۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۵

با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی؛

بیستمین جشنواره ادبی «گلاویژ» در سلیمانیه آغاز به کار کرد

بیستمین جشنواره ادبی «گلاویژ» در سلیمانیه آغاز به کار کرد

بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدانی از ایران، ارمنستان، عراق، سوریه، ترکیه و اقلیم کردستان در شهر سلیمانیه عراق آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، مراسم افتتاحیه با حضور تعدادی از شخصیتهای فرهنگی و سیاسی کُرد از جمله «ملا بختیار» دبیر بیستمین دوره این جشنواره، «هیرو ابراهیم احمد» همسر جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق، خانم «گلاویژ خان» همسر ادیب سرشناس کُرد مرحوم ابراهیم احمد، «فریاد رواندزی» وزیر فرهنگ و هنر عراق، «قباد طالبانی» معاون نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق و همچنین ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی از جمله فرزان سجودی استاد دانشگاه و زبان شناس، مشیت علایی منتقد ادبی، اصغر نوری مترجم، سارا سالار داستان نویس، قاسم کشکولی رمان نویس و بیتا ملکوتی و همچنین شاعران و داستان‌نویسانی از کشورهای ارمنستان، عراق، سوریه، ترکیه و اقلیم کردستان عراق و با شعار «عقل، آزادی، نسلی روشنگر» در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار شد.

ملا بختیار دبیر بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی گلاویژ گفت: امیدوارم که این جشنواره، درهای ادبی را بیشتر از این باز کند برای اینکه فرهنگ کُردی با فرهنگ‌های عربی، ایرانی و دیگر ملت‌ها به طور مداوم در ارتباط باشد و همدیگر را کامل بکنند؛ برای اینکه در حقیقت خطای بزرگی است که زبان‌ها گوشه‌گیر بشوند و از زبان‌های دیگر فاصله بگیرند.

وی همچنین گفت: هم اکنون با گروه تاریک پرستان تروریست مبارزه می‌کنیم؛ در حالیکه ما در شهر سلیمانیه، خیابانها را برای آزادی و دموکراسی آباد می‌کنیم و درواقع در مبارزه مدنی، مداومت خواهیم داشت.

دبیر این جشنواره گفت: اسم «گلاویژ» را از مجله «گلاویژ» یادگار استاد بزرگ کُرد «ابراهیم احمد» صاحب امتیاز و سردبیر این نشریه به عاریت گرفتیم که بر پایه روشنگری در خاورمیانه دهه بیستم بنیاد نهاده شده بود و نقش مؤثری تاریخی در آن مقطع از خود برجای گذاشت. بر همین اساس، ما نیز وفادار به این دیدگاه تفکر، مرکز ادبی «گلاویژ» و مجله «گلاویژ نوی» (جدید) را در عصری تازه و با مسئولیتی جدید تأسیس کردیم و جشنواره «گلاویژ» را نیز به بیستمین دوره خود رساندیم.

در ادامه این مراسم نوزاد احمد مدیر مرکز فکری گلاویژ، قباد طالبانی معاون نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق، سمبات خاجاتوریان کنسول کشور ارمنستان در اقلیم کردستان و فریاد رواندزی وزیر فرهنگ و هنر عراق به ایراد سخنرانی پرداختند و همچنین لطیف هلمت شاعر سرشناس کُرد، آستغیک اوتسیان شاعر ارمنستانی و شوکا حسینی شاعر ایرانی اشعاری از سروده‌های خود را برای حاضران در سالن توار سلیمانیه قرائت کردند.

در بخش پایانی بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» نیز گروه هنرهای ملی کُردی در چندین بخش با به اجرای برنامه پرداختند و در خاتمه نیز، نمایشگاه کتاب در سالن کتابخانه شهر سلیمانیه افتتاح شد.

بر پایه این گزارش، ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی قرار است در بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» پنلی را تحت عنوان «شعر و ادبیات فارسی» برگزار کنند که «مریوان حلبچه‌ای» مترجم و نویسنده کُرد اقلیم کردستان، مدیریت این نشست را برعهده دارد.

دیدار شعری به یاد زنده‌یاد حامد بدرخان شاعر، دیدار داستان به یاد زنده‌یاد طاهر صالح سعید، داستان نویس، یادبود شاعر بزرگ ارمنستانی گریگوری زهراب، میزگرد ارتباطات فرهنگی کُرد و ارمنستان، میزگرد پژوهش‌های عربی با موضوع هویت، خودآگاهی در آینه دیگری، میزگرد پژوهش‌های کُردی، میزگرد دکتر نجات عبدالله و ... در برنامه‌های این جشنواره گنجانده شده است.

بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، در بخش‌های رقابتی و غیرقابتی، برپایی نمایشگاه نقاشی هنرمندان کُرد و ارمنستانی، نمایشگاه کتاب و مجلات مختلف ادبی در روزهای ۲۰ تا ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ در سالن توار در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار می‌شود و در روز اختتامییه نیز برندگان بخش‌های مختلف رقابتی داستان، شعر و تحقیق معرفی می‌شوند و تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد و جایزه «حسین عارف» رمان نویس سرشناس کُرد نیز به یک رمان نویس کُرد اهدا خواهد شد.

کد خبر 3831187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha