۱۳ اسفند ۱۳۸۴، ۱۱:۳۷

از سوي انتشارات سمت منتشر شد :

حقوق ارث

حقوق ارث

كتاب " حقوق ارث" از سوي انتشارات سمت، در 218 صفحه و با شمارگان 500 نسخه منتشر شد .

خبرگزاري "مهر" - گروه دين و انديشه : در عالم حقوق، پايان شخصيت افراد كه باعث قطع رابطه آنها با كيسه دارايي شان مي شود، امري حتمي و مسلم است .

در اين رابطه چه بسا اتفاق مي افتد كه شخص در زمان حيات خود تكليف اموال را مشخص و معين نمي كند كه اين امر موجب مي شود، "ملك بدون مالك" بوجود بيايد .

در اين صورت حقوق بايد تكليف اين امر را روشن كند، به همين علت مشاهده مي شود كه وجود حقوق ارث در تمامي دورانها و تمامي سيستمهاي حقوق ضروري احساس شده و از اسباب تملك محسوب مي شود . ولي از آنجا كه مقررات حقوقي، برگرفته از سنتها و آداب و رسوم و اعتقادات هر جامعه است اين امر تفاوت مقررات مربوط به اين موضوع را در سيستمهاي مختلف حقوقي مي طلبد، چه از نظر طبقات ارثي و چه از نظر ميزان مالكيت .

قانون مدني ايران در مبحث ارث به طور كلي تحت تأثير فقه اسلامي( مكتب تشيع) بوده ، تمامي مقررات مربوط را در قالب مواد قانوني به گونه اي كه كاملا منطبق با نظر مشهور فقهاي شيعه باشد تدوين كرده است .

در كتاب" حقوق ارث" سعي شده مسائل و مطالب مربوط به ارث بررسي شده و خواننده پس از فراگيري اصول كلي و با در دست داشتن كليدهاي مربط بتواند به راحتي هر مسئله ارثي را حل كند .

اين كتاب در سه بخش و يازده بخش تدوين شده است .

قواعد كلي ارث، اجراي قواعد كلي ارث در مورد طبقات سه گانه و ارث زوجين عناوين بخشهاي اين كتاب است .

موجبات ارث، شرايط ارث، موانع ارث، حجب، تعيين سهام و صاحبان آنها، عول و تعصيب، اجراي قواعد كلي در مورد طبقه اول، اجراي قواعد كلي ارث در مورد طبقه دوم، اجراي كلي ارث در مورد طبقه سوم، موجب ارث زوجين، وجوه افتراق و اشتراك ارث زوجين نيز عناوين فصلهاي كتاب " حقوق ارث" است .

کد خبر 298349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha