۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸

عاشقانه‌ای کردی در تئاتر شهر/ روایت دهکده‌ای که روییدن گل سرخ در آن ممنوع است

عاشقانه‌ای کردی در تئاتر شهر/ روایت دهکده‌ای که روییدن گل سرخ در آن ممنوع است

تینو صالحی کارگردان نمایش "ترنج" از روی صحنه رفتن این نمایش عاشقانه که برگرفته از افسانه های کردی است از 4 تیرماه در در کارگاه نمایش خبر داد.

تینو صالحی طراح و کارگردان نمایش "ترنج" درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش "ترنج" نوشته عباس عبدالله‌زاده است که دو سال قبل در جشنواره آیینی سنتی به نمایش درآمد. بعد از دو سال پیگیری قرار است این نمایش از 4 تیرماه در کارگاه نمایش تئاتر شهر با قرارداد گیشه روی صحنه برود.

وی ادامه داد: "ترنج" یک داستان عاشقانه کردی است که در قالب کمدی - تراژدی تعریف می‌شود. در واقع این نمایش مانند اغلب افسانه‌ها و شعرهای کردی فضایی سوررئال دارد و داستانش را در موقعیتی غیررئالیستی روایت می‌کند. گیتی قاسمی، امیر کربلایی‌زاده، الهام شعبانی، بهرام افشاری، هاله گرجی و خودم بازیگران نمایش هستیم.

صالحی درباره خلاصه داستان این نمایش عنوان کرد: روایت این نمایش در دهکده ای رخ می دهد که حاکم آن روییدن گل سرخ را در آنجا ممنوع کرده است و اجازه نمی دهد هیچ گل سرخی در آن دهکده کاشته شود. شایع است که گل سرخ را فقط می‌توان در باغچه پاشا که متعلق به حاکم است پیدا کرد. در این میان دختر و پسری در این روستا عاشق یکدیگر هستند و دختر شرط ازدواج با پسر را چیدن گل توسط پسر از باغچه پاشا می‌داند. اما زمانی که پسر خودش را به این باغچه می رساند متوجه می شود که هیچ گل سرخی در کار نیست و تنها گل‌های زرد در این باغچه روییده‌اند اما پسر با خون خودش این باغچه را سرخ می کند تا بتواند برای دختر گل سرخ هدیه ببرد...

وی در پایان متذکر شد: این نمایش آیینی سنتی به صورت غیر مستقیم اشاره‌ای کوتاه به قضیه انفال کردها در عراق توسط صدام دارد و اینکه عشق نمی تواند در هر ناحیه ای رشد کند و به شکوفایی برسد.

نمایش"ترنج" با طراحی و کارگردانی تینو صالحی از 4 تیرماه به مدت 15 شب ساعت 18 در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه می رود.

 

 

 

کد خبر 2067541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha