۱ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۹

عرب در گفتگو با مهر:

صندوق حمایت از زیتون کاران راه اندازی می شود

صندوق حمایت از زیتون کاران راه اندازی می شود

قزوین- قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای حمایت از زیتون کاران و افزایش میزان تولید این محصول صندوق حمایت از توسعه تولید زیتون در کشور راه اندازی می شود.

جهانگیر عرب در حاشیه برگزاری همایش بررسی راههای مبارزه با آفت مگس زیتون در قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: محصول زیتون در دورانی به عنوان ضمانت پرداخت بدهی کشور مورد استفاده قرار می گرفت اما امروز باید برای فروش آن و آفت های تهدید کننده نگران باشیم.

وی افزود: در دنیا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار روغن زیتون درآمد کسب می کند اما ما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده و به سود مناسب برسیم.

قائم مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در شرایطی که آفت مگس زیتون کل تولیدات این محصول را تحت تاثیر قرار داده باید با استفاده از شیوه های جدید و تجارب جهانی، دعوت از هیئت های کارشناسی خارجی، اعزام کارشناس به خارج و بهره گیری از نیروهای منخصص با کمترین هزینه نسبت به مهار آفت اقدام کنیم.

باغات زیتون سرخه

استفاده از روش های مدرن در مبارزه با آفت ضروری است

عرب بیان کرد: استفاده از روش های مدرن و به روز در مبارزه با آفات ضرورتی اجتناب ناپذیر است و با تهیه دستورالعمل های کارشناسی برای مبارزه با آفت آماده شده ایم که در صورت همراهی کشاوزان قادریم این آفت را به موقع مهار کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سه سال گذشته مبارزه با این آفت رها و به فراموشی سپرده شد و امروز شاهد طغیان آن هستیم اما در مرحله ای قرار داریم که می توان با مدیریت علمی با حضور در باغات مشکلات را حل کرد.

قائم مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: اصلاح مدیریت و جوان سازی باغات زیتون و تغییر وضعیت باغات سنتی و قدیمی و حضور فیزیکی در باغات در مبارزه با آفت مگس زیتون ضروری است.

صندوق حمایت از توسعه زیتون راه اندازی می شود

عرب گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی ایجاد صندوق حمایت از توسعه زیتون در دستور کار قرار گرفته که بیشترین درصد سهام مربوط به استانهای قزوین، گیلان و زنجان است.

وی اضافه کرد: راه اندازی این صندوق می تواند در حمایت از زیتون کاران و کمک به مبارزه با آفات موثر باشد و زمینه اصلاح باغات، افزایش سطح زیرکشت و اقتصادی شدن این فعالیت را تسهیل کند.

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: افزایش ایستگاه های پیش آگاهی، پایش مانند سنوات قبل، ضرورت بکارگیری نیروهای فنی و خدماتی، تهیه و تدارک و توزیع تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با آفت، هماهنگی با دستگاه های ذیربط محلی با مشارکت باغداران، از مهمترین کارهایی است که می تواند در جلوگیری از خسارت آفت مگس زیتون موثر باشد.   

کد خبر 2864301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha