۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶

در واکنش به گزارش مهر در مورد وضعیت طاقبستان مطرح شد؛

وضعیت سنگ نگاره طاقبستان حاصل ۱۵ قرن فرسایش طبیعی است!

وضعیت سنگ نگاره طاقبستان حاصل ۱۵ قرن فرسایش طبیعی است!

کرمانشاه – مدیر پایگاه طاقبستان گفت: سنگ نگاره طاقبستان طی ۱۵ قرن عوامل درونی و بیرونی که طبیعتا برای هر اثر صخره ای وجود دارد مواجه بوده که وضعیت کنونی اثر را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پیش گزارشی مبنی بر "اولین انیمیشن سنگی جهان «کپک» زد/ طاق‌بستان در چنبره عنکبوتها" بر روی خروجی خبرگزاری مهر استان کرمانشاه قرار گرفت که در این گزارش به وضعیت طاقبستان که شدیدا تحت تاثیر عوامل تخریبی و بیولوژیکی قرار گرفته است پرداخته شد.

در این گزارش خبرنگار مهر برای رعایت عدالت و شنیدن صحبت های مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی استان تماس گرفت که وی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

حال پس از گذشت چند روز از این گزارش حسین راعی مدیر پایگاه طاقبستان در واکنش به این گزارش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به طور کلی عوامل تخریبی سنگ‌های طاق بستان را می‌توان در دو دسته عوامل درونی و بیرونی طبقه‌بندی کرد.

وی بیان داشت: بر اساس این طبقه‌بندی عواملی مانند شرایط و نحوه تشکیل سنگ، ترکیب شیمیایی آن و... جزو گروه عوامل درونی و عواملی مانند دما، رطوبت، نور، گرما و ... جزو عوامل بیرونی شمرده می‌شوند.

راعی ادامه داد: اساساً پیدایش تدریجی و تغییر شکل سنگ‌ها در نتیجه اختلافات فیزیکی شیمیایی بین محیط اولیه‌ای که سنگ در آن شکل گرفته و محیط تازه‌ای که در سطح بیرونی سنگ در معرض آن قرار می‌گیرد، صورت می‌پذیرد.

مدیر پایگاه طاقبستان فرسایش و هوازدگی فیزیکی، عمکرد فیزیکی آب، تبخیر، یخبندان، تبلور نمک (شوره‌ها)، باد، تغییرات دما، عوامل شیمیایی، هوازدگی شیمیایی، آلودگی هوا (آلاینده‌های جوی)، جلبک ها، گلسنگ‌ها، قارچ ها، جانوران و عوامل انسانی را از عوامل تاثیرگذار بر سنگ نگاره طاقبستان عنوان کرد.

وی گفت: تخریب یک سنگ علاوه بر شرایط محیطی به نوع و ساختار سنگ نیز بستگی دارد و اینکه رگه های سنگ در چه جهت و به چه صورت است نیز در تخریب سنگ بسیار موثر می باشد.

راعی افزود: سنگهای طاقبستان اصولا جز سنگهای رگه دار هستند و این رگه ها در هدایت آبهای کوه به بیرون نقش به سزایی دارند که بخش زیادی از آسیبهای رطوبتی ایجاد شده تحت تاثیر این رگه¬ها به وجود آمده است.

مدیر پایگاه طاقبستان همچنین تصریح کرد: سنگ نگاره طاق بستان طی ۱۵ قرن با این عوامل که طبیعتا برای هر اثر صخره ای وجود دارد مواجه بوده است و وجود رگه ها و درزه های طبیعی سنگ و چشمه های زیر زمینی که از ابتدای خلق اثر وجود داشته اند وضعیت کنونی اثر را ایجاد کرده اند.

این مسئول یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به مجموعه را مرمت هایی بیان کرد که در دوره های گذشته انجام شده است و همچنین بیان داشت: برخی از این مرمت ها نه تنها کمکی به حفظ مجموعه نکرده است بلکه در برخی موارد به تخریب بیشتر منجر شده است.

راعی این موارد را شامل بالا آمدن کف محوطه بیرونی طاقها، بند کشی سیمانی ترکها و کف فرش نمودن زمین با سنگهای تخت و سیمان برشمرد و افزود: کف محوطه بیرونی طاقها در طول زمان و با گذشت سالیان به ارتفاع تقریبی ۵/۱ متر بالا آمده بود که علاوه بر خفه کردن تنفس طبیعی سنگ موجب شده بود که رطوبت صعودی از بخش نقشها به بیرون تراوش کند.

به گفته وی، با کف فرش نمودن زمین با سنگهای تخت و سیمان، بخش زیادی از رطوبت کف و رطوبت صعودی در زیر زمین جمع شده و منبعی از رطوبت را در اطراف طاق به وجود آورده بود که با طرح ساماندهی جدید محوطه و برگشت به فرم قدیمی محوطه و آزاد شدن چشمه های محبوس مشکل خروج آب از پشت نقوش تا حد زیادی مرتفع گردید.

مدیر پایگاه طاقبستان در پایان اظهار داشت: اکنون با بررسی های علمی و به دور از هرگونه غرض ورزی شخصی و تشویش اذهان عمومی و با توجه به عمر اثر می توان ادعا داشت که این اثر ارزشمند تاریخی از وضعیت متعادلی برخوردار است که در آینده با تکمیل عملیات های حفاظتی و مرمتی به وضعیت مناسب تری خواهیم رسید .

کد خبر 4180426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha