۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹

زیبایی‌نژاد مطرح کرد؛

الگوهای تربیتی خانواده باید در موقعیت تهدید به روز شود

الگوهای تربیتی خانواده باید در موقعیت تهدید به روز شود

مدیر پژوهشکده زن و خانواده گفت: نظام تربیت رسمی ما با فهم موقعیت تهدید باید الگوهای تربیتی خانواده را به روز رسانی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بین‌المللی خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول صبح یکسنبه در مرکز همایش‌های آغاز شد.

حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد مدیر پژوهشکده زن و خانواده، در مورد شکل‌گیری ایده همایش اظهار داشت: معادله راهبری در موقعیت تهدید با معادله راهبری در موقعیت قدرت متفاوت است. گاهی ما از الگوهای راهبری قدرت در موقعیت تهدید بهره می‌بریم. در گذشته پدران به فرزندان نصیحت می‌کردند و یک آموزه اخلاقی مانند قناعت را توصیه می‌کردند، همه پدران در این امر یکسان بودند. بازار مبتنی بر قناعت بود و مردم هم بر قناعت کردن فخر می‌فروختند.

وی افزود: امروزه اما پیام مصرف در بازار، رسانه‌ها و مردم مطرح است و خانواده در موقعیت متعارضی گرفتار است که در برابر یک پیام اخلاقی که به فرزندش می‌دهد، فرزند تعداد زیادی پیام غیراخلاقی دریافت می‌کند. در چنین شرایطی آیا خانواده می‌تواند با همان شیوه قبلی راهبری کند؟

زیبایی نژاد در ادامه گفت: خانواده از اطراف در موقعیت تهدید قرار گرفته و فقط فضای مجازی نیست. علم در پارادایم پست مدرن هم بخشی از این تهدید است.

وی افزود: نظام تربیت رسمی ما با فهم موقعیت تهدید باید الگوهای تربیتی خانواده، الگوهای مدیریت شهری را به روز رسانی کند. سیاست گذاران ما باید با فهم اینکه ما با یک اَبرچالش جدید مواجهیم که نئولیبرالیسم و سرمایه‌داری جدید فردگرایی و انسان گرایی را اشاعه می‌دهد، جامعه را از پیچ و خم ها عبور دهند. هرگونه توهم قدرت در مقام سیاست‌گذاری و برنامه‌ ریزی باعث می‌شود ما از ظرفیت‌ها خوب استفاده نکنیم.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: پرسش اساسی این است که در موقعیت تهدید چه باید کرد که خانواده توانمند شود و افکار و ارزش‌ها در نسل آینده نهادینه شود و فرزندان شناگر این آب‌های خروشان شوند. این هدف و ایده اصلی همایش است.

وی در ادامه مسیرهایی که برای پیگیری این هدف پیموده شده است را بر شمرد و بیان کرد: غیر از مقاله‌های دانشوران و کتاب‌ها و ویژه‌نامه‌ها، مسیر دوم ما مصاحبه علمی با اندیشمندان و کارشناسان بوده است که آثار آن دو جلد ۶۰۰ صفحه‌ای است. در این مسیر با چهره‌های گمنام مواجه شدیم که از برکات نسل پس از انقلاب و دهه شصتی هستند.

وی اضافه کرد: مسیر سوم نشست‌های علمی بود. بیش از سی نشست علمی در حوزه‌های تعلم و تربیت ۱۰ نشست، نشست‌هایی در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق، ۳ نشست در حوزه سینما، نشست‌هایی با جامعه‌شناسان، سیاست‌گذاران، معماران شهری برگزار شده و گزارش علمی اینها تدوین شده که سه اثر رونمایی خواهد شد.

زیبایی نژاد همچنین گفت: مسیر دیگر ترجمه آثار بود. فرض ما این بود که پیش از ما عده‌ای با این فضای فردگرایانه مواجه بوده‌اند. از این رو برای اینکه بدانیم خانواده گرایان و اخلاق‌گرایان چه مواجه‌ای با این مساله داشته‌اند و بتوانیم ادبیات موجود را به جامعه علمی گزارش کنیم به سراغ ترجمه رفتیم. یکی از جامعه شناسان جست‌وجو کرد و کتاب‌های مربوطه را به ما معرفی کرد که از انگلیسی ترجمه شد و کتاب آن امروز رونمایی می‌شود.

وی افزود: مسیر دیگر ما تجربه نگاری بود. با کارشناسان پژوهشکده باقرالعلوم سازمان تبلیغات به عنوان مشاور همراه شدیم. ادبیات تولیدی در کشور ما در این موضوع نزدیک به صفر است. اما تجربه‌های خوبی در این زمینه داریم که اگر خاص بودگی‌های فردی و نهادی این تجربیات را از آن بگیریم می‌توانیم قواعدی را کشف کنیم تا ادبیات موضوع را برای ما شکل دهد.

وی همچنین گفت: نسل جدید پس از انقلاب تجربه‌های جدیدی رو در حوزه مدرسه‌سازی و همچنین روان‌شناسان ما تجربه‌های جدیدی با این نسل متحول دارند که موجب می‌شود بفهمیم از چه مسیرهایی به نتیجه رسیده‌اند.

زیبایی نژاد مسیر دیگر را استفاده از ظرفیت کارشناسان خارجی عنوان کرد و گفت: جمعی از این افراد حضور دارند و از دیگران به دلیل محدودیت‌هایی که کشورهای لیبرال ایجاد کردند نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی در این رابطه اظهار داشت: در سالیان اخیر آمریکا، کانادا و دیگر کشورها محدودیت‌های شدیدی در همکاری نیروهای علمی و دانشگاهی با ایران اعمال می‌کنند. حتی در ارتباط ویدئویی کشورهایی که خود را مهد آزادی می‌دانند در مورد موضوعات علمی تساهل و مدارا ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود با توجه به سمینارها در دو سه سال گذشته نشان داده‌اند که مدرنیته متعفن در قالب ال‌جی‌بی‌تی‌ها و هم‌جنسگرایان و دیگر مسائل به قدری وجوه خود را توسعه داده که شاخک‌های کارشناسان را حساس کرده است. این فرصتی است که بتوانیم یک جریان خانواده‌گرا و اخلاق گرا را شکل دهیم. خانواده طبیعی طرفداران زیادی دارد و خانواده گرایی در مقیاس جهانی صدای بلندی دارد.

زیبایی نژاد در پایان اظهار داشت: سهم بانوان در این همایش در طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای همایش بسیار پررنگ است. این همایش حاصل حمایت و همکاری کتابخانه ملی، معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، وزارت ارشاد، مجموعه شهرداری و دیگر نهادها است.

در ادامه نشست‌های تخصصی با موضوع ابعاد تربیتی خانواده مقاوم، آسیب‌ها، چالش‌ها و ظرفیت‌های مقاومتی خانواده، خانواده مقاوم در حکمرانی و سیاست گذاری، زیست جنسی خانواده، تحولات خانواده در دوران معاصر برگزار می‌شود.

کد خبر 6111757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha