پناهیان در سوگواره هنر و حماسه:

مخالفت با هوای نفس، نخ تسبیح دین است

مخالفت با هوای نفس، نخ تسبیح دین است

حجت الاسلام پناهیان گفت: مخالفت با هوای نفس، نخ تسبیح دین است. مبارزه با هوای نفس ما را قوی و فرهنگ مقاومت را تقویت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در هفتمین شب از سوگواره هنر و حماسه که در دانشگاه هنر در حال برگزاری است، گفت: مخالفت با هوای نفس، نخ تسبیح دین است. نتیجه‌اش چه می‌شود؟ ما را قدرتمند می‌کند، البته خودمان را گول نزنیم، هر کسی در یک موردی از هوای نفس قدرت دارد. امام رضا(ع) می‌فرمایند: برخی در مسائل مالی خوب می‌توانند کار کنند، اگر به آنها مال زیاد هم پیشنهاد شود، ابدا نمی‌پذیرد.

پناهیان با اشاره به شباهت ادیان مختلف گفت: ممکن است یک قسمت از دین به بوداییزم شباهت داشته باشد، یک قسمت‌هایش به نظام سرمایه‌داری شباهت داشته باشد، یک قسمت‌هاییش با فمینیسم شباهت دارد، یک قسمت‌هاییش با نظام مارکسیستی شباهت دارد. هر نظام و مکتبی حتماً یک قسمت‌های حقی دارند. پس معارف دینی اجزایی دارد که این اجزا در کنار هم معنای خود را کامل می‌کنند و همین اجزا ممکن است با مکاتب دیگر شباهت داشته باشد.

وی در این باره ادامه داد: برخی می‌گویند این چه دینی است که هم دعوت به زهد می‌کند و هم دعوت به ثروتمند شدن، هم دعوت می‌کند که از برادر مؤمن سند نگیرد و هم دعوت می‌کند که سند بگیرد. برخی این‌ها را متناقض می‌بینند. این نگاه‌ها نگاه‌های سطحی است، باید همه‌ اینها را مانند قطعه پازل در کنار هم ببینیم. معمولاً دین را به‌صورت یک‌پارچه و نظام‌مند مطرح نمی‌کنند.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ مقاومت گفت: اگر فرهنگ مقاومت در جامعه شکل بگیرد، به چه موضوعی باید بپردازد؟ امشب از این زاویه به بحث نگاه می‌کنیم. این زاویه بیشتر وجه فردی یا انسانی دارد. در روایت داریم اساساً قدرت مؤمن در قلب او است. در روایت دیگر هست که قدرت مومن از غذا و آب نیست، قدرت مومن از نیت اوست. بیایید از این زاویه به بحث نگاه کنیم تا ببینیم چه می‌شود، در آن کار هنری کرد؟ حالا کمی بحث را جلو می‌بریم تا شما ببینید که هنر ما مخصوصاً هنر نمایشی ما در خدمت قوی کردن جامعه است یا در خدمت ضعیف کردن جامعه.

سخنران چهاردهمین سوگواری هنر و حماسه در رابطه با مبارزه با نفس در فرهنگ مقاومت اضافه کرد: یکی از پیچیده‌ترین مبارزات با نفس این است که خدا بگوید برو دنبال دنیا، ولی برای شما سخت باشد، بعد شما بگویید چشم خدا. این اصلاً بدش می‌آید از دنیا، پول را چرک کف دست می‌داند.

برخی از افراد خیلی رند هستند، اصلاً دستورهایی از دین پیدا می‌کنند که مطابق هوای نفس است. مخالفت با هوای نفس داستانی دارد! خدا ان‌شاءالله در جریان مخالفت با هوای نفس سخت نگیرد. خدا به ما رحم کند که قوی شویم. چه چیزی فرهنگ مقاومت را تقویت می‌کند؟ مبارزه با هوای نفس!

پناهیان در انتهای صحبت‌های خود ضمن اشاره به انحرافات تکفیری ها درباره مبارزه با نفس گفت: ان‌شاءالله خدا ما را از مبارزان با هوای نفس قرار دهد. مبارزه با نفس یعنی چه؟ یعنی هر علاقه کمتری را می‌گویند هوای نفس. بین دو تمایل بهتر و کهتر، کهتر می‌شود هوای نفس. مثلاً می‌گویند بیا جهاد، شما می‌روید نماز، نماز اینجا می‌شود هوای نفس. هوی یعنی چی؟ سقوط پرنده‌ای را که برای شکار می‌آید زمین می‌گویند هوی. هوی در لغت به معنای سقوط و در اصطلاح به معنای انتخاب تمایل کهتر در برابر بهتر است.

هیئت هنر هفتمین شب سوگواری هنر و حماسه با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و با روضه‌خوانی و مداحی همراه شد. در ادامه این مراسم با اجرای محمدباقر مفیدی‌کیا، محمدسعید میرزایی، شاعر آیینی به شعر خوانی پرداخت.

لازم به ذکر است که مراسم عزاداری هیئت محبین اهل بیت دانشگاه هنر در قالب «چهاردهمین سوگواره هنر و حماسه» از ۲۸ ماه شهریور ماه آغاز و به مدت ۱۱ شب از ساعت ۲۰ با سخنرانی حجت الاسلام «پناهیان»، در محل «دانشکده هنرهای کاربردی» به آدرس: خیابان ولیعصر، بالاتر از چهار راه ولیعصر، روبروی خیابان بزرگمهر برگزار می‌شود.

کد خبر 4413597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha