۱۹ آذر ۱۳۸۲، ۱۸:۳۳

كاشفان نفت در بخش مسابقه جشنواره نفت

برگزاري جشنواره بين المللي فيلم نفت، علاوه بر آشنايي مردم با صنعت نفت، موجب رونق سينماي مستند مي شود و دريچه تازه اي را براي مستند سازاني كه تاكنون در اين زمينه كار نكرده اند باز مي كند.

به گزارش خبرگزاري مهر، هرمز امامي كه فيلم مستند او به نام كاشفان نفت در اين جشنواره به نمايش در مي آيد، در گفت و گويي با ستاد خبري، جشنواره فيلم نفت ضمن اعلام مطلب فوق، اختصاص بودجه اي مكفي براي ساخت فيلم مستند را مهم ترين گام توصيف كرد و از تهيه كنندگان به ويژه بخش دولتي خواست كه دراين مورد فيلمسازان مستند را حمايت كنند.

فيلم كاشفان نفت كه به طريقه ديجتالي تصويربرداري شده با حمايت مركز فرهنگي اداره كل روابط عمومي وزارت نفت ساخته شده كه موضوع آن بسيار تازگي دارد. امامي، كه دانش آموخته مدرسه عالي سينما و تلويزيون در رشته كارگرداني و توليد است، در اين مورد گفت: اين فيلم ثابت مي كند كه برخلاف تصور عام كه تاريخچه نفت در ايران را به صد سال پيش، زماني كه دارسي نخستين چاه نفت را در مسجد سليمان استخراج كرد. مربوط مي دانند تاريخ نفت در ايران به چهل هزار سال پيش بر مي گردد. زماني كه مشغول ساخت فيلم مستند پژوهشي بيع متقابل بازهم براي مركز فرهنگي وزارت نفت - بودم، نشانه هايي از وجود قير را در چغازنبيل يافتم كه مربوط به دوره ايلام بود. پژوهشها و بررسيهاي بيشتري در اين مورد صورت گرفت و حتي با فرانسوي ها كه تعدادي ازاشيا قديمي ايران را در موزه لوور نگاهداري مي كنند تماس گرفتيم و آنها تاييد كردند كه يك سري از اين اشيا كه مربوط به دوره ايلام است از قير ساخته شده اند.

به عقيده امامي، با شواهد مستدلي كه وجود دارد مي توان گفت: در قرن 13 قبل از ميلاد مسيح ايلامي ها قير را مي شناختند و از آن براي ساخت بناهايي از جمله معبد "زيگورات" استفاده مي كردند امامي در پايان گفت: براي من بسيار جذاب بود كه چنين قدمتي در زمينه نفت داريم، اما تاريخ سكوت كرده است.

نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت از 24 تا 27 آذرماه در اهواز، آبادان و خرمشهر برگزار مي شود.

 

کد خبر 43624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha