۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۵۴

مجموعه ۱۸ جلدی «تفسیر اهل بیت» رونمایی شد

مجموعه ۱۸ جلدی «تفسیر اهل بیت» رونمایی شد

مجموعه ۱۸ جلدی «تفسیر اهل بیت» که زیر نظر علیرضا برازش، رئیس انتشارات امیرکبیر تهیه شده است صبح امروز با حضور حجت الاسلام خاموشی و آیت الله ری شهری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «تفسیر اهل بیت» در ۱۸ جلد و در ۱۲۳۸۱ صفحه دارای ۲۷۷۱۸ حدیث از منابع معتبر شیعی به جامعه محققان، پژوهشگران و علاقمندان مفاهیم تفسیری ارائه شده است.

مزیت «تفسیر اهل بیت» در آن است که آیات کمتری در آن بدون تفسیر باقی مانده ، احادیث افزون تری را نیز مورد استفاده قرار داده و در نهایت روایات در جهت فهم متناسب آیات به نحو دقیق تر و دسته بندی شده تری به اجزاء آیات مرتبط گردیده است؛ به همین دلیل  این اثر تفسیری اطلاعات بیشتر و توام با دقتی ژرف تر را پیش روی مخاطب محقق و پژوهشگر قرار می دهد.

با اینکه تعداد روایات این کتاب با  دو تفسیر «البرهان» و «نورالثقلین» قابل مقایسه نیست ولی نباید با جمع روایات این دو تفسیر مقایسه کرد زیرا در بین همین دو تفسیر حدود ۷۵ درصد احادیث مشترک است.

یکی از نکات مهم درباره کتاب این است که این مجموعه صرفا از منابع معتبر شیعی استفاده کرده و در گرد آوری روایات این مجموعه آن قسمتی از روایت که ناظر به تبیین و تفسیر آیه بوده آورده شده و جملات و بخش های غیر ناظر روایت آورده نشده است.

همچنین برای حفظ یکدستی در ترجمه آیات از ترجمه قران آیت الله مکارم شیرازی استفاده شده است.

علیرضا برازش که این اثر زیر نظر وی تهیه شده در مراسم رونمایی «تفسیر اهل بیت» گفت: در سال ۱۳۶۳ طرح گردآوری چنین کتابی را خدمت آقای جنتی که آن زمان سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی بودند مطرح کردم و ایشان هم تائید کردند از همان زمان هفت امضا از مسئولین مختلف را داشتم تا اینکه حدود ۷-۸ سال پیش دوباره به سراغ کار رفتم و ثمره ش هم که امروز مشاهده می کنید.

وی افزود: از سه دهه پیش تا الان با ورود رایانه نوشتن و جمع اوری یک کتاب بسیار راحت شده و اصلا قابل مقایسه با زمان گذشته نیست. زمانی که من سال های ۱۳۶۳ برای گردآوری رویات صرف کردم اصلا با زمانی که امروز با وجود رایانه صرف می شود قابل مقایسه نیست.

 

برازش در پایان از تمام کسانی که او را در چنین امری همراهی کردند تشکر و قدردانی کرد.

دربخش پایانی این مراسم از مجموعه ۱۸ جلدی تفسیر اهل بیت با حضور حجت الاسلام خاموشی، آیت الله ری شهری، حجت الاسلام زائری ، علی اکبر اشعری و مصطفی رحماندوست رونمایی و به افراد مختلفی که در گردآوری این مجموعه نقش داشتند لوح تقدیر و هدیه اهدا شد.

کد خبر 3575080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha