پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

حجت الاسلام غفوری‌نژاد:

مکتب «شیخیه» زمینه‌ساز پیدایش «بابیت» و «بهائیت» شد

مکتب «شیخیه» زمینه‌ساز پیدایش «بابیت» و «بهائیت» شد

آموزه‌های ویژۀ بنیان‏گذار فرقه شیخیه، غیر از آنکه مایه انشعاب داخلی فرقه شده، زمینه‌ساز پیدایش دو فرقه منحرف «بابیت» و «بهائیت» نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «درآمدی بر تاریخ بهائیت» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد مدیر گروه تاریخ و تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور عراق در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد به تبیین ریشه‌های تاریخی دیانت بهایی پرداخت.

وی شکل‌گیری مکتب «شیخیه» توسط شیخ احمد احسائی و تمایزات فکری این مکتب با جریان رسمی شیعه اثنی عشری را تشریح و به نقش سید کاظم رشتی جانشین شیخ احمد اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری‌نژاد تصریح کرد: مکتب شیخیه، فرقه‌ای منشعب از شیعیان دوازده‌امامی است که بر اساس تعالیم شیخ احمد احسائی در نیمه اول قرن سیزدهم پدید آمد. اساس این مذهب، مبتنی بر ترکیب برخی از افکار عرفانی و عقاید غالیان با اخبار آل محمد(علیهم السلام) است. آموزه‌های ویژۀ بنیان‏گذار این فرقه، غیر از آنکه مایه انشعاب داخلی فرقه شده، زمینه‌ساز پیدایش دو فرقه منحرف «بابیت» و «بهائیت» نیز شده است.

وی با اشاره به جنبش «بابیه» عنوان کرد: تاریخ زندگی علی محمد باب کاملاً روشن است و بر اساس منابع تاریخی، وی به صورت عادی به تحصیل علوم دینی در حوزه‌های شیراز، نجف و کربلا پرداخته است.

این استاد دانشگاه در ادامه به رد ادعای «بابیان» مبنی بر اینکه علی محمد باب دارای علم لدنی است و به هیچ مکتب خانه‌ای نرفته است، پرداخت.

غفوری‌نژاد به فتنه‌های «بابیان» در کشورهای ایران و عراق اشاره‌ای گذرا  و ماجرای جانشینی او در سن ۳۱ سالگی را که توسط حاکم تبریز اعلام شده بود تشریح کرد. وی به اقدامات حسین علی نوری ملقب به بهاءالله نیز اشاره کرد.

مدیر گروه تاریخ و تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بهائیان با تمسک قرار دادن شعارهای زیبا همچون وحدت جامعه بشری و ارتقا بخشیدن به جایگاه زنان به ترویج دین خود ساخته حسین علی نوری می‌پردازند، نسبت به ایمن سازی جوانان مسلمان در مقابل تبلیغات گسترده پیروان این دین هشدار داد.

گفتنی است، گروه ۱۶ نفره از اساتید دانشگاه‌های بغداد، کربلا و... از کشور عراق ضمن حضور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و بازدید از این مجموعه در این نشست علمی شرکت کردند و در پایان این جلسه به پرسش‌ها و شبهات آنان در خصوص بهائیت پاسخ داده شد.

کد خبر 4509825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فریبرز IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 0
      با سلام و احترام.انشعاب از شیعه 12 امامی کجا رخ داده است لطفا مشخص بفرمایند؟غالی در تصویف جایگاه امام ع یعنی چه ؟اگر بنده بگوید امام نه نبی است و نه الله (زیارت جامعه کبیره) ولی بزرگ خدا ست غلو کرده؟
    • فریبرز IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      3 0
      ادامه: زمینه‌ساز پیدایش دو فرقه منحرف؟ یعنی چه ؟ ایا نعوذ بالله میشود گفت امام صادق ع زمینه ساز 4 فرقه اهل سنت بودند؟ یا قران کریم زمینه ساز گروهای افراطی و 73 فرقه بود ؟ امیدوارم قابل چاپ و پاسح باشد
    • سامان GB ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      2 0
      علامه طباطبایی، در کتاب شیعه در اسلام می‌نویسد: «دو طایفۀ شیخیه و کریم‌خانیه، که در دو قرن اخیر در میان شیعۀ دوازده امامی پیدا شده‌اند، نظر به اینکه اختلافشان با دیگران در توجیه پاره‌ای از مسایل نظری است
    • ساماناست، نه در اثبات و نفی اصل مسایل، جدایی ایشان GB ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      2 0
      ...، نه در اثبات و نفی اصل مسایل، جدایی ایشان را انشعاب نشمرده‌ایم» مرجع: سید محمد حسین طباطبائی، شیعه در اسلام، ص ۴۰، علی اکبر باقری، نقد و بررسی آرای کلامی شیخیۀ کرمان، ص ۹۵-۹۶، انتشارات مؤسسۀ آموزشی
    • سامان GB ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      2 0
      ... مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ۱۳۹۲.