۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵

به بهانه 8 تیر؛

گازهایی که بوی شیمیایی می دهند/ بنای حقوق بشرغرب بر روی قربانیان سلاح های شیمیایی

گازهایی که بوی شیمیایی می دهند/ بنای حقوق بشرغرب بر روی قربانیان سلاح های شیمیایی

ارومیه – خبرگزاری مهر: هشتم تیرماه، روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی است در چنین روزهایی بود که در اوج وحشیگری استکبار جهانی ملت مظلوم سردشت و حلبچه مورد حمله شیمیایی قرار گرفته و قربانی شعارهای دروغین حقوق بشرو آزادی غرب شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای غیررسمی حزب بعث عراق به همکاری همدستان غربی اش نه یک بار بلکه ده ها بار حمله شیمیایی علیه ایران انجام داد که نتیجه آن بیش از هزاران جانباز شیمیایی و هزاران مصدوم ناشی از این اقدام ددمنشانه است در حالی که امروز ایران یکی از پیشتازان جبهه مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی در جهان قراردارد.

جنایت جنگی حزب بعث عراق در حالی صورت گرفته که کنوانسیون بین‌ المللی منع جنگ‌ افزارهای شیمیایی مهمترین معاهده بین‌ المللی منع تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌ های کشتار جمعی و جنگ ‌افزارهای شیمیایی در ۱۳ ژانویه ۱۹۹۳ میلادی در پاریس و نیویورک به تصویب نمایندگان ۱۶۵ کشور عضو سازمان ملل متحد رسید ولی هیچگاه ملاک عمل غربی ها قرار نگرفته است.

تمدن کنونی کشورهایی چون آمریکا که امروز بر روی قربانیان سلاح های شیمیایی دنیا به خصوص ایران بنا شده است هیچگاه خود را متعهد به عدم استفاده از سلاحهای شیمیایی نکرده است تمدنی که امروز پشت چهره پلید خود ندای حقوق بشر سر می دهد.

با وجود همه تلاش‌ها و ممنوعیت‌های مندرج در پروتکل ۱۹۲۵، کنوانسیون ۱۹۷۲ و کنوانسیون ۱۹۹۳، در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، انواع سلاح‌های شیمیایی مانند گاز اعصاب، خفه کننده، تاول ‌زا و خردل بر ضد رزمندگان ایران به کار گرفته شد.

این سلاح‌ها باعث انواع آسیب‌های شدید جسمانی از قبیل التهاب حاد ریوی، اغما، ورم ملتحمه در چشم، تهوع، ایست تنفسی، نابینایی، تاول و جراحات شدید پوستی، تشنج و مرگ شدند.

ایران در ۱۲ آبان ۱۳۷۶ در حالی به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی پیوست که امروز به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی، از همان ابتدا در مذاکرات تدوین کنوانسیون مشارکت داشت و در بیانیه منضم به سند الحاق نیز بر اجرای کامل، بدون قید و شرط و بدون تبعیض تمام مواد کنوانسیون توسط تمام اعضا‌ تاکید و همواره نیز با اعلام مواضع بر این اصول پافشاری کرده است.

سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی

سردشت اولین شهرجهان که مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت

شت اولین شهری است که بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون های منع سلاح های شیمیایی بعد از ظهر روز هفتم تیر ماه سال 1366 در حالی که جنگ ایران و عراق در اوج خود بود، توسط حزب بعث عراق، بمباران شیمیایی شد و بلافاصله 109 نفر از مردم این شهر جان باخته و هزاران نفر مصدوم شدند.

هر چند این جنایت جنگی و فاجعه انسانی به عنوان لکه ننگی بر پیشانی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا نزدیک سه دهه است خودنمایی می کند اما مجامع بین المللی در برابر آن سکوت معنی داری پیشه کرده سکوتی که اجازه داده امروز ایران به نقض حقوق بشر متهم کنند.

اما با وجود تلاش های غرب برای پنهان کردمن چهره پلید خود تحت عنوان داعیه دار آزادی و حقوق بشر امروز دامنه آتش فتنه ای که سردمداران نظام استکباری به قصد سرنگونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه برافرختند، به طور فزاینده ای منافع نامشروع و امنیت پوشالی آنها و همپیمانان خائن شان را در اقصی نقاط جهان به خطر انداخته است.

مردم مظلوم و ایثارگر سردشت با صبوری و شکیبایی در تیر ماه 1366 در برابر بمباران شیمیایی توسط هواپیماهای متجاوز رژیم بعثی عراق که باعث شهادت و مصدومیت جمع کثیری از اهالی این شهر مقاوم شد و نام و یاد خویش را در تاریخ کشور جاودانه ساختند.

دشمن جاهل با تصور ایجاد خلل در اراده و توان راسخ مردم سلحشور سردشت، دست به اقدامی ناجوانمردانه زد و جنایت غیر انسانی را مرتکب شد اما مقاومت مردم این شهر سرافراز برغم داشتن زخم های غیرقابل التیمام برجان و جسم هیچگاه آسیب ندید و حاصل کار برای دشمنان کوردل چیزی به جز شکست و زبونی به همراه نداشت.

سردشت گواه روشنی بر دروغگویی استکبار جهانی است

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی از فاجعه انسانی سردشت به عنوان گواه و سند روشن دروغگویی  استکبار جهانی نام برد و گفت: دنیا باید بداند مدعیان دروغین حقوق بشر همانها که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کنند در جنگ هشت ساله وحشیانه ترین جنایتها را علیه ایران کردند.

عابد فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آنچه در هفت تیر 66 اتفاق افتاد نه یک حادثه بلکه جنایت بزرگ تاریخ بشری بود اظهارداشت: حزب بعث عراق با کمک استکبار در هفتم تیرماه 66 گاز خردل و بمب شیمیایی بر سر کودکان و زنان و مردانی فروریخت که جرمشان زندگی با صداقت و دفاع از وطن بود.

وی به ضرورت بازگویی و تبیین ابعاد مختلف این جنایت وحشتناک توسط رسانه ها اشاره کرد و افزود : ایران باید با تبیین و شفاف سازی و بیان واقعیات پنهان این جنایت، ذهن مردم جهان را با این جنایت بزرگ آشنا ساخته و پرده از چهره پلید غرب بردارند.

فتاحی با بیان اینکه هنوز آثار این حادثه آسیبهای زیادی به مردم زده و آنها را گرفتار بیماریهای مختلفی می کند گفت: هنوز آثار شوم این جنایت هولناک جسم مردم را آزرده می کند و جانبازان شیمیایی به جا مانده از این دوران دردهای زیادی را تحمل می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از گذشت 27 سال هنوز مجامع بین المللی دولت هایی را که ایران را آماج بمبهای شیمیایی قرار دادند محاکمه نکرده اند و تنها شعار حقوق بشر را سر می دهند.

وی با اشاره به کنفوانسیون منع سلاح های شیمیایی عنوان کرد: متاسفانه این معاهده از سوی کشورهای قدرتمند به دلایل مطامع سیاسی و مقطعی نادیده گرفته شده است نمونه های بارز این پیمان شکنی و تعهد شکنی، جنگی بود که توسط رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

فتاحی تاکید کرد: امروز سندهایی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار قرار دارد،‌ همه شاهد بر جنایاتی است که توسط رژیم صدام با پشتیبانی کشورهایی صورت گرفت که داعیه دار حقوق بشر هستند این اسناد نشان می دهد که این جنگ در واقع چه فاجعه بزرگ تاریخی را به جا گذاشت و چه ننگ تاریخی را نصیب کشورهایی کرد که به ظاهر خودشان را طرفدار حقوق بشر می دانند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری حقوقی این فجایع از سوی دولت اظهارداشت: باید تا مشخص شدن نتایج پرونده شیمیایی مردم مظلوم سردشت و شهرهایی که در جنگ ایران و عراق شیمیایی شدند پ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یگیری های لازم از سوی نهاد های متولی صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم توجه به امکانات بهداشتی و درمانی سردشت از سوی مسئولان افزود: بی توجهی و غفلت چندین ساله از مشکلات و بیماران سردشت را قبول داریم اما تلاش می شود با حضور وزیر بهداشت که دیروز در سردشت صورت گرفت بخشی از این مشکلات مرتفع شود.

حقوق مصدومین شیمیایی سردشت در مجامع بین‌المللی پیگیری می شود

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز با محکوم کردن حملات شیمیایی سردشت، حلبچه تمام مردم بی دفاع دنیا که تحت این حملات قرار گرفته اند گفت: اردیبهشت ماه امسال در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار پیگیری مطالبات حقوقی مصدومین شیمیایی در مجامع و دادگاه‌های بین المللی شدیم چرا که بعد از 27 سال از گذشت این حادثه هنوز هیچ پیگیری جدی در مجامع بین‌المللی صورت نگرفته است.

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در جریان دیدار نمایندگان مجلس با رئیس جمهوری نیز این موضوع مطرح شد افزود: حجت الاسلام روحانی، حجت‌الاسلام شهیدی را مسئول مستقیم پیگیری حقوق مصدومان شیمیایی کرده و خانم امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز در این باره مسئول شده است.

وی با بیان اینکه سردشت می‌تواند نماد صلح ملت ایران مطرح شود افزود: سردشت به عنوان اولین شهر بی‌دفاع و غیرنظامی قربانی جنگ ‌افزارهای شیمیایی در سطح دنیا شناخته شده اما از این ظرفیت استفاده نشده است می توان با پیگیری از موضوع سردشت را نماد صلح ملت ایران معرفی کرد.

وی راه اندازی شعبه بیمارستان ساسان در سردشت، اجرایی کردن قانون الزام به شناسایی و تعیین درصد مصدومان شیمیایی، رفع مشکلات درمانی و بهداشتی و...را از اقدامات اساسی امسال در جهت حل مسایل پیش روی مردم سردشت عنوان کرد.

بمباران شیمیایی سردشت بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق در ۷ تیر سال ۱۳۶۶ با استفاده از بمب های شیمیایی در چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت آذربایجان غربی انجام داد.

در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر سردشت کشته و هشت هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و مسموم شدند.

گزارش: سکینه اسمی

کد خبر 2321582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha