۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶

شهری با قدمت بیش از ۱۰۰۰سال؛

فرخ شهر نگینی بر بام ایران/ «قهفرخ» الگوی شهر سالم

فرخ شهر  نگینی بر بام ایران/ «قهفرخ» الگوی شهر سالم

فرخ شهر- فرخ شهر سومین شهر بزرگ چهارمحال و بختیاری است که در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، فرهنگی و تاریخی در این استان می درخشد و هم اکنون به یکی از شهر های توسعه یافته تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سرزمین چهارمحال و بختیاری که فرخ شهر در آن واقع شده یکی از قدیمی ترین نواحی در بردارنده مأواهای انسانی است.

فرخ شهر که همواره یکی از آبادترین و پررونق ترین نواحی استان چهارمحال و بختیاری بوده نیز قدمت زیادی دارد و شواهد متعددی مؤید این ادعاست.

در ابتدا فرخ شهر در کنار راهدارخانه ای در دامنه کوه «رخ»، که از  موقعیتی راهبردی برخوردار بود و در کنار جاده ای که از طرف «گابه» یا «گبیانه» (اصفهان کنونی) به دشت «سوزیانا» (خوزستان کنونی) امتداد می یافت، بنا شد.

 سکه های متعلق به دوران پیش از اسلام که به طور پراکنده و اتفاقی در این منطقه یافت شده، حکایت از قدمت  این شهر به دوران پیش از اسلام دارد.

قهفرخ نام پیشین فرخ شهر، در سال ۱۳۴۹ به پیشنهاد جمعی از اهالی و با اهتمام شهردار وقت به فرخ شهر تغییر نام یافت.

در وجه تسمیه قهفرخ چنین استدلال می شود که، «قهفرخ» معرب واژه «کُه فرخ» مخفف «کوه فرخ» است و از آنجایی که این شهر (در گذشته روستا بوده است) با کوه رخ همجوار بوده، کلمه «کوه فرخ» به مرور زمان و در اصطلاح عامیانه به «که فرخ» و به دلیل تأثیر زبان عربی در این منطقه به «قهفرخ» تبدیل شد و به مرور زمان بر اثر استعمال زیاد در  تلفظ عامیانه به قهفرخ تغییر یافته است.

شهر فرخ شهر هم اکنون سومین شهر پر جمعیت استان چهارمحال و بختیاری است در هشت کیلومتری شهرکرد و ۹۰ کیلومتری اصفهان واقع شده است.

سنگ نوشته دوران صفوی، قلعه اسفندیارخان، وجود بزرگ ترین و تاریخی ترین قنات استان(بروی)، مسجد جامع تاریخی دوران صفوی،   عصارخانه های تاریخی، محله های قدیمی و تاریخی و ... هم از ظرفیت های بخش میراث فرهنگی این شهر به شمار می رود.

وجود تنها ذخیزگاه زیست کره استان(تنگ صیاد) در جوار شهر، پارک جنگلی سرچشمه، منطقه گردشگری بابازکی، باغات گسترده میوه و ... از ظرف های گردشگری این شهر به شمار می رود.

کشف مجموعه کاروانسرایی با عمر بیش از ۱۰۰۰سال در  جوار فرخ شهر بیانگر قدمت تاریخی این شهر است.

بر اساس نوشته ها و اسناد تاریخی این مجموعه تاریخی به دوره قرن سوم هجری تعلق دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ سال قدمت دارد.

شهر فرخ شهر در اصل یک شهر فرهنگی با سابقه تاریخی در سطح استان و کشور شناخته شده است به طوری که این شهر زادگاه بسیاری از شاعران و فرهیختگان به نام کشور است.

بیشتر فرهنگیان و دبیران استان چهارمحال و بختیاری که از ابتدای انقلاب تاکنون در این استان تدریس می کرده اند، اهل فرخ شهر بوده اند.

این شهر هم اکنون یکی از زیباترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که به عنوان الگوی شهر سالم در این استان معرفی شده است.

این شهر هم اکنون در  حوزه های مختلف از جمله گردشگری، فرهنگی و تاریخی در این استان می درخشد و هم اکنون به یکی از شهر های توسعه یافته تبدیل شده است.

تلاش های بسیاری در راستای توسعه شهر فرخ شهر انجام شده است که از مهمترین اقدامات انجام شده می توان توسعه پارک جنگلی سرچشمه، بهسازی پیاده روها و معابر، توسعه پارک های بازی، توسعه فضای سبز، آسفالت خیابان ها و کوچه های خاکی و... را نام برد.

فرخ شهر هم اکنون باتلاش های انجام شده یکی از شهرهای توسعه یافته چهارمحال و بختیاری به شمار می رودشهردار فرخ شهر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: فرخ شهر هم اکنون یکی از شهرهای توسعه یافته چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

فرشاد توحید نیا عنوان کرد: سرعت توسعه و پیشرفت این شهر طی سال های گذشته تاکنون از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و هم اکنون چهره این شهر به واسطه تلاش های انجام شده در ردیف زیباترین شهرهای کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهر، بیان کرد: توسعه میدان های شهر، بهسازی پیاده رو ها، نصب وسایل بازی پارکی کودکان، نصب پرچم جمهوری اسلامی در تپه قلعه غارک این شهر، درخت کاری در تپه قلعه غارک و توسعه فضای سبز، بهره گیری از بخش خصوصی در ارائه خدمات شهر، نصب تندیس کتاب و... از مهمترین اقدامات انجام شده در مسیر توسعه این شهر بوده است.

وی بیان کرد: زیرسازی بلوارهای ورودی شهرک قائمیه فرخ شهر وآماده سازی برای آسفالت، نصب سرعتکاه در ورودی شهر از سمت کیار برای ایمن سازی جاده ورودی، ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا، توسعه پارک جنگلی سرچشمه و... از مهمترین اقدامات در راستای توسعه شهر بوده است.

توحید نیا با اشاره به اینکه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا از مهمترین اقدامات انجام شده در این شهر است، عنوان کرد: تلاش برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از هدر رفتن زباله های بازیافتی از مهمترین اهداف اجرای این طرح بوده است.

وی گفت: هم اکنون شهروندان بسیاری از اجرای این طرح استقبال کرده اند و در تحقق اهداف این طرح تلاش می کنند.

ارتقای فرهنگ شهروندی درزمینهٔ طرح تفکیک زباله در شهر فرخ شهر  مورد توجه قرار گرفته است

وی بیان کرد: در مرحله اجرای طرح تفکیک زباله در شهر فرخ شهر کارهای قابل‌توجهی انجام‌شده است که مهم‌ترین گام در این مسیر آموزش و آگاهی دادن به شهروندان بوده است.

شهردار فرخ شهر بیان کرد: ارتقای فرهنگ شهروندی درزمینهٔ طرح تفکیک زباله در شهر فرخ شهر از مهم‌ترین اقداماتی است که در سطح فرخ شهر اجرایی شده است.

توحید نیا تأکید کرد: چاپ بروشور و کتاب در راستای اطلاع‌رسانی درزمینهٔ طرح تفکیک زباله از مبدأ از مهم‌ترین اقدامات شهرداری فرخ شهر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ کانکس فلزی و سطح های زباله پلی اتیلینی برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ خریداری‌شد و در نقاط مختلف شهر نصب شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: فرخ شهر یکی از پر ظرفیت ترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به شمار می رود.

قرار گرفتن در کنار ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد که ثبت جهانی شده است مهمترین ویژگی منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه اکوتوریسم فرخ شهر داردحیدر صادقی عنوان کرد: قرار گرفتن در کنار ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد که ثبت جهانی شده است مهمترین ویژگی منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه اکوتوریسم منطقه دارد.

وی گفت: در شهر فرخ شهر دو عصارخانه خانه تاریخی وجود دارد که تنها عصارخانه های قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می روند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پارک جنگلی سرچشمه که مدیریت آن با شهرداری است یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان به شمار می رود که نقش مهمی در جذب مسافر و گردشگر به این شهر دارد.

وی تاکید کرد: وجود بناهای تاریخی از جمله قلعه اسفندیارخان از ظرفیت های دیگر این شهر به شمار می رود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وجود دو موزه تاریخ طبیعی و مردم شناسی در این شهر از دیگر ظرفیت های این شهر است.

کد خبر 3822700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • روزبه باقری قهفرخی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      3 1
      تشکر از شهردار محترم،همکاران شورای شهروکارمندان شهرداری .به امید فردایی بهتر.با آرزوی موفقیت برای همه عزیزان
    • چهارمحال US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      2 0
      استان چهارمحال و بختیاری(جهان بین) با قدمت 9000 ساله در دوره نوسنگی اهمیت بالایی دارد.
    • هجران قهفرخی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      7 0
      خوشا قهفرخ و اهل کمالش که جان بخشد دمِ اربابِ حالش بَرِ آن مردمِ دانا زِ دانش که زد لاف و ندادند انفعالش؟ فَلاطون گر کند آنجا گذاری بیاموزد کمال از بی کمالش زهی! آن گندمِ آدم فریبش به! از آبِ قناتِ بی مثالش شود پیری مبدل بر جوانی بهار از گردشِ دشت و جِبالش عجب دشتی که رسمِ دلربایی گرفته چشمِ خوبان از غزالش خصوصاً « چَفـت » آن کوهی که باشد فلک سنگی به دامانِ تِلالش اگر از چشمه ی « ریزآب » نوشی نجویی عشقِ لیلی و وصالش صفای باغِ جنت در زمینش شمیمِ نافه ی آهو، شِـمالش کمندِ پر خمِ بامِ سپـهر است رهِ «گُل درّه » ی جنّت مثالش زند گردون اگر لافِ بلندی کند کوهِ « کمانه » پای مالش چو غم گیرد گریبانِ تو هجران توان کردن در آن صحرا زوالش
    • es. mehri IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      5 0
      با سلام و احترام خدمت همشهریان گرامی خطاب به اقای شهردار به نظر شما نصب یک پرچم و یک المان کتاب بی کیفیت و فاقد ارزش بصری و خدمات شهری نامناسب توسط بخش خصوصی و برخورد وقاهت بار پیمان کار اجرایی شهر با شهروندان و همچنین پوشش های موزائیکی بیکیفیت با طراح بسیار قدیمی در خیابان شهدا و سرعت گیرهای غیر استاندار که به تعداد بسیار زیاد بدون علائم هشدار دهنده که باعث خسارت به خودرو شهروندان و تشدید تصادفات گردیده، پروژه های غیر قابل توجیه اقتصادی و کاربردی مانند بتن ریزی مسیل فرخ شهر و بسیاری اقدامات دیگر... با شما هستم اقای شهردار ایا شما به این اقدامات می گویید عوامل توسعه یا کار های شهردار قبلی را به خود نسبت می دهید!!!!!
    • سید مصطفی صالحی IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      4 0
      باتشکر از شهردار محترم و مسئولین مربوطه و امید به بهتر شدن روز به روز این شهر زیبا و اهتمام بیشتر مسئولین به جذب گردشگران با بهسازی خدمات شهری و پارکها و فضای سبز