علیرغم همه دلخوری ها؛

چین خواهان حمایت آمریکا از آغاز دوباره مذاکرات پکن – مانیل شد

چین خواهان حمایت آمریکا از آغاز دوباره مذاکرات پکن – مانیل شد

وزیر امور خارجه چین از همتای آمریکایی خود خواسته است تا با بازگردان فیلیپین به پای میز مذاکره، به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات دریای چین جنوبی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین که در حاشیه نشست کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) با «جان کری» همتای آمریکایی خود دیدار کرد، از وی خواست تا به از سرگیری مذاکرات پکن – مانیل برای حل و فصل موارد مورد اختلاف در مناقشات دریای چین جنوبی، کمک کند.

این درخواست در حالی مطرح می شود که چین حکم دو هفته پیش دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) را که با جانبداری از فیلیپین به عدم مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی رای داد، نپذیرفت.

به گفته وانگ ئی، چین و ۱۰ کشور عضو آ سه آن که برخی از آنها در حوزه آبی مورد مناقشه سهیم هستند، توافق کرده اند که اختلافات باید با بازگشت به مسیر درست مذاکره و از راه گفتمان مستقیم بین طرفین دعوی حل و فصل شود.

در همین راستا، مطابق با بیانیه ای که امروز سه شنبه از سوی وزارت امور خارجه چین منتشر شد، وانگ ئی اظهار امیدواری کرده است که طرف آمریکایی گام های موثری را در حمایت از آغاز دوباره مذاکره بین چین و فیلیپین بردارد و از تلاش پکن و کشورهای آ سه آن برای حفظ صلح و ثبات منطقه پاسیفیک جانبداری کند.

خواست چین در حالی مطرح می شود که این کشور بارها آمریکا را به تنش زایی در دریای چین جنوبی و جانبداری مغرضانه از برخی طرفین دعوی متهم کرده است.

 از سوی دیگر، دولت پکن با تاکید بر اینکه ژاپن سهمی در دریای چین جنوبی ندارد بار دیگر به توکیو یادآوری کرد که از مداخله در مناقشات این منطقه بپرهیزد.

ژاپن در حالی این هشدار را از سوی چین دریافت کرد که اخیرا با حمایت های همه جانبه کشورهای غربی خواهان ایفای نقش بیشتر در عرصه معادلات بین المللی شده و در همین راستا به دنبال تغییر قانون اساسی به نفع حضور ارتش در جنگ های فرا سرزمینی است.

کد خبر 3723962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha