۱۸ آبان ۱۳۸۴، ۱۵:۲۴

در سايه بي تفاوتي نظاميان بيگانه ؛

سرقت آثار باستاني و هنري عراق ادامه دارد

سرقت از آثار باستاني و هنري عراق و غارت گنجينه هاي ارزشمند از اين كشور كه در پي اشغال اين كشور از سوي آمريكا و همپيمانانش آغاز شد، همچنان ادامه دارد و تاكنون هزاران اثر ارزشمند هنري و باستاني به سرقت رفته است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، روزنامه اينديپندنت نوشت: نزديك به 10000اثر هنري در عراق كه در بين آنها چندين گنجينه گرانبها از عتيقه هاي جهان وجود داشت، به سرقت رفته است

 اين سرقت هاي گسترده و سازمان يافته از آثار سومري، بابلي و آشوري صورت گرفته و همگي در زمره ميراث كهن بين النهرين به شمار مي روند كه به تدريج در حال نابودي است.

بر پايه اين گزارش با حمله نظاميان آمريكايي در عراق، اين نيروها و متحدانشان زمان و قدرت كافي براي مراقبت از آثار گرانبهاي به سرقت رفته شده  از موزه ها را ندارند.

با اين وجود آژانس هاي قانون بين المللي در جستجوي اشياء به سرقت رفته هستند. ولي شخصي كه مسئول رسيدگي به اشياء مسروقه است، مي گويد تاكنون هيچ تحقيق و بازرسي براي تعقيب و دستگيري عاملان اين سرقت ها صورت نگرفته است.

يكي از افسران آمريكايي در نيروي دريايي مي گويد بسياري از دولت هاي غربي از كمك به اين مساله دريغ مي كنند و تحقيقات جهاني در اين باره ناتوان است.

اين نظامي آمريكايي افزود: من نتوانستم آنها را متقاعد كنم كه اين يك مشكل جهاني است كه به يك راه حل فوري نياز دارد.

اين در حالي است كه ژنرال ريچارد مايرز فرمانده نظاميان آمريكايي در منطقه گفت : در حالي كه بسياري كشته مي شوند ، بسياري مجروح مي شوند، پس اين مساله در اولويت قرار ندارد.

دكتر ايروينگ فينكل، از موزه انگليس در لندن با قابل پيش بيني دانستن سرقت هاي گسترده از آثار باستاني عراق نيز گفت : اين مساله كاملا قابل پيش بيني بود و به راحتي مي توان آنرا متوقف كرد.

دكتر استون يكي از اساتيد دانشگاه نيويورك هم گفته است كه تصاوير ماهواره اي از عراق  نشان مي دهد كه مسيرهاي نفوذي در مرزهاي اين كشور بسيار زياد هستند. 

به گفته وي، ناامني و مشكلات ديگر در اين كشور بيداد مي كند و مردم از شرايط كنوني بسيار ناراضي هستند. 

روزنامه الصباح بغداد چندي پيش نوشت : از زمان سرنگوني صدام در سال 2003 تاكنون بيش از 170 هزار قطعه از آثار باستاني عراق از موزه ها و اماكن باستاني اين كشور به سرقت رفته است و روند غارت آثار ارزشمند قديمي اين كشور همچنان ادامه دارد و شبكه هاي تجارت آثار باستاني مسروقه آنها را به كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي اروپايي  قاچاق كرده اند.

بر اساس آمار رسمي سال 2002 پيش از سرنگوني رژيم صدام، تعداد آثار ناپديد شده از موزه هاي عراق 4 هزار قطعه بوده است .

بر اساس اعلام سازمان يونسكو بيش از 100 منطقه باستاني در بغداد، بابل، سامراء، اور، نينوا و شهرهاي تاريخي ديگر مورد غارت قرار گرفته اند و همچنان عمليات كاووش باندهاي سرقت ادامه دارد تا جائي كه تاكنون تعداد آثار باستاني به سرقت رفته به 170 هزار قطعه رسيده است .

به گفته مسئولان ميراث فرهنگي   تنها 30 هزار از اين آثار در داخل عراق و كشورهاي همسايه و برخي كشورهاي اروپايي كشف و ضبط  شده است .

طي دو سال گذشته 1347 قطعه باستاني نادر به سرقت رفته از مجموع  15 هزار اثر باستاني ثبت شده  در موزه ملي عراق در بغداد  كشف و ضبط شده است .

  اين در حالي است كه ابراهيم الشيباني رئيس مركز آثار خطي و غير خطي اسلامي در كويت چندي پيش با اشاره به ربوده شدن بسياري از آثار باستاني اسلامي در عراق پس از سرنگوني صدام تصريح كرده بود  رژيم صهيونيستي بزرگترين سارق آثار و تمدن اسلامي در عراق است.

شيخ الشيباني تاكيد كرده بود كه پس از سرنگوني رژيم صدام، هزاران اسرائيلي به عراق رخنه كرده اند و به دزديدن آثار باستاني دوره بابليان و آشوريان و انتقال آن به تل آويو اقدام مي كنند كه اين مساله در چارچوب برنامه هدفمند از سوي رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد.

شهر تاريخي بابل كه از مراكز قديمي و از نمونه هاي ميراث فرهنگي عراق است پس از سرنگوني صدام هدف هجوم غارتگران اسرائيلي و آمريكايي قرار گرفت و هزاران اثر ارزشمند تاريخي از آنجا به يغما رفت در ماه هاي گذشته منابع خبري بارها از بازديد هاي مستمر و مشكوك باستان شناسان اسرائيلي از اين منطقه خبر داده بودند.

کد خبر 251241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha