۷ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۱۷

آیت الله مکارم شیرازی:

علما با ادبیات مناسب برای هر قشری تبلیغ کنند

علما با ادبیات مناسب برای هر قشری تبلیغ کنند

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با تاکید بر مخاطب شناسی در تبلیغ دین، گفت: علما و مبلغان با ادبیات مناسب دین را برای هر قشر تبلیغ کنند و به سؤالات مردم پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه سه‌شنبه در چهارمین گردهمایی اعضای انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: اگر خداوند بخواهد نام و یاد کسی را جاودانه کند همانند علامه طباطبایی به دل یک انسان نیکوکار می‌اندازد تا خانه وی را خریداری و به پایگاهی برای کارهای قرآنی تبدیل کند.

وی افزود: این دارالقرآن از بدو تاسیس مرکزی برای برگزاری جلسات و همایش‌های قرآنی و حوزوی شده است و جلسات تفسیر قرآن نیز برپا می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به بحث خطابات قرآنی اشاره کرد و گفت: قرآن در ۲۰ مورد خطاب به مردم به صورت عمومی دارد؛ در مواردی خطابش به مومنان، در برخی موارد خطاب به مومنانی است که عمل صالح دارند همچنین در بعضی مواقع خطاب به صاحبان عقل و خرد کرده است.

وی اضافه کرد: این خطاب‌های متفاوت و گوناکون و مناسب با هر قشر و گروه نشانه اعجاز قرآن کریم است.

آیت الله مکارم شیرازی دامه داد: زمانی که خدا صاحبان خرد و عقل را مخاطب خود قرار داده است آنان را به تفکر در آفرینش دعوت می‌کند.

وی اضافه کرد: این خطاب‌های قرآن هر کدام از روی دقت و مصلحت و متناسب با مخاطب است به همین دلیل هم قرآن کریم توانست این همه موفقیت ایجاد کند.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: این روش قرآن باید الگو برای علما و استادان و مبلغان قرار گیرد و به هر فردی به میزان شعور و درک او پاسخ دهند و تبلیغ کنند.

وی با اشاره به اینکه در سیره ائمه نیز این روش وجود داشت تاکید کرد: امامان در پاسخ به سؤالات مشترک برخی افراد، متناسب با میزان فهم و درک آنان پاسخ های متفاوتی داده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: فردی از یکی از امامان پرسید که آیا خدا می‌تواند دنیا را در تخم مرغ جای دهد که چون این فرد دارای دانش فلسفی بود ایشان هم پاسخ دادند این کار برای خدا امکانپذیر است ولی امری محال و ناشدنی است.

وی اضافه کرد: همین سؤال را فرد دیگری پرسید و امام جواب داد خدایی که جهان را در یک چشم قرار داده است می‌تواند این کار را هم انجام دهد.

این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: حوزویان باید با ادبیات مناسب با هر قشری اعم از کودک و میانسال و نوجوان و دانشگاهی و سایر مردم سخن بگویند و اگر این ادبیات را داشته باشیم حتما موفق خواهیم بود.

کد خبر 4157522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha