ها از جمله حوزه سیاست خارجی گفتمان نظام باشد تا با یک سیاست واحد حرکت کنیم. این موضوع باعث می شود که تهدیدها به فرصت تبدیل شود.

ابوترابی تصریح کرد: ما باید با حرکت در این مسیر در برابر زیاده خواهی های نظام سلطه بایستیم تجربه نشان داده که درحوزه ایی که ما مقابل نظام سلطه ایستاده ایم در نهایت ملت ایران پیروز شده است. مطمئن باشید آینده تعلق به ملت مقاوم صبور و شاکر و مومن ایران اسلامی است.

وی در خصوص موضوع پرداخت یارانه های نقدی تاکید کرد: به دلیل آنکه زندگی مردم با این پرداخت یارانه ها انطباق پیدا کرده است باید پرداخت آنها ادامه داشته باشد. اما ما در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه ها دو را ه را در پیش رو داریم. به نظر من اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید زمانی آغاز شود که به ثبات نسبی در اقتصاد کشور رسیده باشیم. نه در شرایط فعلی که ثباتی وجود ندارد. فاز دوم هدفمندی یارانه های باید زمانی آغاز شود که شاهد افزایش پول ملی و شاهد نرخ تورم باشیم. که این موضوع نیاز به مدیریت اصولی و منطقی دارد.

وی تصریح کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها عاملهای انرژی افزایش پیدا خواهد کرد که با افزایش آن باید سهم تولید را پرداخت کرد. تا با چالشهای امروز مواجه نشویم. ضمن اینکه بانگاهای اقتصادی نیز باید بتوانند با شرایط جدید تطبیق دهند. در واقع باید بگویم فاز دوم هدفمندی یارانه ها باعث افزایش هزینه تولید خواهد شد. و در نتیجه باید خیلی سریع برای کمک به بخش تولید وارد عمل شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک راه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها این است که خدمات ارائه شده به مردم را ارتقا داده و دغدغه درمان را به طور کامل برای مردم برطرف کنیم. ضمن اینکه با تامین منابع بیمه بیکاری بیکاران را مورد حمایت قرار دهیم. ضمن اینکه با حمایت از تولید امکان مدیریت تورم و کاهش آن را که در نهایت موجب ایجاد اشتغال می شود فراهم کنیم.

وی افزود: راه دوم این است که بدون توجه به آثار افزایش تورم میزان یارانه های نقدی را افزایش دهیم که این موضوع باعث می شود در ظاهر درآمد مردم افزاش پیدا کند اما هزینه های آنها نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

به نظر شما راه اول منطقی است یا راه دوم برای ما راه اول مد نظر است تا با اجرای آن به یک اقتضاد پویا و مولد رسیده تا با این روش اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها آرامش خاطر ارائه خدمات بهتر ایجاد اشتغال و کاهش تورم را برای مردم فراهم آوریم.

وی در خصوص خصوصی سازی و نقش آن در اقتصاد کشور تاکید کرد: ما باید در کنار بخش خصوصی به حوزه تعاونیهای در عرصه اقتصاد توجه ویژه ای کنیم تا از تمرکز ثروت در دست تعداد محدودی از افراد جلوگیری شود.

تاکید مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی بر این موضوع است.

وی افزود: امیدوارم راه را برای حضور تعاونیها در عرصه اقتصاد غیر دولتی هموار کرده و به بازار سرمایه نیز توجه ویژه شود چون بازار سرمایه یکی از راههای کلیدی است که در رشد واعتلای اقتصاد کشور و جلوگیری از تمرکز پول و ثروت در دست عده ایی محدود نقش به سزایی دارد.

ابوترابی به پاسخ به این پرسش که با چالش مسکن و افزایش اجاره بها چه نظر دارید گفت: در حال حاضر مساله مسکن یک موضوع مهم و کلیدی در کشوراست که اگر بخواهیم به آن بپردازیم نیاز به بحث طولانی دارد اما به صورت کلی باید بگویم در حال حاضر یکی از نیازهای ضروری در حوزه مسکن نداشتن نظام شفاف اطلاعاتی در بازار زمین و مسکن است به طوری که در حال حاضر در تهران 400 هزار خانه خالی داشته و به همین میزان متقاضی وجود دارد.یا در سطح کشور 1.6 میلیون مسکن خالی از سکنه وجود دارد.

در حال حاضر سیاستهای درستی در بازار مسکن نداریم و مساله مهم دیگر آن است که مسکن مورد نیاز به دست کسی برسد که واقعا به آن نیاز دارد متاسفانه در حوزه مسکن قدمهای اصولی برداشته نشده است بافتهای قدیمی و فرسوده مساله جدی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. باید با اصلاح بافتهای فرسوده به صورت منطقه ایی سیاستهای درستی دراین زمینه داشته باشیم تا با ایجاد تحولی در عرصه مسکن بدون افزایش کمترین هزینه به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی افزود: این در حالی است که اصلاح بافت فرسوده هزینه جدیدی را به دولت تحمیل نکرده در حالی که ایجاد مناطق جدید در خارج از شهرها هزینه زیادی را برای دولت خواهد داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر اولویتی که به آن باید توجه کرد اشتغال است و مساله مسکن را نیز باید در همین حوزه به درستی تعریف کنیم چون حوزه مسکن را نیز می توان به عنوان حوزه بزرگ مولد اشتغال در نظر گرفت. که با سیاست گذاری های درست می توان قدمهای اصولی در این راه برداشت.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2053428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha